Kuinka paljon 17vuotiaanne saa kuukausirahaa ja mihin käyttää
Mitä kaikkea kustannatte 17 vuotiaallenne, esim kuinka paljon kosmetiikkaa/ihonhoitotuotteita/elokuvia/vaatteita/kahvilajuttuja ja mitä kaikkea maksaa omistaan tai kuukausirahastaan? Oma lapseni saa 100e kk rahaa ja mietin mitä kaikkea lapsen kuuluisi sillä ostaa.
Kommentit (24)
No eikö nuo kaikki mene siitä kuukausirahasta, pois lukien jotkut kalliimmat vaatehankinnat esimerkiksi talvitakki, kengät.
Satasesta muutamaan. Ei ottanut opintolainaa ja asuu solu asunnossa.
Omat pienet ostokset&ulkona syömiset, kosmetiikka ym. lapsilisällä. Muut maksan minä; harrastusmaksut, puhelin, isommat vaatehankinnat, huonekalut, ruuan, matkat.
300 euroa.
Siitä hän maksaa ihan kaiken. Asuminen ja ruoka tietty kodin puolelta. Joutui tästä säästämään esim. haluamalleen matkalle ja vähän narisi asiasta.
En kuitenkaan korota summaa. On kyllä ollut jo kahtena kesänä töissä ja muutenkin erittäin ahkera koululainen.
Pitäisikö summaa korottaa?
Vierailija kirjoitti:
300 euroa.
Siitä hän maksaa ihan kaiken. Asuminen ja ruoka tietty kodin puolelta. Joutui tästä säästämään esim. haluamalleen matkalle ja vähän narisi asiasta.
En kuitenkaan korota summaa. On kyllä ollut jo kahtena kesänä töissä ja muutenkin erittäin ahkera koululainen.
Pitäisikö summaa korottaa?
No onhan toi aika vähän jos vielä säästääkin pitäs ..annat siis hänelle kk rahaa näistä mitä on itse tienannut?
Mun mielestä 300e kk on todella paljon nuoren omiin menoihin, tietenkin siitä voi jo säästää matkaankin. Toki jos kalliit harrastukset pitää itse maksaa tuosta niin sitten ei riitä mitenkään.
0e. Hän asuu koulun asuntolassa ja on ollut töissä kahtena kesänä. On myös töissä koulun ohella joskus iltaisin ja vkl.
Välillä annan ruokarahaa tai hän ottaa kotoa kaapista mukaan tarvitsemansa.
Maksan hänen puhelinlaskun.
17-vuotias asuu omillaan, en tiedä mihin rahansa käyttää.
Kannattaa antaa tarpeeksi tai ne keksii jonku muun tavan saada rahaa.
-Setämies
Kortsur maksan erikseen. Jokainen ymmärtää miksi.
Asun ulkomailla. 17-vuotias käy töissä lukion ohella ja ansaitsee omat rahansa. Käytetyn auton olemme antaneet pojalle, mutta itse maksaa vakuutuksen. Ei tulisi mieleenkään antaa mitään kuukausi- tai viikkorahoja. Poika tosin asuu kotona ja syö täällä, mikä minusta on itsestäänselvää kun on kyseessä koululainen.
50€/kk
Lisää saa jos tekee ekstrahommia. Kesätyörahat on myös käytössä. Asuu kotona eli maksetaan asuminen, ruoka, kalliimmanpuoleinen harrastus, lemmikin kulut, lomat, mönkkäri ja bensat.
Lapsilisä 100€/kk menee säästötilille, josta saa nostaa rahaa kun muuttaa omilleen.
Meillä 100€/kk
asuu kotona eli ruoka ja asuminen kodin puolesta. Ostan kaikki hygienia tarvikkeet kaupassa käydessäni. On poika joten meikkeihin ei mene rahaa.
Maksamme harrastuksen ja puhelinlaskun. Koulu kustantaa bussilipun.
Käyttää kk-rahan omiin päivittäisiin menoihin. Parturiin taitaa mennä jo 20€/kerta ja vähintään joka kolmas viikko käy parturoinnissa.
On ollut kesätöissä ja ne rahat meni kaikki vaatteisiin mikä oli minusta hyvä. Osti kalliita haluamiaan merkkivaatteita.
Joskus pyytää kolikoita tai vitosta extraa loppukuusta, olen kyllä aina antanut.
Ei se saa mitään kuukausirahaa. Sillä on kesätyörahoja melkein parin tonnia ja lisää halutessaan voidaan maksaa erinäisistä töistä (esim. maalaushommia ja metsänraivuuta).
Omilla rahoillaan ostaa herkut, käy syömässä kavereiden kanssa, leffa-ja keikkaliput yms.
Ruuat, vaatteet ja kevarin kulut bensoineen tulee meiltä vanhemmilta.
Meillä tuon ikäinen käy koulun ohella töissä. Palkan laittaa säästöön ja siitä siirretään 20€ viikossa kulutus tilille. Sillä maksaa omat perus jutut. Jos ostaa jotain kalliimpaa niin siirretään säästötilitä rahaa kulutus tilille. Välillä pyytää rahaa ulkona syömiseen ja se maksetaan vanhempien rahoista.
Vierailija kirjoitti:
No se tienasi kesätöistä
n. 2000 euroa niin käyttää omia
rahojaan.
Puhelinliittymän maksan.
Kaksosista poika saa 900€/kk. Tyttö tienaa itse, lähtee illaksi sukkanauhoissa ja korkokengissä töihin. Jossakin hotellissa käy, tai ainakin naapurin Martti ukko kertoi nähneensä.
Mihin kotona asuva nuori tarvii rahaa? Kaikki kyllä maksetaan bussilippu, parturi/kampaaja, puhelinlaskut, vaatteet ym ym... Omaa rahaa käyttää lähinnä limuihin ja karkkeihin.
Mun lapset saivat papalta satasen per naama. Mulla ei ollut rahaa antaa. Opiskelevat ja asuvat soluissa. Saavat edelleen papalta satasen per naama. Oma rahatilanteeni ei ole kohentunut.
No se tienasi kesätöistä n. 2000 euroa niin käyttää omia rahojaan. Puhelinliittymän maksan.