Uupuvat naisopettajat
Hesarin juttu. Kukka Cedercreutz haastatteli kirjaansa varten naisopettajia. Ongelmia ovat:
Opettajavuoto
Erityisen tuen oppilaiden määrä
Opiskelijoiden kielitaidottomuus
Henkilökunnan vähyys
Esihenkilö vaatii laskemaan rimaa
Alueellinen eriytyminen
Ylhäältä valuvat vaatimukset
Koulu- uudistusten toimimattomuus ja suunnittelun huono laatu
Oppilasaineksen heikko lähtötaso
Kommentit (146)
Ongelmia, jotka uuvuttavat opettajia (ja oppilaita) ja heikentävät oppimistuloksia:
- lasten kotikasvatuksen puute ja minä!minä!-kulttuuri
- käytöshäiriöisiksi "kasvatetut" lapset
- liian heterogeeniset ryhmät
- erityisluokkien tai -ryhmien puute
- oppilaiden puutteellinen kielitaito
- kielto jättää oppilasta luokalle, vaikka oppilas ei osaa juuri mitään
- "kyllä koulu hoitaa"-periaate, jonka mukaan opettajat pystyvät hoitamaan kaikki yhteiskunnalliset ongelmat liikalihavuudesta lisääntymiseen
Siinä on muutama syy...
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa että ap syyttää naisopettajia uupumisesta, kun miehet eivät edes yritä alalle tietäen sen vaikeuden. Naiset sentään yrittävät edes. Jos KUKAAN ei kohta suostu opettamaan lapsia, niin mihin yhteiskunta joutuu?
Kelvoton sakki tullaan siirtämään omille erikoisluokilleen, siihen ollaan menossa ja on oikeudenmukaista.
Opettajat uupuvat ja vanhemmat koittavat epätoivoisesti koulushopata. Mikähän mahtoi mennä pieleen?
Erityisluokat, joilla oli pahimmat häiriköt, on lopetettu noin kymmenen vuotta sitten. Alettiin puhua inkluusiosta ja kaikille yhteisestä koulusta. Siitähän moni ongelma johtuukin. Ihanaa unelmahöttöä.
Olen jopa kuullut, että eihän elävässä elämässäkään ole eri lokeroita erilaisille ihmisille. On kyllä! Toiset ovat vankilassa ja toiset eivät.
Luin Hesarin jutun. Asiat, joista opettajat uupuvat, ovat oikeita isoja asioita. Ongelmat eivät todellakaan johdu siitä, että alalla on kilttejä "kympin tyttöjä".
Miksiköhän miehet eivät enemmän hakeudu alalle, joka on helppoa, on pitkät lomat ja lyhyet työpäivät ja paikkakin on suuri? Niinpä.
Opettajat tietävät, miten peruskoulun ongelmat saataisiin ratkaistua. Heiltä ei vaan kysytä, eikä siis ammattilaisia haluta kuulla.
Opettajien suusta tulisi vääränlaisia totuuksia.