Marrasmasut tiistaihin!!
Huomenta kaikille!!
Tällä ollaan jo kerrottu aika monelle. On niin toiveikas olo, mutta silti jotenkin vielä jännittää.
Huomenna olis se eka ultra. Toivon, että siellä todellakin näkyy jotain!!
Kyllä muuten pettymys olis tosi suuri....
Vapaapäivää saan onneksi tänään viettää ja oireitakaan ei pahemmin enää ole. Rinnat vaan arat. Vielä tämä päivä niin sitten tiedetään ainakin paremmin.
Dragondream+kirppu 10+5
Kommentit (17)
huh, nyt ollaan kerrottu kaikille tärkeimmille sukulaisille ja ehkä vähän enemmänkin...innoissaan kun ollaan :)
Tulevat mummo ja vaarit otti asian ilolla vastaan, ne oli jo olleet kuulemma huolissaan ettei ikinä saa lastenlasta... Oli kyllä jännittävä tilanne kertoa, onnen kyyneleitäkin tietty samalla päästeltiin. Kävin yksityisellä ultrassa ennen kun uskallettiin kertoa, jotenki se ultra sai tän raskauden tuntumaan konkreettiselta ja huokaisin helpotuksesta, että meiän pikku Nasulla oli kaikki hyvin!
Ens vkolla neuvolaan ekalle käynnille...sitä odotellen ja masua hellien
juli4 + Nasu rv9
Mekin kerroimme pääsiäisen aikaan vanhemmille vauvasta. Huomenna on eka lääkäri ja ultra. Toivottavasti kaikki on hyvin. Jännittää ihan sikana! Pitäisi vielä mennä tänään töihin ja olla puoleen yöhön. Kidutusta!
Pahaolo vaivaa edelleen ja kauheasti väsyttää...
rv 10+2
:)
Ystävät ovat onnitelleet lämpimästi, mutta osa sukulaisista (mummot ja paapat erityisesti) ovat olleet enemmänkin järkyttyneitä. Johtuu kai siitä, että tämä on jo neljäs. Tuli itselle oikein paha mieli, kun reaktiot olivat mitä olivat. Minä en ymmärrä mitä pahaa siinä on, jos perheessä on neljä lasta (tämä on kyllä viimeinen). Meillä on hyvä avioliitto, fiksut lapset ja taloudellisia huolia ei ole. Kyllä meille kovasti mahtuu vielä yksi vauva ja rakkautta riittää sillekin. Onneksi tulevat isot veljet ovat vauvasta innoissaan. Viime Meidän Perhe lehdessä oli muuten hyvä artikkeli siitä, kuinka neljäs ja viides lapsi aiheuttaa erikoisia reaktioita ympäristössä. Kuten " ettekö ole kuulleet ehkäisystä jne." .
Olo on edelleen karsea. Koko pääsiäinen meni makoillessa. Pahoinvointia, oksentamista, heikotusta, väsymystä, ruoka ei laske jne. Tuntuu pitkältä ajalta vielä edessä olevat kuusi viikkoa. Kaikissa edellisissä raskauksissa olo helpottanut vasta 16. vkolla. Sitten sitä pääsee vasta oikein kunnolla nauttimaan raskaudesta. Eilen iski vielä flunssakin päälle, joten kyllä tämä töissäkäynti on aika tuskaista.
Viikkoja tänään 10+2
Meillä ei olla kerrottu muille kuin molempien parhaile ystäville, eikä kerrotakkaan ennen kuin se 12 viikon raja on ylittynyt. En millään malttaisi odottaa perjantaihin kun mennään kontrolli ultraan, kun viimeksi toukka vastasi viisi päivää pienenmpää kuin laskujenmukaan pitäisi olla. Sydän siellä kyllä pomppaili hyvin. Toivotaan, että edelleen kaikki hyvin. Hieman jännittää mennä vieraassa maassa näikin tärkeän asian kanssa lääkärille, muttaeiköhän se ihan samanlaista ole kuin kto suomessakin.
Erinomaista päivänjatkoa kaikille, tämä tyttö lähtee nyt palvomaan aurinkoa
Skap83 9+ tai 8+2
Mekin kerrottin pääsiäisenä mun vanhemmille. Äiti tossa vielä tänään soitteli ja sanoi hehkuttaneensa asiaa muutamalle ystävälleen. Mä olen ihan ymmälläni. Odotin koko ajan, että äitini olisi vähintään järkyttynyt siitä, että toinen lapsi on tulossa näinkin pian. On vaan tosi onnellinen. Itsestänikin on ruvennut tuntumaan aika hyvältä se, että lapset tulee pienehköllä ikäerolla. Vaikka työtä varmasti riittää, mutta on se kuitenkin ihanaa, että lapsista on seuraa toisillee, toivottavasti. Nyt ei tarvitse miettiä esikoisen hoitoon viemistä tms. asiaa.
Joku valitteli sitä, että paino tippuu, voitais vaihtaa osia. Mulla paino on noussut ainakin jo kaks kiloa, kääk! Inhottaa neuvolan vaakalle meno, kun muutenkin painoa on enemmän, kuin esikoista odottaessa. Mun tekee mieli syödä tosi usein ja näin pysyy kyllä paha olo tehokkaasti poissa, mut paino nousee. Yöllä on inhottavaa, kun esikoinen herättää aika usein ja sit mua kuvottaa ihan urakalla. Yöllä en kuitenkaan kehtaa syömään ruveta, kun tosiaa tuo paino nousee muutenkin.
Te joilla on useampia lapsia: Ostatteko vauvalle jotain ihan omaa? Mulla on esikoisen jäljiltä ihan älyttömästi hyviä vaatteita, leluja, oikeastaan kaikkea mahdollista. Pitäiskö vauvalle kuitenkin hankkia jotain ihan omaa? Ehkä sitä pari vaatetta tulee ostettua, vaikka turhaa se on. Onko täällä muita tuplavaunujen tarvitsijoita? Meille tulee tuota ikäeroa 1 v 5 kk ja kyllä taitaa olla nuo tuplat tarpeen? Mitenköhän niillä pärjää, kun on tottunut älyttömän pieniin ja näppäriin vaunuihin. Mä en varmasti enää julkisilla uskalla liikkua.
Nyt kutsu käy
salmiakkisisu: ai ne on sulle tullu ne mun kilot :)
RATTAAT: me käytetään vanhempieni luona kaksosten rattaita aika usein (tosin yks siinä vaan kököttää, mutta äitillä on työnsä puolesta ne) ja oon huomannu että ne on oikeestaa aika näppärät kapistukset. vertailtiin kaverin yhdistelmävaunuihin että oikeestaan ne vierekkäin istuttavat onki pienemmät jopa pituus suunnassa ja leveys suunnassakin saman levyiset.
naapurilla on peräkkäin istuttavat ja sen kaa puolestaan vertailtiin että ne on pituus suunnassa samanpituiset kuin meijän rattaat ja jopa kapeammat. samaten hän sano että on kuulemma tosi helpot työntää, yhdellä kädellä toimii hienosti.
ollaan (lue: olen) mietitty et vois ostaa vauvalle uudet vaunut. ehkä. kattoo miten mies lämpenee ajatukselle. ainaki vaatteita ostellaan koska se on kivaa :) täytyy kattoa mitä sitä tulee osteltua.
