Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki keinot pahoinvoinnin torjuntaan/helpottamiseen?

09.04.2007 |

Hei,

Kärsin ekassa raskaudessa aivan kamalasta pahoinvoinnista rv12 saakka. Pahoinvointi alkoi silloin rv5, ja olin välillä tiputuksessakin, kun en pystynyt syömään kerta kaikkiaan mitään. Olo oli aivan kamala.

Olen juuri plussannut, ja pelkään pahoinvoinnin alkua. Voiko sitä mitenkään estää?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari hyvää päivää siis oli, mutta nyt pahoinvointi tuli korkojen kanssa takaisin. :( Appelsiinit on kyllä hyviä, mutta appelsiinimehu etoo, niin kuin kaikki nestemmäinen teetä lukuunottamatta.

Niin ja sellaisina päivinä kun olen syönyt jotain rasvaista pahoinvointi on ollut illalla pahinta.

Vierailija
2/19 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli melkoisen rajua pahoinvointia ekat 20 raskausviikkoa. Tai alkoi ehkä rv5-6 ja helpotti vähän rv16 ja loppui kokonaan rv20 jälkeen.

Ihan oksentelun alussa en pystynyt syömään juuri mitään. Jos yritin aamulla sängyssä syödä/juoda jotain, tuli kiire vessaan. Kuivat keksit saivat vain oksennusrefleksin toimimaan, eli siitäkään ei ollut apua. Samoin hedelmät lensivät kaaressa ulos, aamuisin.

Tuoremehua en voinut ajatellakaan kuin ehkä vasta rv16 jälkeen. Mustaviinimarjamehu meni jotenkin. Alkuviikot join jaffaa ja Valion kiisseleitä, niistä tehty sekoituskin meni alas. (Ja tuli usein myös ylös;) Jäisiä mansikoita söin suuret määrät ja ne olivatkin ainoa asia jota oikein teki mieli. Varsinkin iltasella kun jo paremmin pysyi sisällä, mansikat olivat ihania. Myös viinirypäleet olivat jees.

Päivät meni töissä niin, etten voinut syödä/ajatellakaan lämmintä ruokaa. Lämmin ruoka alkoi maistumaan ehkä rv12 jälkeen. Painoa tippui 2kg ja hemoglobiinit olivat alhaiset, silti neuvolassa sanottiin, ettei alussa ole hätää kunhan vain neste pysyy sisällä.

Mun keino olikin aina heti aamulla juoda paljon ja oksentaa, sitten kun pyöräili tyhjällä mahalla töihin niin johan pysyi jo pienet nestemäärät sisällä.

-Veruska rv29-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni, joka tekee akupunktiota laittoi minulle herneen teipillä kiinni ranteessa olevaan akupisteeseen. Tämä piste on sama, jota akupunktiossa käytetään raskaudenaikaiseen ja matkapahoinvointiin. En tiedä onko se uskomus tämän pisteen tehoon, vai sitten joku muu syy, mutta itselläni tämä helpottaa aina hetkeksi. Olen pystynyt olemaan töissä. Neuloista en ole innostunut, joten sen tähden itse akupunktiota en ole kokeillut pahoinvointiin...

Vierailija
4/19 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista B6-vitamiinia, myös inkivääri tee auttoivat minua...

Vierailija
5/19 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni kärsi todella kamalasta pahoinvoinnista ekassa raskaudessa ( poikaraskaus ) siis ihan tuonne 20 viikoille asti. Nyt sai tytön, eikä pahoinvointia juuri ollut raskaudenaikana. En tiedä onko tuolla sukupuolella merkitystä, mutta toivoa siis on sinullakin, ettei pahaolo olekkaan ehkä niin paha kuin esikoisesta.

Oikein paljon onnea plussasta!! Ja pidetään peukkuja, ettei kova pahoinvointi alakkaan :)

OP, Käpy 35+6 ja " Iivari" 1v7kk

Vierailija
6/19 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukemani perusteella, itselläni pahoinvointi oli kohtuullista rv 6-12.

Vierailija
7/19 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla pahoinvointi helpotti todella paljon ja lähes poistui kun söin Aktivia-yogurttia. Saa nähdä tuleeko takas korkojen kanssa vai auttaako se todella.

Siinähän on sellaisia maitohappobakteereja jotka nopeuttaa ruon sulatusta ja ainakin minulla samoihin aikoihin pahoinvoinnin kanssa on tullut ruoansulatuksen järkyttävä hidastuminen.

