Onko autismin yksi oire ottaa kaikki kirjaimellisesti?
Täälläkin huomaa keskusteluissa kuinka kaikki eivät ymmärrä yksinkertaisia metaforia tai osaa lukea yhtään rivien välistä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan kaikki autistit eivät ole sellaisia, jotka ottavat asiat kirjaimellisesti. Jotkut varmasti ovat.
On syytä olettaa että tälläisen ihmisen ÄO on alle 80
Se kirjaimellisesti ottaminen autisteilla ei liity mitenkään älykkyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten yllä mainittiin on autistien keskimääräinen
ÄO 76
Mulla on 128.
Ja tämä kumoaa lääkäreiden käypähoito suositusten tiedot? Ei kumoa
No kun se autismi ei liity siihen alhaiseen äo:hon, vaan sen aiheuttaa kehitysvamma. Nämä asiat eivät siis koske ei-kehitysvammaisia autisteja millään lailla.
Ei vaan ihmisiä joilla on ÄO alle 70 sanotaan kehitysvammaisiksi, ei heillä ole mitään fyysistä vammaa
Siis yritätkö sä väittää, että ihmisen älykkyys on joku fyysisestä maailmasta erillinen ominaisuus?
Yleensä naaman ilmeistä ja sävystä yms. asioista saattaa pystyä päättelemään pitäisikö joku ottaa kirjaimellisesti vai ei. Jännä ettei neuronormaali käsitä tätä.
Mun mielestä taas ihmiset ei täällä juuri muuta teekään, kuin lue rivien välistä - aivan itse keksimiään asioita.
Vierailija kirjoitti:
Rain man 😊
Forrest G 😊
Elon Musk 💩
High functioning autism on hyvin heikosti diagnosoitu, etenkin naisilla. Mulla on asperger, dg 2005. ÄO riippuen testistä 146 (eurooppalaiset testit) aina johonkin 164 (jenkkitestit).
Mun viestien sarkasmia ei juurikaan havaita, vaan otetaan tosissaan. Yritä siinä nyt sitten teidän nenttien kanssa pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elon Musk on autistien ja sellaiseksi hyvin älykäs
Elon Muskin ÄO on 105
https://iol.co.za/entertainment/books/2025-02-25-elon-musks-iq-is-likel…"As an Elon Musk biographer, I would peg his IQ as between 100 and 110. Theres zero evidence in his biography of anything higher."
Sellainen autisti siellä. Ymmärrätkö sanaa keskimäärin?
Ymmärrän. Mutta emme keskustele minusta
Emme niin. Keskustelemme siitä että keskimääräinen ÄO on 76. Se että Elon Musk on älykäs ei sulje sitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elon Muskin ÄO on 105
https://iol.co.za/entertainment/books/2025-02-25-elon-musks-iq-is-likel…"As an Elon Musk biographer, I would peg his IQ as between 100 and 110. Theres zero evidence in his biography of anything higher."
Emme niin. Keskustelemme siitä että keskimääräinen ÄO on 76. Se että Elon Musk on älykäs ei sulje sitä pois.
Voisin luulla että oot autisti kun toistat itseäsi ja ja jankkaat asiaa 😁
Kyllä varmaan suurin osa älykkyydeltään vähintään normaalitasoisista autisteista oppii viimeistään aikuisena ymmärtämään ainakin yleisesti käytettyjä kielikuvia. Myös rivien välissä sanottuja asioita ja ironiaa he voivat oppia tajuamaan asiayhteyksistä, eli jos joku vaikka sanoo, että kylläpä on kaunis ilma, vaikka ikkunasta näkyy, että ulkona sataa kaatamalla. Heillä voi silti olla vaikeuksia tulkita ilmeiden, eleiden, äänensävyjen ja sekä puhutun että kirjoitetun kielen pienten nyanssien perusteella, onko joku tosissaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elon Muskin ÄO on 105
Voisin luulla että oot autisti
Ehkä olenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elon Muskin ÄO on 105
Eikös keskustelun aihe ollut se, onko asioiden ottaminen kirjaimellisesti autismipiirre? Kehitysvammaiset autistit ei oo relevantteja sen kannalta.
Ja tiedät itsekin, ettei tuollainen keskimääräisyyden arvio ole todellisuudessa kuvaava. Kun käytännössä se 30 % on kokonaan tuon alla, ja loput on siellä normaaliälykkyyden puolella.
Vierailija kirjoitti:
High functioning autism on hyvin heikosti diagnosoitu, etenkin naisilla. Mulla on asperger, dg 2005. ÄO riippuen testistä 146 (eurooppalaiset testit) aina johonkin 164 (jenkkitestit).
Mun viestien sarkasmia ei juurikaan havaita, vaan otetaan tosissaan. Yritä siinä nyt sitten teidän nenttien kanssa pärjätä.
Kerro ihmeessä testien nimet. Ne ei ole salaisia.
Vai keksitkö kaiken 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elon Muskin ÄO on 105
Eikös keskustelun aihe ollut se, onko asioiden ottaminen kirjaimellisesti autismipiirre? Kehitysvammaiset autistit ei oo relevantteja sen kannalta.
Ja tiedät itsekin, ettei tuollainen keskimääräisyyden arvio ole todellisuudessa kuvaava. Kun käytännössä se 30 % on kokonaan tuon alla, ja loput on siellä normaaliälykkyyden puolella.
Keskimääräinen on keskimääräinen. Ei se selittämällä muutu. Kyllä lähes jokainen tajuaa mitä keskimääräinen tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70
https://www.kaypahoito.fi/nix03166
Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).
Mooses tulee ja puree.
LEEVILÄINEN Mooses kirjoittaa sulle ;. Sun pahat teot kostetaan sun pojille. Otitko tosissaan . No Mooses vitsimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan kaikki autistit eivät ole sellaisia, jotka ottavat asiat kirjaimellisesti. Jotkut varmasti ovat.
On syytä olettaa että tälläisen ihmisen ÄO on alle 80
Ei mene noin, osa on elänyt pienessä yhteisössä, jossa ei ole tapana valehdella, jolloin valehtelu joudutaan oppimaan, kun tavataan ulkopuolisia, autisti näkee asiat konkreettisina ja johdonmukaisena, ÄO voi olla 120, mutta valehtelu on tuntematon käsite.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas ihmiset ei täällä juuri muuta teekään, kuin lue rivien välistä - aivan itse keksimiään asioita.
Tämä. Mäkin olen joskus kertonut jostakin mieltä painavasta asiasta ja siitä on jotkut tehneet aivan uskomattomia tulkintoja. Täysin paikkaansa pitämättömiä juttuja ja jos koittaa oikaista näistä niin kauheat kilarit vetää nuo tyypit ja saat haukut niskaan. Sitten syyttävät sua itseä hulluksi raivoajaksi ja valehtelijaksi. Todella omituista menoa täällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä testien nimet. Ne ei ole salaisia.
Vai keksitkö kaiken 🤗
En tiedä, mikä Mensan testi oli 90-luvun puolivälissä. Paperiila se silloin tehtiin. Kuten myös Cambridgen testi. MIT:n testissä erikseen lohduteltiin meitä vaihtareita, että ei-natiivi enkun puhujat saa huonoja tuloksia, että ei kannata masentua, jos tulos on heikompi kuin kotimaassa/Euroopassa tehty.
Meni usko jenkkien neroihin, ja jäin vaan miettimään, että minkähän tuloksen olisin saanut, jos olisin ollut natiivi amerikanenglannin puhuja.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä autistit eivät saa luovuttaa sukusoluja
Paitsi luonnollisessa yhteydessä.
Kyylä hiljaa kuuntelee. Avaa puhetulvan ja paasaa, koska tietää parhaiten.