ÄITIYSVAATTEISTA: joutuuko kukaan vielä käyttämään? mulla kaikki housut painaa jo niin ilkeästi että tekis meili ostaa kasa äippähousuja. yhet farkut on jo entuudestaan, mut niissä on niin löysät lahkeet että kun tässä kerran käytin viime keskiviikkona niistä tuli hienot hiertymät reisiin saumoista. melkein palovamman kaltaset, nyt alkaa punotukset olla laskenu viimein. samaten äitiyspaitoja oon pitäny jo välillä koska joutuu housuja roikottaa niin alhaalla että muuten näkyis maha välistä. nytkö tää jo alkaa... :)
Täällä on voitu taas vaihteeksi hyvin, lukuun ottamatta kiusallista närästystä joka on nyt tullut riesaksi. Jes! Enää 3 yötä ja sitten päästään vihdoinkin sinne ultraan katsomaan kyytiläistä/kyytiläisiä!!=) Meillä tämä raskaus sai alkunsa hoidoilla ja silloin ultrassa näkyi 3kpl kypsiä munasoluja joten tässä on jännätty että montakohan sieltä sit on tulossa!=)
Salmiakkikisu kyselikin noista tuplavaunuista: Meillä tarvetta tulee tuplavaunuille vain siinä tapauksessa jos selviää että esim ne kaksoset ois tulossa, kuopus täyttää nyt keväällä 3v joten hän ei juurikaan enää vaunuissa viihdy. Samoten uusien tavaroiden hankinnnasta: Esikoiselta ja kuopukselta on jäänyt todella paljon hyviä vaatteita ja tavaroita joten en varmaankaan hommaa juuri mitään uutta, varsinkin jos tulossa yksi vauveli. Monikot jos tulee niin silloin pakostakin joutuu ostaan enemmänkin sitä tavaraa.
K & Himpula(t?)rv6+4
Pääsiäisenä kerrottiin " kuutista" sitten meidän ja miehen porukoille. Meidän äiti oli aivan onnessaan, ensimmäinen lapsenlapsi. Anoppikin otti ihan positiivisesti, vaikka olin pelännyt hänen reaktioita. Toisaalta helpotti paljon, kun sai kertoa eikä tarvitse näytellä ylipirteää, kun oikeasti koko ajan vaan väsyttää...
Tänään oli eka neuvolalääkäri. Oli aika outo lääkäri. Vähän ulkona koko hommasta. Olin tosi iloinen, että oltiin käyty yksityisellä ultrassa. Tuolla lääkärissä tuli vain sellainen olo, että tuulimuna se varmaan on. Sydänääniä ei kuulunut. Mutta ultrassa käydessä kaikki oli kunnossa. Oli vaan vielä liian aikaista kuulla sydänääniä vatsan päältä.
Nyt pitäisi alkaa siivoomaan. Tarkoitus oli tehdä kunnon siivous, matot pihalle ja rätti käteen, mutta taidan tyytyä imurointiin. Nyt väsyttää niin paljon.
Carmine + kuutti rv 10
Meillä pääsiäinen meni anoppilassa. Anoppi ja appiukko tietävät jo tästä meidän raskaudesta, mutta muille miehen sukulaisille ei vielä kerrottu. Ehkä sitten jos parin viikon päästä kuuluis jo sydänäänet uskaltais paljastaa asian. Mun äidille kerroin asiasta jo heti plussan tehtyäni. Keskustelu meni suunnilleen näin:
Minä: " Tein muuten tänä aamuna positiivisen raskaustestin."
(lyhyt hiljaisuus)
Äitini: " Oliko se suunniteltu?" (tai jotain sinnepäin)
Vähän loukkaannuin, kun pitää tuommoista kysyä heti ekaksi. Ei se sitä pahalla tarkoittanut, mutta vois sitä vähän miettiä mitä sanoo ekaksi, kun kuulee tyttärensä raskaudesta. Meillä esikoinen on kuitenkin jo yli 1,5-v. ja ollaan kolmekymppisiä tai vähän yli, joten ei kai se ihme ole, että toinen lapsi on " jo nyt" tilauksessa.
No se siitä. Painosta ja vauvantarvikkeista kyseltiin: mulle painoa on tullut ehkä 1 kg lisää. Me ei osteta vauvalle luultavasti mitään uusia tarvikkeita. Kaksostenrattaat ovat harkinnassa. Niin ja uudet parvekevaunut pitää varmaan ostaa, jos ei löydetä uutta asuntoa (ok-taloa) siihen mennessä.
Pahoinvointi on pahentunut parin viimeisen päivän aikana. Blääh. Onneks ei tartte olla töissä vaan teen opiskeluhommia täällä kotona.
tosca ja sintti rv 9+1
löysin niin hyvän vaunutarjouksen surffaillessani että on kyllä pakko näyttää teillekki. (ja alkaa ottaa selvää onko kellään tota merkkiä, millanen on jne.)
http://www.tervekauppa.fi/etusivu/Tuotteet/Pakettitarjoukset/Lastentarv…
neljä erilaista pakettia, pienimpäänki jo kuuluu matkarattaat, hoitolaukku, hyttysverkko, istuinpehmuste, jalkapeite, kantokassi sadesuoja ja verkkokassi yhdistelmävaunujen lisäksi. ja hinta silti 399e
mut nyt ruokaa napaan. oli vain pakko jollekki kertoa tuosta :)
Olinpa aika unessa viissiin ollut, kun aamulla tääl kävin vilkasemassa onko jo pinoa..:) Ei nimittäin näkyny..
Kyseltiin painosta..Joku kirjottikin osuvasti että pari kiloa jo noussut ja inhottaa neuvolan vaa' alle nousta, mulla myös vielä esikostakin jälellä himppusen ja koko ajan pitäis syödä..
Tulokkalle ostelusta;
Kyllä varmaan jotain ostetaan, vaikka esikoltakin on monta laatokollista tavaraa/vaatetta yms. kun anoppi heiltä antoi paljon, mun äiti innostui ostelemaan ja itse osteltiin kans jonkin verran kaikkee..Tällä hetkellä kaikki tavarat on miehen siskolla, kun hällä la ihan kohta. Kuulemma heillekin tullut jo miehensäkin puolelta paljon kaikkee, tiiä sit miten paljon sitä tavaraa tulee tänne takasinpäin..
Tänään ollut taas vähän ällömpi päivä, mietiskelin tuossa just et saako porkkanoita syödä, silleen reippaasti vai oliks siinä jotain ettei sais? Jos joku muistaa..
Nyt pitää taas mennä..
Milenna rv 9+3
Mua pelottaa ihan tajuttomasti huominen ultra! Entä jos sieltä ei löydykkään mitään, kysymyksiä kysymyksien jälkeen... Oman kuvittelun tulosta on varmaankin kun katson peiliin ja näen että hieman on maha pyöristynyt, mut mitään ei tunnu kun vähän painelee... Mä tulen hulluksi ennen puolta yötä kun pääsen kotiin töistä...
Äiti oli käynyt ostamassa jo 2 pientä bodya ja jotain muuta! Anoppikin on kehitellyt jotain. Et silleen...
meillä on ikäeroa se 1v3kk. ja tuplat hankinnassa, kapeimmat on 72cm ja nuo meidän joggerit on 70cm että ei iso ero jos noihin juuri päädytään =) ja esikoisen vaatteista oon osan pistänyt kiertoon ihan tarkoituksella, että saa tällä uudellekin ostaa uusia. tykkään shoppailla ja mies pisti rajaa että pitää hävittää jotain että saa uusia hommata =) uusi sänky pitää hommata jommallekummalle, saman turvakaukalon saa jne.
kaikille tasapuolisesti
TULPPA sama pelko P...ssä täälläkin, huomenna ultra ja eilen tuli ihan sata varma olo ettei sielä mitään ole, tuulenpesä ja kuvitelmaa koko juttu :( ei auta kun kärvistellä, onneks on jo 10.40 aika niin ei tarvi koko päivää panikoida.
Ostamisesta: jos tulee tyttö niin mitään ei tarvise varmasti ostaa kun on jo kaksi entuudestaan, mutta jos se onkin poika niin joutuu kyllä jotakin vaatetta ainakin investoimaan. Edellinen poika kun on syntynyt alkukesästä niin vaatteet ei välttämättä käy. Nytkin esikoisen kesäiset vauvamekot, lyhythihaiset jne.olis ollu sopivia joulukuussa, mitäpä minä niillä sillon teen? Eli riippuu sukupuolesta. TUPLAT on kuitenkin ehdottomasti hommattava, ikäeroa 1v2kk ja toinen matkasänky mökkikäyttöön.
HUomesta vaan odotellen
Minjuska ja tammenterho 7+3?
Viime viikolla oli ultra ja sykkiva sydanhan siella nakyi. Itse nain sen paljon ennen kuin laakari tai mies nakivat sen ja vahan aikaa sain todistella sykkeen nahneeni. Kohtu on kallellaan taaksepain ja siksi vaikeampi loytaa nain alkuviikoilla. Laskettu aika kai siirtyi pari paivaa eteenpain, joten en nyt ole yhtakkia varma, etta minka mukaan pitaisi laskea. Tanaan on siis entisten laskujen mukaan 8+2 tai uusien 8+0. Taidan kuitenkin ottaa varman paalle ja laskea uuden paivamaaran mukaan. Oli joka tapauksessa helpotus saada asialle varmistus.
Paasiainen meni ihan mukavasti, vaikkakin vasyneissa merkeissa. Viime jouluna haarasin uskomattomasti ja laitoin kaiken itse, nyt paasiaiseksi en jaksanut tehda oikein mitaan. Onneksi mies tykkaa kokkaamisesta. Raskaus kuitenkin viela pysyi salaisuutena ja saa viela pysya salassa aitienpaivaan asti. Toisaalta, jos nyt laatta lentaa toissa, niin pakkohan se sitten on myontaa...
Pari viime viikkoa on ollut lievaa etomista, nyt on kunnon pahoinvointi tullut kylaan. Oksentaa ei ole tarvinnut, mutta lahelta liippaa usein. Olen muistellut miten te kaikki olette sen kanssa karvistelleet ja se on kieltamatta auttanut. Myoskin kommentit, jossa viikolla 9-10 se on helpottanut antaa toivoa. Kavin nyt aamulla ruokakaupassa hakemassa happamia hedelmakarkkeja ja luultavasti imeskelen niita toissa koko paivan, minulla ne auttavat.
Painosta: Tahan mennessa ei ole tullut lisaa, mutta nyt lahtee VARMASTI nousuun, kun on pakko mussuttaa jotain puolen tunnin valein.
Ostoksista: Nain viime yona unta etta olin vauvabodyostoksilla. Valinnan vaikeus oli vaaleansinisen ja vaaleanpunaisen valilla, enka saanut sita asiaa ratkaistua. Esikoinen on poika, joten meilla on paljon hyvia vaatteita jaljella, mutta eikohan sita jotain tule silti ostettua. Jos taas tulee tytto, niin sitten paaseekin shoppailemaan kunnolla :) Esikoisen jaljilta vaunut ovat niin kulahtaneet, etta menevat kylla vaihtoon, mutta muuten pitaisi kaikki perustarvikkeet kylla loytya.
Selva, tytot, otan hedelmakarkkini ja lahden toihin viihdyttamaan lapsia. Mukavaa tiistai-iltaa!
Skusku rv8
Tänään lähti 11. rv käyntiin, tajutonta, että tavallaan 1/4 on jo takanapäin. Voisin suorastaan unohtaa olevani raskaana, maha ei ole kasvanut, rinnatkin ovat vain hieman normaalia täyteläisemmät ja paino taitaa olla tippunut yhden kilon verran. Jos en olisi käynyt alkuraskauden ultrassa sydamen sykettä katsomassa, epäilisin vahvasti sitä, että olen raskaana. Vielä pari viikkoa on siihen, että suurin km-riski on takanapäin. Tosin mun suurin kauhuskenaarioni on tällä hetkellä, että np-ultrassa löytyisi kuollut tai vakasti vammainen sikiö.
Onpas teillä NEUVOLALÄÄKÄRIT ja NP-ULTRAT (?) ajoissa. Mulla on rv. 13+1 eka neuvolalääkäri ja heti perään rv. 13+3 np-ultra. Tänään sain vaihdettua RAKENNEULTRAN ajan, sillä olen näillä näkymin matkoilla tuolloin minulle ilmoitettuna ultra-ajankohtana (rv. 19+3). Uusi rakenneultra-aika olisi nyt rv. 18+6. Meni vaan noin 40 minuuttia, että pääsin Naistenklinikalle puhelimella läpi sekä hoidettua asian, alkoi jo usko hiipua koko hommaan.
KERTOMISESTA: Kerrottu ei olla kenellekään uudelle ihmiselle. Np-ultran jälkeen olisi tarkoitus kertoa ihmisille ja varmaan töissäkin. En millään malttaisi odottaa np-ultraan, vielä 3,5 viikkoa siihen jäljellä.
HANKINNOISTA - meille kun on esikoinen tulossa, tulee varmasti hankittua suurelta osin kaikkea uutena. Tietenkin tutuilta ja sukulaisilta varmaan jotain vaatteita ja tavaroita saa. Pääsiäisviikonloppuna tuli muuten surfailtuakin vauvatarvikemielessä, siis hankintoja on jo pohdittu.
pääsiäisestä selvitty. oltiin esikoisen kanssa vanehmpieni luona ja samalla reissulla KERTOILIN ihmisille tulokkaasta.
mummo oli todella otettu että kerrottiin sille ensimmäisten joukossa ja iloinen meidän puolesta, sen kanssa juonittiin että miten kerrotaan meijän porukoille niin ettei tarvii vastailla kaiken maailman kysymyksiin koulusta ja tulevasta turkin matkasta jne.
porukoille kerroin pääsiäisaamuna että meilläkin on niille pääsiäisyllätys tulossa marraskuussa. äiti oli myös iloinen ja sano että olivatten vähän arvellukki että jos toisen pipanan tekee niin varmaan alkaa olla aika. joten voisi sanoa että oli odottanukki uutista jo :) iskä ei ensin tainnu edes tajuta mitä kerroin kun teki palapeliä niin keskittyneesti meijän esikoisen kanssa. eli nyt sitten meijän masupallero ei oo enää salaisuus vaan voidaan vaikka huutaa maailmalle että täällä ollaan raskaana :)
ylihuomenna olisi sitten eka NEUVOLALÄÄKÄRI edessä. jännittää kun on tosiaan mieslääkäri ja ensimmäinen mies joka ronkkii muuten ku seksi mielessä ;) jännityksen lisäks odotan myös kovasti, koska saatetaan kuunnella sydänääniäkin :) saas nähä.
mites, onko teillä PAINO noussu/laskenu? mullä on lähteny viime neuvolasta eli alle kuukaudessa pois 3kg... vähän jännittää saanko kuulla kunniani torstaina neuvolassa. en vaan saa syötyä kun ei ruoka maistu ja se mitä väkisin syötynä saa alas tökkii. kaiken kaikkiaan heikko olo mitä ruokaan tulee. eikä sitä auta yhtään se että huimaa vähän väliä. eilen oli tosi tuskanen päivä ku vaan väsytti ja huimas. siihen nyt on varmasti alhanen verensokeri ja tosi alhanen verenpaine syynä. mittaillu tässä kotona joitain kertoja ja 66 on korkein alapaine mitä saanu tulokseks, yläpaine puolestaan on ihan on suurimaan osan aikaa. (varsinkin meikäläisen yläpaineeks, on ollu aina tosi matalat paineet) tavallaan harmi että on vähän tota valkotakkisyndroomaa ja siellä paineet aina paljon korkeammat kuin kotona.
tuota. tee jäähty. pitä hakea uutta.