Vierailija
8/19 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kun söin aina ensimmäiseksi aamulla -siis juuri herättyäni, ennen sängystä nousemista- pari voileipäkeksiä ja join lasin appelsiinimehua. Laitoin ne aina valmiiksi yöpöydälle aamua odottamaan. Sitten makoilin vielä hetken ja nousin rauhallisesti ylös. Sain verensokerin vähän nousemaan ja aamupahoinvointia ei tullut. Muutenkin kannattaa yrittää napostella vähän väliä jotain pientä kuitupitoista kuten leipää ja hedelmiä niin pahaolo ei ehkä pääse edes tulemaan kun verensokeri ei laske liian alas. Minulla kestää kauan ennenkuin ruoka alkaa " vaikuttamaan" , joten jos pahoinvointi pääsi iskemään niin peli oli jo menetetty.

Toivottavasti tästä vinkistä on edes jotain hyötyä. Onnellista odotusta!

Vierailija
9/19 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpotti tramaattisesti yksikertaisesti sairaslomalla. Reilu viikko kotona pötköttämässä ja keräämässä voimia auttoi 200%.Itselläni ainakin pahoinvointi liittyi täysin stressiin ja väsymykseen. Kun lepäsi tarpeeksi ei ollut yhtään enää niin huono-olo.

Lisäksi söin Primasta ostettuja inkivääritabletteja...

Tsempiä!

Vierailija
10/19 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkki on muistaakseni Heksavit 300 mg. Uskoakseni se auttoi minulla, ainakin pahoinvointi helpotti (ei siis kadonnut kokonaan) kuurin aloittamisen jälkeen.

Kuulostaa kliseeltä, mutta aika auttaa. Eipä se paljon lohduta kun on huono olo mutta yhtenä päivänä huomaat pahoinvoinnin helpottaneen ja vähän myöhemmin et tunne sitä enää lainkaan. Koita jaksaa päivä kerrallaan.

K rv 36 ja poika -05

Vierailija
11/19 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokopäivä pahoinvointia mulla oli kans n. rv 5-12. Muutaman kerran vain joutu tyhjentää mahan sisältöjä, mutta se krapulainen pahoinvointikin oli tarpeeks voimia vievää..

Mutta syöminen ja nukkuminen auttoivat parhaiten. Mitä pitemmät yöunet sai nukuttua, sitä parempi olo seuraavana päivänä. Ja kun aamusta alkaen muisti syödä säännöllisesti (vaikkei koko aikaa olisikaan paha olo), sai nimenomaan pidettyä sen kurissa parhaiten. Aina ei sekään auttanut.

Parhaita olon helpottajia oli hedelmät, etenkin appelsiini, jugurtit, kylmä mehu, mehukeitot, tomaatit, kurkku, marjat - kaikki raikkaat ja kylmät jutut. Paljon ei lämmin ruoka uponnut! Närästystä aiheuttavat kannattaa unohtaa, lisää vaan pahoinvointia.

Inkivääri -kapseleita sillon olin jo moneen kertaan ostamassa ja aina vaan ne jäi apteekkiin. Niistä ois voinut olla apua tai jostain muusta vst.

Parhaimpia vointeja toivottelen Dumle rv 17

Vierailija
12/19 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päiväsaikaan parhaimmillaan jopa 18 kertaa päivässä. siinä oli hiukan tokkurainen olo jo, kunnes keksin laittaa ihan herätyskellon soimaan 2-3 tunnin välein yöllä, ja söin jotain pientä. eihän siinäkään nukkumisesta mitään tullut, mutta eipä tarvinnut ainakaan oksentamisen takia yöllä valvoa;) apteekista ostin niitä inkiväärikapseleita, ne vissiin jonkinverran hillitsivät oksentelua, kun yöoksentaminen loppui, vaikken enää syönyt yöllä ja päiväoksentaminenkin jäi vain johonkin 5 kertaan päivässä. tota b-vitamiinia sain ihan reseptinkin lääkäriltä, mutta en ehtinyt sitä koskaan hakea, kun oksentelu jäi sitten vain yhteen-kahteen kertaan aamulla, kunnes hiipui vain pahoinvoinniksi. itse tein niin että söin jo sängyssä jotain, sitten nukuin vielä hetken ennenkuin nousin. tosin silti oksensin monesti päivässä...mutta pysyipä edes jotain edes hetken sisällä;) sitten kun helpotti oksentelu 1-2kertaa/pvä, join eka lasin vettä, joka tuli kaaressa ulos saman tien. sitten äkkiä jotain pientä, esim. jugurtti, joka yleensä jo pysyi sisälläkin. takaisin petiin vaan ja sitten kun nousin uudestaan, oli yleensä jo parempi olo ja saattoi jopa leipä pysyä sisällä. toi oli kyllä hirveetä aikaa, ja painokin tippu 7kg. onneks en ollu lähtöpainoltani mikään luuviulu;D mutta suosittelen kyllä ainakin kokeilemaan niitä inkiväärikapseleita! toivotaan ettet joudu tässä raskaudessa kärsimään pahoinvoinnista, ainakaan kovin rankasta:)

Vierailija
13/19 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli minulla apu pahoinvointiin. Lievitti sitä selvästi.

