Miksi amk.ssa täytyy nykyään natiivinkin osoittaa suomen kielen taito??
Hain amkiin ja tänään tuli sähköposti että JOKAISEN HAKIJAN täytyy osoittaa riittävä kielitaito viikon sisään hakemisesta, tai ei voi olla mukana todistusvalinnassa. Siis mitä ihmettä olen täysin natiivi natiiveista esi-isistä niin pitkälle kuin suvun kirjoissa on tieto. Mitä pelleilyä tämä taas on?
Kommentit (40)
Minäkin sain vaikka olen tehnyt yo-tutkinnon suomeksi, oletan ettei kuitenkaan koske minua vaan saavat tiedon automaattisesti. Haen joka tapauksessa pääsykokeella.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain vaikka olen tehnyt yo-tutkinnon suomeksi, oletan ettei kuitenkaan koske minua vaan saavat tiedon automaattisesti. Haen joka tapauksessa pääsykokeella.
Ei tarvitsisi olettaa mitään, kun lukisi sen viestin, jonka on saanut. Siinä kerrotaan selkosuomella, että kielitaito osoitetaan joko toisen asteen tutkinnolla (suomeksi suoritetulla) tai erillisellä kielikokeella, jos tutkinto on suoritettu muuten kuin suomeksi tai tutkintoa ei ole lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsisi olettaa mitään, kun lukisi sen viestin, jonka on saanut. Siinä kerrotaan selkosuomella, että kielitaito osoitetaan joko toisen asteen tutkinnolla (suomeksi suoritetulla) tai erillisellä kielikokeella, jos tutkinto on suoritettu muuten kuin suomeksi tai tutkintoa ei ole lainkaan.
No tässä sinulle kuule koko viesti:
Hyvä hakija,
Tämä on muistutus toimittaa suomen kielen taitoa osoittavat dokumentit yhteishakusi todistusvalintaa varten 18.9.2025 klo 15.00 mennessä (Suomen aikaa, UTC/GMT+3). Mikäli et toimita vaadittuja dokumentteja määräaikaan mennessä, hakemuksesi hylätään todistusvalinnassa.
Vain sivustolla listatut hyväksytyt tavat osoittaa suomen kielen taito hyväksytään: https://www.ammattikorkeakouluun.fi/hakijalle/valintatavat/todistusvali…. Suomen kielen taidon voi osoittaa esimerkiksi suomeksi suoritetulla ylioppilastutkinnolla, ammatillisella perustutkinnolla, kansainvälisen ylioppilastutkinnon suomen kielen opintojen arvosanalla tai erillisellä kielitestillä. Tutustu linkin takaa tarkkaan listaan hyväksyttävistä tavoista.
Huolehdi, että lataat liitteet hakemuksesi oikeisiin kohtiin. Epäselviä tai lukukelvottomia dokumentteja ei käsitellä.
Ystävällisin terveisin, Ammattikorkeakoulujen hakijapalvelut
Kun menet kirjautumaan niin tietoihin siellä pahoitellaan että viesti on tullut KAIKKILLE!
ps. meni minullakin ihon alle ja verenpaine kattoon mutta kun tarkistin asian rauhoituin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hakija,
Tämä on muistutus toimittaa suomen kielen taitoa osoittavat dokumentit yhteishakusi todistusvalintaa varten 18.9.2025 klo 15.00 mennessä (Suomen aikaa, UTC/GMT+3). Mikäli et toimita vaadittuja dokumentteja määräaikaan mennessä, hakemuksesi hylätään todistusvalinnassa.
Niin? Kuten jo kerroin, viestissä kerrotaan selkosuomella, miten sen kielitaidon saa osoitettua. Eli suomenkielinen toisen asteen tutkinto riittää.
Kaikki suomalaisetkaan eivät ymmärrä lukemaansa. Peruskoulusta ja toiselta asteeltakin valmistuu nykyään paljon nuoria, joiden lukutaito on heikko. Sellaiset eivät pärjää korkeakouluopinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hakija,
Tämä on muistutus toimittaa suomen kielen taitoa osoittavat dokumentit yhteishakusi todistusvalintaa varten 18.9.2025 klo 15.00 mennessä (Suomen aikaa, UTC/GMT+3). Mikäli et toimita vaadittuja dokumentteja määräaikaan mennessä, h
Niin? Kuten jo kerroin, viestissä kerrotaan selkosuomella, miten sen kielitaidon saa osoitettua. Eli suomenkielinen toisen asteen tutkinto riittää.
Kyse oli siitä meneekö tieto automaattisesti vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hakija,
Miksi sä sen tänne laitat? Todistaaksesi, että lainaamasi kirjoittaja oli oikeassa? Vai todistaaksesi, ettet ymmärrä lukemaasi? Tuossahan se kerrotaan selkeästi, miten kielitaito todistetaan:
Suomen kielen taidon voi osoittaa esimerkiksi suomeksi suoritetulla ylioppilastutkinnolla, ammatillisella perustutkinnolla, kansainvälisen ylioppilastutkinnon suomen kielen opintojen arvosanalla tai erillisellä kielitestillä.
