Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minimalistit, millaisia kenkiä teillä on? Miten pienellä kenkävarastolla ihminen pärjää?

Vierailija
12.09.2025 |

Tulin vahingossa kenkäminimalistiksi, kun panin pois kaikki ne, joista tulee vähääkään mikään ruumiinosa kipeäksi (pitkä juttu, mutta oli sekä järkevää että tarpeen). Joten omistan tällä hetkellä yhdet nahkaiset paljasjalkakävelykengät, yhdet nilkkurit ja talvihuopikkaat. Nilkkuritkin taitaa lähteä, koska ne painaa hiukan akillesjännettä ja pohja vinkuu märkänä mikä on ällöttävää. 

Joten mietin nyt, mitkä olisi hyvät "yleispätevät" kengät? Noilla nahkaisilla kävelykengilläni kävin kesällä ihan päiväretkilläkin, hyvin rasvattu nahka hylkii vettä sen mitä kesällä tarvitsee. Lesti sopii jaloilleni enkä edes muista että ne on jalassa. Mietin että ostanko talveksi suosista vaan samanlaiset mutta kokoa isommat että mahtuu villasukka? Ja jos jalat kastuu syksykeleillä, ne sitten on vaan märät? 

Minulla on mennyt viime vuosina hirveästi rahaa kenkiin ja pohjallisiin selkä- ja jalkavaivojen takia. Nyt on siis nuo YHDET paljasjalkakengät jotka on oikeasti hyvät. Mitä olen saman valmistajan muita malleja katsellut, ei ole sanottua että sen muut kengät olisi yhtä hyviä, kun sillä on useampaa lajia lestiä. 

Sokerina pohjalla kenkien pitäisi olla 100 % luonnonmateriaalia, jalkani hikoilevat kaameasti tekokuitukengissä ja sitten ne kengät alkaa tietysti haista, vaikka olisikin villasukka. 

Joten miten on, pärjääkö ulkoilmaihminen yksillä nahkaisilla kävelykengillä? Tai kaksilla, joista toiset olisi siistimmät ja kengät saisi levätä välillä? Mutta siis yhdellä kenkämallilla, kun koville pakkasille on nuo huopikkaat?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalistina mun kaikki kengät on 2 numeroa liian pieniä.

Vierailija
2/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muuten sanoa, että tuntui kyllä tavattoman suurelta helpotukselta panna esim. kumisaappaat pois. Minulla oli kyllä Sievin hyvät (ja kalliinsorttiset) kumisaappaat, mutta kun selkä ei kestä droppia se ei kestä. Ja silti aina välillä pidin niitä, koska onhan ne nyt märässä maastossa tavallaan kätevät ja täytyyhän sitä omistamiaan tavaroita käyttää, muka, ja sitten oli taas selkä kipeä. Nyt en VOI laittaa pahoja kenkiä jalkaani kun niitä ei ole. Voi olla että jalkani on kylmät ja märät mutta ainakaan ei ole selkä kipeä. 

Mutta on kyllä vähän ongelmallista olevinaan, kun askellukseni on sellainen, että kenkä ei saisi yhtään vaikuttaa nilkan liikkeeseen. Kaikki on hyvin kunhan jalka saa tehdä täydellisen varvastyönnön joka askeleella, mutta anna olla jos on vähänkään droppia, pohja on jäykkä tai nilkassa on muuta kuin sukka: koko kroppa tukossa. 

En tajua miksi nuo huopasaappaat sitten on ok, kun niihin pitää laittaa 3 villasukkaa että edes pysyvät jalassa. Ehkä jalkani tekee sitten varvastyönnön sen saappaan sisällä? Tavallisissa saappaissa on yleensä ollut se ongelma, että jalka liikkuu siellä  liikaa ja tulee sitten SIITÄ kipeäksi. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhdet lenkkarit, tennarit, nilkkurit, vaelluskengät, talvikengät ja sandaalit ja kahdet paljasjalkakengät. Niin ja kahdet ikivanhat korkkarit, mutten juurikaan käytä niitä. 

Olipas niitä yllättävän paljon kuitenkin. 

Vierailija
4/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, millainen ihminen on ja mitä aktiviteetteja harrastaa. Minulla ei ole kuin lenkkarit ja siistimmät kengät. Niillä mennään ympäri vuoden. 