Närästykseen puolestaan on auttanut vain Valmarin!

Vierailija
14/19 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin koko alkuraskauden pahoinvoinnista. Minulle auttoi se, että söin jotain n. 2 tunnin välein. 4 h oli jo aivan liiana pitkä väli. Yöksi otin tuoremehulasin sängyn viereen, ja kun aamulla aloin tulla tajunnan rajamaille, hamuilin mehulasin käsiini, ja kiskaisin sen, jotta säästyin oksentamiselta. Jos ehti herätä ja nousta ylös ennen kuin oli saanut jotain nopeasti imeytyvää sokeria kehoon, oli päivä pilalla oksentelujen ja pahoinvoinnin takia.

Päivänaikana hyviä välipaloja oli hedelmät, keksit (kulkeutui mukavasti laukussakin) ja joghurtit. Sitrushedelmät ja viinirypäleet oli kaikkein toimivimpia, ja niistä tuli oikeastaan hyväkin olo. Karkki ei toiminut, eikä sitä tehnyt mielikään. Painohan siinä luonnollisesti vähän nousi kun parin tunnin välein söi, mutta ei tarvinnut oksentaa varmaan 10 kertaa enempää koko 10 viikon aikana :)

Cana & kirppu 30+1

Vierailija
15/19 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maattuani sairaalassa tiputuksessa neuvoksi annettiin että kuivaa puputettavaa tiuhaan. Itselleni pelastukseksi pahimmassa vaiheessa koitui cream crackerit. Niitä söin aina kun hiukankin alkoi etoa. Jos yritti syödä jugurttia tai juoda jotain (varsinkin vettä?), kaaressa lensi ulos. Inkivääritee poisti minulta sitten sen kaikkein pahimman oksentelun, tohon ällötykseen sillä ei isoa vaikutusta ole ollut.

Myös mehujäät, jäiset marjat ym. kylmä on maistunut. Toivon ettei sulla tällä kertaa ole näitä koettelemuksia edessä!

Vierailija
16/19 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään hakemassa apteekista foolihappoa, vahvaa B-vitskua ja tuota täällä mainittua Multitabsin raskausinkivääriä. Aloitin noi kaikki jo nyt, vaikka vielä ei pahaolo olekaan. Yritän näillä keinoin estää sitä edes saapumasta :-)

Vierailija
17/19 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan nyt neljättä lasta ja kaikissa raskauksissa olen kärsinyt kauheasta ympärivuorokautisesta pahoinvoinnista. Kokeilin tällä kertaa tuota raskausinkivääriä, mutta siitä oli vain hetkellinen apu. Sitten joku kertoi saaneensa apua akupunktiosta ja päätin kokeilla. Kävin 4 kertaa ja sain siitä tosi hyvän avun. Pahoinvointi ei kadonnut kokonaan, mutta olo helpottui huomattavasti. Siihen asti olo oli kuin märällä rätillä ja juuri mikään ei pysynyt sisällä, mutta jo ensimmäisen akupunktio-käynnin jälkeen pystyin syömään säännöllisesti, vaikkei mikään ruoka normaalisti maistunut. Voimia pahoinvoinnin kanssa!!!

Vierailija
18/19 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pahoinvointia ei tulekaan. Onnea odotukseen kuitenkin=)

Vierailija
19/19 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teilllä toisilla onkin ollut ihanan lempeitä konsteja... Toivottavasti kevyemmät konstit auttavat.

Minulle lääkäri määräsi toisen raskauden alkuun Postafen nimistä matkapahoinvointiin tarkoitettua lääkettä. Siinä vaiheessa olin oksentanut aamusta iltaan kolme päivää ja imetin samalla. Lääke ei vienyt etovaa oloa ja oksentaminenkin jatkui, mutta kaikkein hullumaisin kärki helpotti. Lääkkeen ottamisesta täytyy tietenkin puhua lääkärin kanssa. Tämän lääkkeen pitäisi olla turvallinen myös lapselle.

Nyt tässä raskaudessa auttoi B-vitamiini. Niitäkin kannattaa muuten kokeilla eri merkkejä. Kuulin juuri tarinan, että eräs b-vitamiini vain pahensi oireita ja toinen sitten auttoi. : )

Onnea odotukseen.