Hoitotäti on huolissaan meidän lapsen puheenkehityksestä
Itse en ole tajunnut asiasta huolestua, mutta hoitotäti sanoi, että kun mennään pojan kanssa neuvolaan voin mainita, että hän on huolissaan pojan puheesta.
Poika on juuri täyttänyt kaksi. Aktiivisessa sanavarastossa on nopeasti laskettuna reilut 30 sanaa ja hän ymmärtää hyvin puhetta ja lähes joka päivä tulee jokin uusi sana. Ei osaa sanoa vielä kaikkia kirjaimia, kuten s ja r, joten jotkin sanat sanoo " väärin" .
Minusta siis tämä vaikuttaa vielä ihan normaalilta.
Kommentit (28)
Siitä että lapsen sanavarasto on liian pieni, ei puhu lauseita, ääntää väärin vai mitä? Toki kannattaa mainita asiasta neuvolassa, eihän siitä haittaakaan ole. Mutta minusta tuo kuulostaa ihan normaalilta, oma poikani oli 2-vuotiaana suunnilleen saman" tasoinen" . 2
Rivien välistä olen antanut itseni ymmärtää, että hänen mielestään pitäisi jo toistella perässä sanoja ja muutenkin olla laajempi sanavarasto.
T:ap
Meidän nuorin, viides lapsemme, alkoi puhua vasta 2-vuotiaana, mutta kehitys oli sitten nopeaa. Muutamaa päivää ennen 2-vuotispäivää tuli eka sana. Neuvolassa sanottiin, että jos 2-vuotiaana ei ole yhtään sanaa, niin sitten aletaan miettiä, missä voisi olla vika.
ole ollut ollenkaan huolissaan, vaikka puoli vuotta sitten anelin pääsyä puheterapeutille. Ei aihetta kuulemma.
Minulla hoidossa 3v täyttävä. Ei hänkään vielä 2v täyttäessään osannut juuri enempää puhua ja ymmärsi kyllä täysin mitä hänelle puhuttiin. Puhetta alkoi tulla kuitenkin lisää kokoajan ja nyt on yksi papupata. En minäkään olisi huolissani ap,n
lapsesta, mutta voittehan sanoa neuvolassa vaikka sitten hoitajan mielenrauhan vuoksi.
Ja kyllä oon vuosien mittaan ottanu takasin ihan kiitettävästi. Eli ei kai ole syytä huoleen.
Tuo nyt voi olla pojalle ihan normaalia.
nyrkkisääntöhän on että alle 10 sanaa 2vuotiaana on liian vähän
Neuvolassa ei oltu lainkaan huolestuneita, sillä hän ymmärsi hyvin puhetta. Sitten 2v3kk iässä alkoi tulla muitakin sanoja ja nyt hän puhuu kuin papupata.
eli siis silloin on syytä seurata puheen tuloa tarkemmin.
Meillä oli poika 3v2kk kun oli jo ekalla tutkimus-ja kuntoutusjaksolla
Ehdotan, että mainitset asiasta neuvolassa.
Poika oppi juuri äsken sanomaan lentokone =)
T:ap, joka ei äitinäkään ole puheesta/puhumattomuudesta (vielä) huolissaan.
ja siksi puheterapiaan tulee lähete vasta 3-vuotiaana.
Meillä esikoinen käy jo terapeutilla, joten kysyin siellä samalla myös 2-vuotiaan kuopuksemme puheesta. Puheterapeutti oli sitä mieltä, että 2-vuotiaana heti vain tutkimuksiin. Neuvola kirjoitti lähetteen, kun kerroin terveiset.
Eli ei se neuvola aina lapsen parhaasta niitä päätöksiä tee, vaan raha ratkaisee.
Hyvä, kun osaat ottaa rauhallisesti etkä ole huolissasi.
t. lääkäri
Voi olla normaalin rajoissa tai puheen viivettä. 2v pitäisi jo puhua pieniä lauseita. 30 sanaa on kuitenkin aika vähän, kun monet 2v puhua pälpättävät jo vaikka mitä.
Kannattaa puhua neuvolassa ja käyttää puheterapeutin arviossa. Ei se mitään ota, jos ei annakaan.
Kehoittivat tulemaan uudelleen 2,5-vuotiaana jos silloin ei ole vielä yhtään lausetta tullut.
2.5 vuotiaanakin sanoja vasta muutama, nyt lähempänä kolmea vuotta paljonkin sanoja, lauseita niukasta ja sanat väärin. Ei ne puheterapeutit voi oikein mitään tehdä kuitenkaan kovin pienen lapsen kanssa. Meidän lapsi menossa nyt sairaalaan tutkimuksiin tuossa kesällä. Pari kertaa siis puheterapeutilla käyty, mutta minkäs ne siellä voi, tietty vinkkejä puheen kehittämiseen, mutta ei ne ainakaan meillä ole auttaneet kun lapsi ei suostu niitä harjoittelemaan.
Minä olen myös ollut hiukan huolissani puheesta, kun pari kuukautta sitten sanoi vain yksittäisiä sanoja ja niitäkin oli vähän ja oli paljon äännevirheitä. Ei puhettakaan, että olisi tullut lauseita tai kovin selviä sanoja, tuntui, ettei niitä juuri muut kuin äiti ymmärtänyt.
Nyt kuitenkin ihan lyhyen ajan sisällä on selvästi innostunut tooistelemaan kaikkea perässään ja puhe on nopeasti lisääntynyt. Puhuu jo 3 sanan lauseita ja vaikka edelleen paljon äännevirheitä, osaa esim. kirjasta kertoa kaikki muumilaakson asukkaan vilijonkkaa ja nuuskamuikkusta myöhet, että uskon, että puhe vielä tulee...
Meillä neiti on neljäs lapsi ja kaikki muut on tosiaan aloittaneet puhumisen paljon aikaisemmin, mutta yksilöitähän nuo lapset ovat. Tämä kuopus lähti kävelemäänkin vasta 1v5kk iässä, kun kaikki muut käveli jo 1v. Nyt kuitenkin erittäin ketterästi, eikä mitään kehitysviivästymää siis sen suhteen ole.
" huolissaan" . Taitaa tädillä olla hiukan pätemisen tarvetta ja tykkää olla huolissaan milloin mistäkin. Lapsesi puheenkehityksestä ei todellakaan tarvitse olla huolissaan. Valittaisin pk:n johtajalle.
Tämän on meidän ainokainen eikä sinänsä siis ole asiasta kokemusta. Normaalina olen lastamme vain pitänyt, mutta hoitotäti on tietysti nähnyt enemmän lapsia, vaikkei hänellä omia olekaan.
T:ap