Vierailija
5/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on

- sandaalit lämpimille keleille. Varpaat saavat aurinkoa.

- pehmeäpohjaiset tennarit leudolle.

- paksupohjaiset ja -reunaiset talveen.

Näin työttömän elämää elellessä näillä pärjää hyvin, kun ei tule juuri urheiltua eikä ole myöskään tarvetta liikkua sateella. Lisäksi nurkkaan on jäänyt yhdet kalliit nahkakengät, joita en ole kylläkään käyttänyt kuin pari kertaa, pitäisi varmaan myydä pois.

Olen kulkenut myös useamman talven paljasjalkakengillä, jotka ovat oikeasti kesäkengät. Jos ei ole tarvetta seisoskella missään, nämä ovat ihan hyvät. Jalka pysyy hyvin lämipmänä, kun liikkuu koko ajan. Helpommin tulee kylmä noissa paksupohjaisissa kengissä, jotka ovat jäykät. Ja joka kevät tietysti kipeytyvät jalkapohjat, kun ottaa käyttöön sellaiset kengät, missä jalka pääsee liikkumaan

Jos lisäisin varastoa niin lisäisin varmaan juoksukengät. 

Vierailija
6/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muuten sanoa, että tuntui kyllä tavattoman suurelta helpotukselta panna esim. kumisaappaat pois. Minulla oli kyllä Sievin hyvät (ja kalliinsorttiset) kumisaappaat, mutta kun selkä ei kestä droppia se ei kestä. Ja silti aina välillä pidin niitä, koska onhan ne nyt märässä maastossa tavallaan kätevät ja täytyyhän sitä omistamiaan tavaroita käyttää, muka, ja sitten oli taas selkä kipeä. Nyt en VOI laittaa pahoja kenkiä jalkaani kun niitä ei ole. Voi olla että jalkani on kylmät ja märät mutta ainakaan ei ole selkä kipeä. 

Mutta on kyllä vähän ongelmallista olevinaan, kun askellukseni on sellainen, että kenkä ei saisi yhtään vaikuttaa nilkan liikkeeseen. Kaikki on hyvin kunhan jalka saa tehdä täydellisen varvastyönnön joka askeleella, mutta anna olla jos on vähänkään droppia, pohja on jäykkä tai nilkassa on muuta kuin sukka: koko kroppa tukossa. 

En tajua miksi nuo huopasaappaat sitten on ok, kun niihin

Jos sun jalka liikkuu saappaan sisällä, sulla on liian isot saappaat. Noin muutenkin lähtisin selvittelemään tuota selkäongelmaa ihan fyssarin kanssa. Ei se kengistä johdu, vaan kävelytyylistäsi. 

Vierailija
7/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi nuo huopasaappaat sitten on ok, kun niihin

Mitä tarkoittaa, että selkä ei kestä droppia? Älä ole noin heikko ja rikkinäinen. Selkälihakset kuntoon.

Se että jotkut kengät aiheuttavat yhden kipureaktion on vain sopeutumista, näin tapahtuu aina kun vaihtaa mallista toiseen. Kun sen antaa parantua, ei pitäisi tulla toiste. 

Vierailija
8/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yhdet lenkkarit, tennarit, nilkkurit, vaelluskengät, talvikengät ja sandaalit ja kahdet paljasjalkakengät. Niin ja kahdet ikivanhat korkkarit, mutten juurikaan käytä niitä. 

Olipas niitä yllättävän paljon kuitenkin. 

Lisään, että pärjäisin varmasti kahdellakin parilla samanlaisia kenkiä. Mulla suurin osa noista kengistä alkaa olla sen näköisiä, ettei kaupungille viitsi laittaa. Minkä merkkiset paljasjalkakengät sinulla on?

Vierailija
9/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandaalit

Juhlakorkkarit

ballerinat

nahkatennarit

Nahkatalvinilkkurit

talvinilkkurit jotka kestää vettä

kumisaappaat

juoksukengät

Vierailija
10/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti niin surkea fysiikka, että selkä hajoaa kävelemisestä, niin kannattaa hommata trampoliini. Se on paras mahdollinen oikeastaan ihan koko kehon kehittäjä.

Vierailija
11/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ta

Voi jeesuksen perkele, luuletko ettei ole fyssarilla ravattu?  Juuri eilen olin ja se nyökytteli tyytyväisenä tälle uudelle kenkäpolitiikalleni. Katsos jos yhdetkään kengät on hyvät, vaikka kävelisi 20 km, on aika selvää ettei vika ole kävelytyylissä vaan kengissä. Ja kuten aloituksessa mainitsin, on ollut tukipohjallisiakin, eli ihan on ammattilaisten kanssa asioita ratkottu. 

Ja kerrotko vielä, miten saapas on liian suuri jos käyntivaraa on hätinä 0,5 cm? Ongelma on, että valtaosa kengistä on tehty ihmisille joiden jalka on hirvittävän paksu. Siis korkeussuunnassa. Minun ei ole, jalkani on pitkä ja matala.  

Vierailija
12/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta on kyllä vähän ongelmallista olevinaan, kun askellukseni on sellainen, että kenkä ei saisi yhtään vaikuttaa nilkan liikkeeseen. Kaikki on hyvin kunhan jalka saa tehdä täydellisen varvastyönnön joka askeleella, mutta anna olla jos on vähänkään droppia, pohja on jäykkä tai nilkassa on muuta ku

No minäpä kerron: Jos saapas lonksuu, se on liian suuri LEVEYSsuunnassa. Siinä on liian iso lesti sinun jalallasi. Kumma kun et tätä tajua, vaikka itsekin sanot, että jalkasi on kapempi ja kenkä lonksuu sen takia :D

Vierailija
13/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ta

Notkoselkä. Kengät, joissa on droppia, saavat selän enemmän notkolleen, mikä on paha asia. Paljasjalkakengissä tätä ongelmaa ei ole. 

Kenkiä ei kuulu ajaa sisään kivulla... Kysy keneltä hyvänsä fyssarilta tai lääkäriltä. Ylipäänsä jos mikään asia elämässä aiheuttaa varsinaista kipua (tavanomainen rasituslihaskipu poissuljettuna), sitä EI pidä tehdä. Katsos kun kipu on elimistön tapa kertoa, että älä tee tätä, tämä on sulle pahaksi.  

Vierailija
14/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, että valtaosa kengistä on tehty ihmisille joiden jalka on hirvittävän paksu. Siis korkeussuunnassa. Minun ei ole, jalkani on pitkä ja matala.  

Höpöhöpö. Hyvin harvalla on erityisen paksu jalkaterä. Sinun ongelmasi on vääränlainen lesti. Tarvitset kapealestisen kengän, jotta kenkä ei hölsky. 

Vierailija
15/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Notkoselkää voi treenata niin, ettei se haittaa normaalia elämää. Salille mars!

Vierailija
16/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerrotko vielä, miten saapas on liian suuri jos käyntivaraa on hätinä 0,5 cm? 

Eli ongelma onkin se, että saapas on liian pieni ja siksi jalka pyrkii sieltä pois. Käyntivaraa pitää olla reilummin. 

Vierailija
17/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai voisi pärjätä yksilläkin kengillä pohjallisia käyttäen, jos pakko.  Jalat väsyvät jos ei vaihda.  Hyvät lenkkarit joihin mahtuu villasukat, näitä monena vuodenaikana.

Kesäkenkiä ja siistejä nilkkureita myös.

Raha ei mene hukkaan kengissä.

Vierailija
18/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Notkoselkää voi treenata niin, ettei se haittaa normaalia elämää. Salille mars!

Niin voi, mutta nyt oli tarkoitus keskustella riittävästä kenkämäärästä

Vierailija
19/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on, että valtaosa kengistä on tehty ihmisille joiden jalka on hirvittävän paksu. Siis korkeussuunnassa. Minun ei ole, jalkani on pitkä ja matala.  

Höpöhöpö. Hyvin harvalla on erityisen paksu jalkaterä. Sinun ongelmasi on vääränlainen lesti. Tarvitset kapealestisen kengän, jotta kenkä ei hölsky. 

No ei tiedä, mutta tunnistan kyllä ongelman, että jalan yläpuolelle jää liikaa tilaa ja kenkä sitten hölskyy. Tosin leveyssuunnassakin tilaa on monesti liikaa.

Eri

Vierailija
20/24 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on maiharit, sandaalit ja bootsit. + työkengät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi