Mikä on tämä pikkutyttömäinen puhetyyli
Mitä naiset ovat alkaneet käyttämään? Oli sitten mikä haastattelu tai reels somessa, sössötetään sellaisella pikkutytön söpöstelyäänellä. Miksi?! Aikuiset naiset, haloo
Kommentit (175)
Kyllä se ääni sitten vaihdevuosien jälkeen madaltuu. Minuakin luultiin äänen perusteella nuoreksi vielä joskus noin viisikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi voin katsoa kaiikki ohjelmat suoratoistoista. En kestä mainoksia, joissa on naisille suunnattuja tuotteita. Piipin piipin össön söffön jotain hiton maailmanparannusjugurttia tai karvahöyliä. Lopuksi vähän saippuakuplia ja iso loikka sinitaivasta kohti hiekkarannalla. Kun on niiiiiin kevyt olo.
Kiitos valmiista käsikirjoituksesta. Laitamme kuvaukset pystyyn.
T: Mainostoimiston väki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopa vanhoja kotimaisia elokuvia.
Ei niissä piipitetä niin kuin moni nuori nyt tekee. Sen aikuiset tallenteet eivät välttämättä anna oikeutta todelliselle äänelle, ihan samoin se miesten ääni vanhoilla tallenteilla on erilainen
Nuorten naisten ääni vanhoissa kotimaisissa elokuvissa kyllä usein kuulostaa tekopirteältä ja korkeaääniseltä lirkuttelulta tyyliin mitäs herra pehtoori nyt tänään toivoo.
Näillä naisnäyttelijöillä on kuitenkin napakka artikulaatio ja ääni on korkeudestaan ja kimeydestään huolimatta selvästi aikuisen ääni. Tarkoituksellisen pikkutyttömäisesti puhuvien kohdalla ei voi puhua napakasta artikulaatiosta ja ulosanti on heillä muutenkin paljon "löysempää". Huokailevaa, hengästyneen kuuloista, hihitellään ja tirskutaan sellaisiinkin väleihin, joissa naureskelu kuulostaa oudolta, ollaan vähän kujalla olevan oloisia ja puhe on sisällöltään niinkuttavaa selostamista ja sellaista, no, lapsenomaista höpöttelyä. Itse asiassa moni pikkutyttöiässä oleva ilmaisee itseään paljon fiksummin ja selkeämmin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi voin katsoa kaiikki ohjelmat suoratoistoista. En kestä mainoksia, joissa on naisille suunnattuja tuotteita. Piipin piipin össön söffön jotain hiton maailmanparannusjugurttia tai karvahöyliä. Lopuksi vähän saippuakuplia ja iso loikka sinitaivasta kohti hiekkarannalla. Kun on niiiiiin kevyt olo.
Maailmanparannusjugurtti :D Tämä lisättäköön Mitä Missä Milloin -kirjan vuoden sanoja -listalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt jo pitkään, kai se on naisen toiveissa aina säilyä "sisäisenä pikkutyttönä"? Tai sitten vain "onnellisuuden" tavoittelu ajaa tälläiseen hattarapilveen?
Etkö ota huomioon sitä mahdollisuutta, että joidenkin äänihuulet pysyvät nuorempina ja kimmoisampina pidempään? Ihan kuten ihokin voi olla kimmoisampaa. Kaikille ei tule raskaysarpiakaan, eikä tyhjää ryppyistä pussia mahan kodalle, kun on synnyttänyt.
Taisin osua asian ytimeen.
Mua luullaan sekä ulkonäön että pelkän äänen perusteella usein nuoremmaksi. Silti ärsyttää lässytys. Jos ääni on vaan korkea, antaa olla ja ketäpä haittaa, mutta typerä yllynlyllynlirkuttelu on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopa vanhoja kotimaisia elokuvia.
Ei niissä piipitetä niin kuin moni nuori nyt tekee. Sen aikuiset tallenteet eivät välttämättä anna oikeutta todelliselle äänelle, ihan samoin se miesten ääni vanhoilla tallenteilla on erilainen
Nuorten naisten ääni vanhoissa kotimaisissa elokuvissa kyllä usein kuulostaa tekopirteältä ja korkeaääniseltä lirkuttelulta tyyliin mitäs herra pehtoori nyt tänään toivoo.
Näillä naisnäyttelijöillä on kuitenkin napakka artikulaatio ja ääni on korkeudestaan ja kimeydestään huolimatta selvästi aikuisen ääni. Tarkoituksellisen pikkutyttömäisesti puhuvien kohdalla ei voi puhua napakasta artikulaatiosta ja ulosanti on heill
Mistä sinä tiedät, onko tarkoituksellista? Ei välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ääni sitten vaihdevuosien jälkeen madaltuu. Minuakin luultiin äänen perusteella nuoreksi vielä joskus noin viisikymppisenä.
Eipä kaikilla silloinkaan. Yksilöllistä. Luoja on luonut meille äänenkin. Jokaiselle oman. Ääni myös heijastaa melko osuvasti ihmisen henkisyyttä; herkkä vai kova, ystävällinen ja kädkyttävä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt jo pitkään, kai se on naisen toiveissa aina säilyä "sisäisenä pikkutyttönä"? Tai sitten vain "onnellisuuden" tavoittelu ajaa tälläiseen hattarapilveen?
Etkö ota huomioon sitä mahdollisuutta, että joidenkin äänihuulet pysyvät nuorempina ja kimmoisampina pidempään? Ihan kuten ihokin voi olla kimmoisampaa. Kaikille ei tule raskaysarpiakaan, eikä tyhjää ryppyistä pussia mahan kodalle, kun on synnyttänyt.
Lopeta toi lapsellinen arvailu
Se ei ole arvailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko se mitään tahallista? Olen ajatellut, että se on ihan luontainen tapa ja ääni. Itsellänikin on turhan lapsekas ääni ikäisekseni. Muutenkin olen liian nuoreksi luultu, eikä tämä ääni ainakaan paranna sitä luuloa.
Ei ole luonnollinen. Tulee siitä, kun "ei puhu kunnolla" (tarkoitan että ei esimerkiksi avaa suuta tai hengitysteitä niin, että se puhe tulisi normaalisti ulos - ääni tulee silloin liikaa nenän kautta vinkuen)
Taisi tulla Suomeen Nylon Beatin myötä
Tottakai ihminen voi puhua niin, eikä edes osaa puhua toisin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi tämmöinen töissä; miehille puhuu kuin pikkutyttö mutta muille naisille normaalilla, matalammalla äänellään.
Sillä saa miehet palvelemaan joten miksi ei? Ei ole välttämättä edes tietoista, ihmiset (niin naiset kuin miehetkin) saattavat hieman muuttaa energiaansa ja käytöstään vastakkaisen sukupuolen seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korea ja Japani ovat muodissa muutenkin - sieltä suunnasta löytyy tämä tapa puhua korkealta ja lapsekkaasti. Miehet kuulemma pitävät...
Hmmm.creepyä,jos mieheen vetoaa pikkulapsimeininki imo
No tätä olin itse miehenä tulossa kommentoimaan! :D
Ei todellakaan ISKE ainakaan itseeni missään seksuaalis-romanttisessa mielessä, jos aikuinen nainen kimittää ja puhuu kuin pikkulapsi... Päinvastoin. Nainen vaikuttaa tällöin melko vähä-älyiseltä. Etsin kumppania, en mitään naislasta. Lapsia minulla jo on.
M43
🤭 Täällä(kin) on kiva leikkiä miehiä, sitten vielä päälle möreä kuittaus ja röyhtäisy.
Jenkeissähän vanhoillakin naisilla voi olla tosi pehmeä ja korkea ääni, on kai siellä suosiossa ja sitä voi ilmeisesti harjoitella? Jos Suomeen on tuollaista ilmiötä rantautunut, niin varmaan sieltä Jenkeistä kuten kaikki muutkin viime vuosien kulttuurivaikutteet itsensä brändäämisestä ja sivistyksen alasajosta lähtien.
Kannattaa joskus testata lässyttää miehille, niin huomaatte miten ne muuttuu ja on itsekin sellaisia lässyjä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Olen nainen ja mulla on naiseksi tosi matala ääni. Puhun ihan tällä omalla äänelläni, esittämättä söpöä.
No miten korkeampiääninen toimisi mieliksesi, kun on työn ja tuskan takana tuottaa matalaa ääntä? Esittämättä
Vierailija kirjoitti:
Varmaan taas matkittu jostain mistä lie amerikoista tms. Sieltähän se kamala narinakin aikoinaan tuli. Toisaalta japanilaiset naiset ovat puhuneet aina tuolla pikkulikan äänellä.
Nykyisin on tapana esim haastatteluissa lauseen lopussa korottaa intonaatiota. Aivan kuin kiekaisu se lauseen loppu. Järkeilen srn jonkilaiseksi jännittämiseksi haastattelutilanteessa.
Aina kun radiossa haastatellaan jotain vähänkin nuorempaa naista tai jos on nuori naistoimittaja, niin puhe tulee takuulla piipityksenä nenän kautta ja ässät sihahtelee.
Joskus aikoinaan kun muutin työn perässäni Yhdysvaltoihin, niin ihmettelin miksi siellä naiset puhuvat nenän kautta ja sössöttävät. Nyt se on tullut Suomeenkin.
Vierailija kirjoitti:
yle hämeen mummo toimittajat huippu kamalaa piipitystä ja naurun kiherrystä. mummojen sössötys nyky teinitkään eivät ole noin lapsekkaita.
Mikä teitä vaivaa?
Joo mullakin oli viime kesänä työkaveri,joka lässytti semmoisella pikkutyttö-äänellä.(26v.) Oli mennä järki...se tarttui myös erääseen toiseen työkaveriin.