Sekin tieto löytyy ohjeista, jos vaivautuisit ne lukemaan. Jo ennen hakuvaihetta on ohjeissa tieto, että tietyn vuoden jälkeen suoritetusta tutkinnosta ei tarvitse lähettää todistuksia, koska tiedot saa suoraan opintopolun rekisteristä. Miten sä meinasit pärjätä korkeakoulussa noin paskalla tiedonhankitataidolla?
Vierailija kirjoitti:
Kun menet kirjautumaan niin tietoihin siellä pahoitellaan että viesti on tullut KAIKKILLE!
ps. meni minullakin ihon alle ja verenpaine kattoon mutta kun tarkistin asian rauhoituin.
Ja tätä ei luettu ja jankkaus/riitely jatkuu😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hakija,
Tämä on muistutus toimittaa suomen kielen taitoa osoittavat dokumentit yhteishakusi todistusvalintaa varten 18.9.2025 klo 15.00 mennessä (Suomen aikaa, UTC/GMT+3). Mikäli et toimita
Niin oli. Ja jos olisit tajunnut kliikata auki sen linkin, jossa on lisätietoja olisit löytänyt vastauksen siihen, meneekö tieto automaattisesti vai ei.
Säännöt on säännöt, ap ei ilmeisesti ymmärrä lukemaansa, kun tulee tänne jankkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sekin tieto löytyy ohjeista, jos vaivautuisit ne lukemaan. Jo ennen hakuvaihetta on ohjeissa tieto, että tietyn vuoden jälkeen suoritetusta tutkinnosta ei tarvitse lähettää todistuksia, koska tiedot saa suoraan opintopolun rekisteristä. Miten sä meinasit pärjätä korkeakoulussa noin paskalla tiedonhankitataidolla?
No en lukenut sitä, koska oletin tiedon menevän automaattisesti vaikka sitä ei suoraan viestissä lukenutkaan. Ihan sillä perusteella, että olen ennenkin hakenut eikä ole ikinä tarvinnut mitään liitteitä lähettää. Ja kyllä se luki siinä hakulomakkeessa myös, mutta en nyt sanatarkkaan tullut heti mieleen mitä kaikkea siinä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en lukenut sitä, koska oletin tiedon menevän automaattisesti vaikka sitä ei suoraan viestissä lukenutkaan. Ihan sillä perusteella, että olen ennenkin hakenut eikä ole ikinä tarvinnut mitään liitteitä lähettää. Ja kyllä se luki siinä hakulomakkeessa myös, mutta en nyt sanatarkkaan tullut heti mieleen mitä kaikkea siinä oli.
No mitä sä sitten jankkaat oletuksista, vaikka oikeasti tiesit, miten asia menee? Ihan turhaan spämmästi viestinkin tänne, kun ei se todistanut muuta kuin sen, että lainaamasi kirjoittaja oli oikeassa.
Ei mikään ihme, ettet ole kouluun päässyt, kun et osaa edes keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme, ettet ole kouluun päässyt, kun et osaa edes keskustella.
Ihan hauskaa, että joku ihan raivostuu nyt tästäkin! Olen jo opiskelemassa, mutta haen vaihtoa toiselle linjalle.
Jos on epävarma niin aina voi kysyä, eikö siinä ollut mitään koulun numeroa tai s-postia tai opinto-ohjaajan tietoja.
Olen suorittanut sen ja tän koulun silloin ja tällöin, tarvitseeko minun toimittaa todistus kielitaidosta vai onko teillä jo se tieto.
Sitten saat ainakin viralliselta taholta selvän vastauksen, netissä neuvojat voivat olla oikeassa, mutta sitä ei aina voi tietää onko tieto ajantasaista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa siitä on, että todistaa osaavansa suomea akateemiselle tasolle riittävällä tasolla?
Jos peruskoulu-/amis-/lukiotodistuksessa on äidinkielestä riittävän hyvä arvostelu, se pitäisi riittää todistukseksi. Vai onko sekin kyseenalaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hakija,
Tämä on muistutus toimittaa suomen kielen taitoa osoittavat dokumentit yhteishakusi todistusvalintaa varten 18.9.2025 klo 15.00 mennessä (Suomen aikaa, UTC/GMT+3). Mikäli et toimita vaadittuja dokumentteja määräaikaan mennessä, h
Eli suomenkielen ymmärtämisessä on puutteita, jos ei ymmärrä tuota ohjetta. Tai ei lue sitä loppuun.
Ei mitenkään nykyään. Ihan aina on täynyt osoittaa kielitaito. Suomenkielisillä se onnistuu ihan niinkin helposti kuin sillä, että on suorittanut toisen asteen koulun suomeksi. Lue ne ohjeet äläkä mölise omiasi.