Olenko liian vanha lähtemään Norjaan töihin?
Olen 56v lähihoitaja, mutta kiinnostaisi lähteä Norjaan töihin, kun nyt täällä on mitä on. Norjan kieli on helppo oppia ja lisäksi minulla on hyvä kielipää, osaan englantia ja ruotsia puhun vähän. Ei houkuta suomen palkkataso ja kalliit hinnat, kollegani kävi Norjassa ja kertoi että esim ruokien hinnoissa ei enää isoa eroja paitsi turisti alueilla.
Kommentit (9)
No sinne vaan! Sinulla on vielä työvuosia n. 10-15 v. Norjassa on paremmat palkat, se nostaa myös tulevaa työeläkettäsi.
Et todellakaan ole, sinne vaan, ovat tyytyväisiä kun saavat sinut. Itsekin lähdin Suomesta jo ajat sitten, tosin en ole hoitoalalla.
No jos on töitä ja vireyttä niin hyvin voi, itse oon jo näin nuorempana väsynyt, etten pystyisi tollasesta muutosta ees suoriutumaan. Enkä tee kokopäivätyötä sen puoleen eli ei olisi varaakaan muuttaa yhtään mihinkään.
Norjassa ei ole ikärasismia ja eläkeikä on korkeampi kuin Suomesssa. Lisäksi on mahdollista tehdä osa-aikatyötä halutessaan. Hoitoalalla on yleistä että pienten lasten vanhemmat ja ikääntyvät työntekijät tekevät osa-aikatyötä, esim. 80 % työaikaa. Palkka on paljon parempi kuin Suomessa.
Ikä siis ei ole este eikä kielitaitosikaan koska Norjassa hyväksytään pohjoismainen kielitaito (Tanska, Ruotsi). Monet tanskalaiset ja ruotsalaiset hoitajat eivät edes yritä oppia norjaa kuten suomalaiset hoitajat koska he pärjäävät omalla äidinkielellään. Lisäksi Norjassa on paljon muita ulkomaalaistaustaisia hoitajia joilla ei ole mitään kielipohjaa kuten suomalaisilla on "pakkoruotsi".
Vaikeinta ensi kertaa lähtevälle on norjalaisen ammattihyväksynnän hakeminen/saaminen. Se tietää paljon paperityötä ja todistusten kääntämistä englanniksi tai norjaksi. Toinen kompastuskivi on työpaikan ja asunnon löytyminen "etänä". Sen vuoksi kannattaa aloittaa työt keikkafirman kautta koska he järjestävät työpaikan ja asunnon. Keikkafirma maksaa asunnon ja matkat ja parhaassa tapauksessa myös antavat auton käyttöösi. Työhaastattelu tapahtuu puhelimitse.
Norjassa täytyy myös olla kaksi suosittelijaa edellisistä työpaikoista sekä rikosrekisteriote. Suosittelijan on siis oltava kielitaitoinen ja tämä on usein vaikea asia sen lisäksi että Suomessa ei ole niin vahvaa suosittelijakulttuuria kuin Norjassa.
Olet aivan liian vanha työhön missään maassa, työpaikassa ja toimenkuvassa.
Toki voit oloneuvoksena, huvittelumielessä ja loman kannalta lähteä minne tahdot.
Mutta tosiaankaan ei tuon ikäisellä ole työelämälle enää mitään anettavanaan eikä työelämällä tuon ikäiselle ---> eläkkeelle ja tekarit vesilasiin yöksi.
Enska Ilonpilaaja ynnä Elämän Ankeuttaja
Siellä on komeita kalastajia. Voit kuvata niitä, jos hoitsuus ei lyö leiville.
Norjassa on hyvät palkat mutta jos palkkaa vertaa euroon niin palkka ei olekaan enää niin hyvä.
Esimerkki: olin töissä Norjassa 2000-luvun alussa ja Norjan kruunun kurssi oli 7,3. Tällä hetkellä Norjan kruunun kurssi on 11,7.
Jos saat palkkaa Norjassa 50 000 kr/kk niin vuonna 2003 se olisi euroissa ollut 6850 euroa mutta tänään vain 4270 euroa. Toki jos muutat KOKONAAN Norjaan niin sillä ei ole niin paljon merkitystä ja palkat nousevat vuosittain. Mutta jos maksat Norjan palkalla kuluja Suomessa euroilla niin se kirvelee.
Tämä vuoksi mm. Baltian maista ei enää olla niin innokkaita työskentelemään Norjassa.
Norjassa huono kruununkurssi on ollut pitkään murheenkryyni ja he ovat jopa harkinneet euroon liittymistä.
Olen !