Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö muita kotiäitejä, jotka jäävät minimirahalle?

10.04.2007 |

Onko muita, jotka seuraavan lapsen synnyttyä jäävät kothoidontuelle, ilman äitiysrahaa?

Meillä esikoinen täyttää muutama kuukausi ennen toisen syntymää 3 vuotta ja jään ilman äitiysrahaa. Toinen lapsi on ollut kovin toivottu jo pitkään, mutta aina asiat eivät mene, niinkuin suunnittelee ja ei sitten saanut alkuaan riittävän aikaisin rahallisesti ajatellen. Minulla vakityöpaikka, johon palata ja olin ilmoittanut olevani hoitovapaalla, kunnes lapsi täyttää 3v.

Olisi mukava kuulla miten muut pärjäävät vai onko se vakio, että kaikki menevät välillä rahoja nostamaan ???

Kiitos vastauksista ja aurinkoista kevättä kotiäidit !

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselta (nyt 4v) sain ansioonsidottua äitiyspäivärahaa. Kahden vuoden päästä syntyi toinen, jonka kanssa olen ollut peruskotihoidontuella kotona nyt 2v. Jouluna syntyy kolmas ja edelleen jatkan perusäitiyspäivärahalla (joka lienee samaa suuruusluokkaa kuin kotihoidontuki). Saa nähdä kauanko sitten jaksan kolmannen kanssa olla kotona, ehkä sen pari vuotta.

Minä olen siitä onnellisessa asemassa, että miehelläni on niin hyvät tulot, että niillä pärjäämme. Muuten en varmaan olisi pystynyt oleen näin kauaa minimirahoilla kotona.

Vierailija
2/4 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos on raskaana ja valmiiksi kotona yhden lapsen kanssa kotihoidontuella, niin eikö synnytyksen jälkeen saa äitiysrahaa ja vanhempainrahaa vaan pelkkää kotihoidontukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen siirtyy kotihoidontuelle, jos jatkaa kotona lapsen hoitamista. Kotihoidontukea ja äitiysrahaa ei voi saada yhtäaikaa.

Vierailija
4/4 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilta:

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon.

Mutta käytännössä kait tämä tarkoittaa, ettei kotihoidontukea saa, kun kotihoidontuki on n. 290e/kk ja minimi äitiyspäiväraha 350e/kk...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi