Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SYKSYN YHTEISHAKU 2025! Mihin hait ja miten paljon jännittää?

Vierailija
12.09.2025 |

Haku siis päättyi eilen ja on jännitysnäytelmän aika :D

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainakin alkanut teknisillä ongelmilla: "Tänään perjantaina 12.9. Opintopolusta on lähtenyt AMK-hakijoille muistutusviestejä liittyen kielitaidon todentamiseen. Viestejä on valitettavasti lähetetty myös hakijoille, joita se ei koske. Jos hakulomakkeellasi ei ole pyydetty kielitaidon todistusta, sinun ei tarvitse toimittaa sitä. Lisäksi, jos et ole hakenut syksyn yhteishaussa, voit jättää viestin huomiotta. Pahoittelemme viestistä aiheutunutta huolta."

Vierailija
2/22 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ainakin alkanut teknisillä ongelmilla: "Tänään perjantaina 12.9. Opintopolusta on lähtenyt AMK-hakijoille muistutusviestejä liittyen kielitaidon todentamiseen. Viestejä on valitettavasti lähetetty myös hakijoille, joita se ei koske. Jos hakulomakkeellasi ei ole pyydetty kielitaidon todistusta, sinun ei tarvitse toimittaa sitä. Lisäksi, jos et ole hakenut syksyn yhteishaussa, voit jättää viestin huomiotta. Pahoittelemme viestistä aiheutunutta huolta."

no mä ihmettelin tota tämän vuoden lomaketta kielitaidon todentamisesta kun en hakenut todistusvalinnalla, silti tänään aamulla tupsahti sähköposti että kielitaito pitäisi todentaa. Kovasti haluaisin nähdä tyypin joka hanskaa pääsykokeet ilman kunnollista suomen kielen taitoa arpomalla :D 

Mutta joo, en viitsi vielä jännittää, hain yhteen yamk-kohteeseen, siihen tulee suoritettava opintojakso eli syyskuun lopussa pääsee hommiin. Toisena hain it-tradenomin puolelle, tosin siellä on pääsykokeilla ei- ensikertalaisille vain 2 paikkaa tarjolla eli menee lähinnä harrastuskäynniksi, tosin pääsin viime vuonna siellä 7.varasijalle, mutta on ne 2 paikkaa silti onnettoman vähän. Jännitys alkanee vasta lähempänä marraskuun alkua kun alkaa jotakin tuloksia tippumaan, en enää edes muista milloin ne viime syksynä tuli. Kaikkiin on kuitenkin paljon hakijoita eli jännitettävää riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy pääsykokeessa lainkaan. Jos pääsen todistusvalinnassa, niin sitten pääsen. Jos en, niin sitten en.

Vierailija
4/22 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa todistusvalinnan tuloksia tai jonkinlaista alustavaa järjestysnumeroa alkaa tulla? Vielä ei näy mitään. Itse olen menossa myös pääsykokeeseen ja näin ei-enskana (+ kevään haun perusteella) mahdollisuudet on paremmat sitä kautta.

HAen kahteen eri koulutukseen joissa kummassakin on varattu kaksi (2!) paikkaa ei-ensikertalaisille. Mutta siis eihän tässä systeemissä ole mitään järkeä. En sano etteikö osaa paikoista voisi korvamerkitä ensikertalaisille mutta hakemani alan  suhteessa 50/2 ei ole mitään mieltä. On miljoona syytä miksi ihmiset lähtee opiskelemana uutta alaa joko vapaaehtoisesti tai pakosta. Eikö sitä pitäisi tukea eikä tehdä alanvaihtoa näin tuhottoman vaikeaksi. Työmarkkinat muuttuvat jatkuvasti ja esimerkiksi tekoälyn takia tulevat muuttumaan rajusti moneen otteeseen lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä. Jos ei pääse vaihtamaan alaa koulutuksen kautta se tarkoittaa massoittain työttömiä. Ei kai kukaan tosissaan sentään ehdota että yhden kokrkeakoulututkinnon suorittaneen ainoa urapolku on ammattikoulu? Sinnehän ei kiintiöitä ole ja työkkäristä tulee helpommin lupa omaehtoiseen opiskeluun. 

Kevään haussa jäin varasijalle 4. En usko että nyt käy yhtään paremmin koska hakijoita on ihan yhtä paljon kuin keväällä. Mulla on aiempi tutkinto jolla en enää viiskymppisenä työllisty, siksi yritän uudelleenkouluttautua toiselle alalle. 

Vierailija
5/22 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa todistusvalinnan tuloksia tai jonkinlaista alustavaa järjestysnumeroa alkaa tulla? Vielä ei näy mitään. Itse olen menossa myös pääsykokeeseen ja näin ei-enskana (+ kevään haun perusteella) mahdollisuudet on paremmat sitä kautta.

HAen kahteen eri koulutukseen joissa kummassakin on varattu kaksi (2!) paikkaa ei-ensikertalaisille. Mutta siis eihän tässä systeemissä ole mitään järkeä. En sano etteikö osaa paikoista voisi korvamerkitä ensikertalaisille mutta hakemani alan  suhteessa 50/2 ei ole mitään mieltä. On miljoona syytä miksi ihmiset lähtee opiskelemana uutta alaa joko vapaaehtoisesti tai pakosta. Eikö sitä pitäisi tukea eikä tehdä alanvaihtoa näin tuhottoman vaikeaksi. Työmarkkinat muuttuvat jatkuvasti ja esimerkiksi tekoälyn takia tulevat muuttumaan rajusti moneen otteeseen lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä. Jos ei pääse vaihtamaan alaa koulutuksen kautta se tarkoittaa massoittain työttömiä. Ei kai kuka

Työvoimapalvelut ovat jo pitkään pakottaneet työttömiä lähihoitajan koulutukseen. Juurikin keski-ikäisiä naisia, joille ei oikein muutakaan löydy on tuonne paljon pakotettu. Olen itse moniongelmainen pitkäaikaistyötön ja varmaankin juurikin ongelmieni vuoksi olen itse tältä välttynyt.

Vierailija
6/22 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^  Samaan olen törmännyt itsekin viiskymppisenä työttömänä. Suoraan en kieltäytynyt mutta kysyin mikä sen astisessa urassa ja koulutuksissa viittaisi siihen että olisin vähimmässäkään määrin kiinostunut alasta tai että olisin sille soveltuva. Homma jäi siihen eikä aiheeseen ole palattu. Ehdotin itse toista koulutusta mutta siihen ei herunut lupaa. Ei tietenkään kun se kestäisi vuoden pitempään, hohhoijaa. Palkka vaan tuplat ja työt viisi kertaa mielenkiintoisempia. On mulla pari terveysjutskaakin joiden takia esimerkiksi en nosta mitään jne. Voisin toki mennä yököksi päivystämään jonnekin sairaalan osastolle tai vanhainkotiin mutta eipä taida noita paikkoja oikein olla tarjolla.

Jatketaan sitten satunnaisissa vuokratyösuhteissa keikkaillen ja muuten työttömänä. Kouluttautumalla tuohon 3v koulutukseen olisin jo töissä....

Vierailija
7/22 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^^  Samaan olen törmännyt itsekin viiskymppisenä työttömänä. Suoraan en kieltäytynyt mutta kysyin mikä sen astisessa urassa ja koulutuksissa viittaisi siihen että olisin vähimmässäkään määrin kiinostunut alasta tai että olisin sille soveltuva. Homma jäi siihen eikä aiheeseen ole palattu. Ehdotin itse toista koulutusta mutta siihen ei herunut lupaa. Ei tietenkään kun se kestäisi vuoden pitempään, hohhoijaa. Palkka vaan tuplat ja työt viisi kertaa mielenkiintoisempia. On mulla pari terveysjutskaakin joiden takia esimerkiksi en nosta mitään jne. Voisin toki mennä yököksi päivystämään jonnekin sairaalan osastolle tai vanhainkotiin mutta eipä taida noita paikkoja oikein olla tarjolla.

Jatketaan sitten satunnaisissa vuokratyösuhteissa keikkaillen ja muuten työttömänä. Kouluttautumalla tuohon 3v koulutukseen olisin jo töissä....

Sama jatkaa. Päätin hakea nyt yhteishaussa haluamaani koulutukseen joka tapauksessa, selvitellään työkkärin kanssa asiaa myöhemmin. Alalla voi tehdä keikkaa heti ensimmäisen vuoden jälkeen (ehkä jo sen aikana) joten enköhän mä jotenkin taloudellisesti pärjää. Helppoa ti tule olemaan, sen tiedän. Jotain kuitenkin pitää tehdä muuten hajoo pää.

Vierailija
8/22 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs kaikki tulevat opiskelijat? 

Vierailija
9/22 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi vielä pääsykokeisiin. Voitaisko hypätä suoraan siihen hetkeen kun tiedetään aukeaako opinahjon ovet vai ei😀 Jouluun astiko pitää odotella tuloksia🤔

Kajakki
10/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakiks muita Savonia, Sosionomi verkkototeutus. 

Tein juur sen valintakoe opintojakson. Nyt vaa jännätä ilmeisesti melkein marraskuun vikalle viikolle miten käy. 

Vierailija
11/22 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut ammatillista kuntoutusta? Ei omaehtoisia opintojakaan kolmea vuotta työttömyysetuudella tueta.

Vierailija
12/22 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut ammatillista kuntoutusta? Ei omaehtoisia opintojakaan kolmea vuotta työttömyysetuudella tueta.

Niin rikki en sentään ole että pääsisin ammatilliseen kuntoutukseen. Jotain hyvää sentään, kai...

Ala jolle haen mahdollistaa työskentelyn jo opintojen aikana joten tukea tarvitsen todennäköisesti vain ensimmäiset 1v tai 1,5v ajan. Loppujen lopuksi kun tässä iässä työllistyminen on melkein mahdottomuus joka tapauksessa niin eikö yhteiskunnan kannalta ole suotavaa että jokainen ikääntynyt tekee kaikkensa löytääkseen tien takaisin työelämään. Koulutuksella on tosiaan hyvät mahdollisuudet työllistymiseen , ilman koulutusta istun toimettomana kotona samalla rahalla. Toki haen jokaista mahdollista ja mahdotonta työpaikkaa vaikka me kaikki tiedetään ettei se johda minnekään. Suorastaan hullua pakottaa ihmiset toimettomuuteen kun on olemassa vaihtoehtokin. 

Vierailija
13/22 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen haenut todistus valinnalla tuloksien julkaisusta on jäljellä 10 päivää, en kerta kaikkea sietää sitä jännitystä.

Vierailija
14/22 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotin tänään opintopolkuun kirjautumissekoilun:Dd millonkohan tulisss

Vierailija
15/22 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodelissa joku sanoi et todistusvalinta voi aikaisintaan tulla nyt perjantaina 10.10., kun uudet yo-todistukset siirtyvät 9.10. Koski-palvelusta Opintopolkuun. Viime vuonna todistusvalintaa alko tippumaan 11.10., et voisko jopa tulla tänä vuonna nyt perjantaina

16/22 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mil kanava jodelis on keskusteluita. Tääl o ainaki viel nii hitsin hiljasta

Vierailija
17/22 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

@pääsykokeet kanava jodelissa, en muista oliko koko maan laajunen kanava nii laita sijainniks Helsinki nii sit ainaki näkyy

Vierailija
18/22 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ainakaan opintopolku ei avaa hakemusta.. liekö sielä tapahtua jotain..

Vierailija
19/22 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan avaa! 

Vierailija
20/22 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mullakaan avaa! 

Minullakin sama juttu.