Onko tämä sopiva määrä ruokaa päivässä 54v naiselle?
Kysyn koska elän yksin ja en voi verrata ruokamäärääni muihin. Olen ehkä menettänyt arviointikykyni. Haluaisin tietää minkä verran muut ikäiseni naiset syövät.
-2 kuppia kahvia, lasi omenamehua, mukillinen luonnonjogurttia marjahillolla.
-kauhallinen jauhelihakastiketta, pussillinen pakasteherneitä pyreenä, 2 höyrytettyä porkkanaa, 1 juustovoileipä, 4 palaa suklaata
-kuppi teetä ja voileipä jonka päällä banaani ja raejuustoa n.1rkl.
Kiitos!
Kommentit (52)
Olen 55- vuotias. 177cm, 65kg. Luettelemasi päivän ruoat ei riitä minulle yhteensä edes lounaaseen asti. Olen todella kova syömään, toki levottomana ihmisenä kulutankin paljon. Ihan rehellisesti sanottuna Syön päivän ruokasi yhtenä myöhäisenä aamupalana/lounaan viikonloppuisin. Näin erilaisia me ollaan ravinnontarpeen suhteen. Minäkin elän yksin enkä osaa arvioida miten syön, joten on mielenkiintoista lukea muiden päivittäisiä ruokamääriä.
Okei, kiitos vastauksista, ilmeisesti useampi syö vähän enemmän mutta ei ainakaan vähemmän kuin tämä minun määräni. Auttaa kyllä arvioimisessa, jostain syystä kyky hahmottaa annoksieni kokoja hämärtyi ihan täysin.
Eikö oma nälän tunteesi sano mitään? Olisin siitä aika huolissani. Syötin tiedot tekoälylle ja se sanoi seuraavaa. Toisin sanoen syöt liian vähän.
Energia: jää melko alas (~1230 kcal n. 600800 kcal vajaus verrattuna tavanomaiseen tarpeeseen).
Proteiini: 50 g suositusten alarajalla, suhteessa painoon esim. 6070 kg henkilölle tämä on vain 0,70,8 g/kg (suositus 1,11,5 g/kg).
Hiilihydraatit: 152 g selvästi vähemmän kuin suositus (vajetta 70150 g).
Rasva: 41 g sopivasti, mutta kokonaisenergian vähäisyyden takia osuus on ylärajalla.
Kuitu: herneet, ruisleipä ja hedelmät tuovat kuitua, mutta kokonaismäärä jää todennäköisesti ~1518 g eli alle suosituksen.
Oi, kiitos tuosta analyysistä, todella valaiseva, näköjään kaikkea voisi lisätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kokonainen ateria näyttää jäävän väliin. Jos tuo sinun kastike oli lounas, tarvitset myös päivälliseksi oikeaa ruokaa. Vaihda ennemmin joku välipala kevyemmäksi.
Miten niin jää väliin? Aikuinen ei tarvitse kuin lounaan, päivällisen tai illallisen. Muualla maailmassa syövät vain aamiaisen ja illallisen, hyvin menee. Edes lapset ei syö koulussa tai päiväkodissa mitään lounasta kotona illallisen
Et sitten osannut lukea taas jälleen kerran. Ap:lta näyttää puuttuvan illallinen, jotkut sanovat sitä myös päivälliseksi riippuen ajankohdasta.
Minä laihdutin 5 vuotta sitten 40kg ja olen nyt normaalipainoinen. Ikää 51. Syön tällä hetkellä about näin, jotten liho takaisin:
- aamiaiseksi kahvia ja joskus (ei aina) rahkajugurtti myslillä tai vaikka raejuustoa ananaksella
- lounaaksi jotain pienehkö annos. Esim. yksi peruna ja kolme kalapuikkoa tai lihapullaa tai mitä töissä on saatavilla. Runsaasti salaattia ja raasteita.
- töiden jälkeen syön lämpimän aterian. Esimerkiksi 6*6cm palan lasagnea tai mitä nyt perheelle on tehty. Salaattia kaveriksi
- illalla jos on vielä nälkä, niin yksi ruisleivän viipale ilman rasvaa ja päällä kalkkunaa runsaasti sekä kurkkua kasa
Kahvia kyllä juon pitkin päivää ja rasvatonta maitoa menee sen kanssa varmaan 3dl.
Juomana vesi, vichy ja light limua otan sen yhden tai kaksi lasillista, jos sattuu olemaan jääkaapissa. Kerran viikossa syön ulkona isomman aterian perheen kanssa. Se on vanha perinne, että lauantaina syödään kunnon ateria vasta neljän-viiden aikaan ja se syödään ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihdutin 5 vuotta sitten 40kg ja olen nyt normaalipainoinen. Ikää 51. Syön tällä hetkellä about näin, jotten liho takaisin:
- aamiaiseksi kahvia ja joskus (ei aina) rahkajugurtti myslillä tai vaikka raejuustoa ananaksella
- lounaaksi jotain pienehkö annos. Esim. yksi peruna ja kolme kalapuikkoa tai lihapullaa tai mitä töissä on saatavilla. Runsaasti salaattia ja raasteita.
- töiden jälkeen syön lämpimän aterian. Esimerkiksi 6*6cm palan lasagnea tai mitä nyt perheelle on tehty. Salaattia kaveriksi
- illalla jos on vielä nälkä, niin yksi ruisleivän viipale ilman rasvaa ja päällä kalkkunaa runsaasti sekä kurkkua kasa
Kahvia kyllä juon pitkin päivää ja rasvatonta maitoa menee sen kanssa varmaan 3dl.
Juomana vesi, vichy ja light limua otan sen yhden tai kaksi lasillista, jos sattuu olemaan jääkaapissa. Kerran viikossa syön ulkona isomman aterian perheen kanssa. Se on vanha perinne, e
Tutun näköiset määrät. Minäkään en liho enkä laihdu tuolla ilmeisesti alakanttiin olevalla ruokamäärälläni. En ole edes timmin hoikka vaan pari kg olisi varmaan monen mielestä pyöreyttä "liikaa". Varmaan aineenvaihdunta ei ole enää niin vilkas. Ap
Et maininnut mitään siitä että liikutko paljon, vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Tosi vähän. Syön itse noin kaksi kertaa noin paljon (en tosin marjahilloa enkä suklaata).
N60
Varsinkin tuo kahvi määrä ei riitä alkuunkaan. Lisäksi aamukahvin (kahvien) kanssa kuuluu tupakka, ulkona nautittuna.
No tarkensin myöhemmin että päivittäin kävelen ( työ ja kauppamatkoja) mutta en harrasta mitään kuntoliikuntaa. Ap
Mä olen syönyt aina noin vähän, mutta 45+ huomasin, ettei silloinen laihuus ollut pukevaa vaan vanhentavaa. Lisäsin syömisiäni hiukan, esimerkiksi kananmunan aamiaiseen ja suurensin vähän lounasannosta. En edelleenkään syö paljoa enempää, koska ei vaan maistu. Mutta olen nyt normaalipainoinen enkä enää alipainoinen. Olen reilusti keskivertonaista pidempi.
Ruokamääräsi on aivan liian vähäinen ja ravitsemuksellisesti vajaa. Lue ravintosuosituksista netistä. Satsaa itseesi ja käy edes yhdellä käynnillä oikealla laillistetulla ravitsemusterapeutilla.
Vierailija kirjoitti:
Otitko tämä jostain fittness lehden ruokapäiväkirjasta provoillaksesi?
fitness-lehden ruokapäiväkirjassa käskettäisiin syömään tuplasti enemmän, ja painottamaan proteiininsaantia. Eli ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otitko tämä jostain fittness lehden ruokapäiväkirjasta provoillaksesi?
fitness-lehden ruokapäiväkirjassa käskettäisiin syömään tuplasti enemmän, ja painottamaan proteiininsaantia. Eli ei ole.
Kyllä kyseessä on ihan oikea kysymys. Kertaan vielä syyn. Tuijottelin ruokiani ja tajusin etten osaa hahmottaa onko ruokaa liian vähän, sopivasti vai paljon. Minulla ei ole vieressä juuri koskaan ihmistä jonka annoskoon näkisin. Ihan mitä tahansa asiaa on vaikea hahmottaa jos sitä tekee yksin eikä ole vertailukohteita. ap
Vierailija kirjoitti:
Ruokamääräsi on aivan liian vähäinen ja ravitsemuksellisesti vajaa. Lue ravintosuosituksista netistä. Satsaa itseesi ja käy edes yhdellä käynnillä oikealla laillistetulla ravitsemusterapeutilla.
Kiitos.
ap
Tuon ikäinen nainen ja kyselee palstalla onko ruokamäärä sopiva. Ilmeisen kehitysvammainen?
Tänään lisäsin ruokaa neuvojen jälkeen.
-2 kuppia kahvia, lasi omenamehua, iso muki luonnonjogurttia marjahillolla, juustovoileipä
-riisiä, 8 kalapullaa, valkokastiketta jossa 1dl herneitä ja 1 kananmuna, 1 porkkanan raaste
-4 paistettua persikkaa, päällä kermavaahto-ranskankerma vaahto
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen nainen ja kyselee palstalla onko ruokamäärä sopiva. Ilmeisen kehitysvammainen?
Olen useaan kertaan kertonut miksi ruoan määrän arvostelukyky hämärtyi. Osaatko sinä lukea?
Vierailija kirjoitti:
Tosi vähän syöt. Omat ateriani eiliseltä:
-kaurapuuro, jossa siemeniä ja pähkinöitä, rahkaa, puolukoita ja kauramaitoa (klo 10)
-tuhti punajuurisosekeitto (sis linssejä), itse leivottua perunarieskaa, juustoa (klo 14)
-välipalaksi rieskaa, kun kerran sitä tein
-sienipiirakkaa, kaaliraastetta (klo 20)
Viikonloppuisin kotona ei tule syötyä välipaloja, mutta töissä arkisin pyrin syömään yhden. Minulle riittää kolme ateriaa päivässä, mutta tiedän, että ruokailujen välit venähtää turhan pitkiksi. Ja eipä tässä esimerkissänikään ole ihan hurjasti ruokaa ole.
Mistä te näitä kaivatte! Todellisuus on 3 palaa pitzaa aamiaiseksi ja eilinen lasagnen loppu. Lounaaksi hevosenpää kermakastikkeella. Irtokarkkeja n.300g välipalaksi. Illalliseksi 5 perunaa, ruskeaa kastiketa ja 200g maksalaatikkoa mansikkahillolla. Iltapalaksi lämpöisiä leipiä rajaton määrä. Päivän aikana menee 8 kuppia kahvia kermalla ja 1.5 litraa Jaffaa.
Tosi vähän syöt. Omat ateriani eiliseltä:
-kaurapuuro, jossa siemeniä ja pähkinöitä, rahkaa, puolukoita ja kauramaitoa (klo 10)
-tuhti punajuurisosekeitto (sis linssejä), itse leivottua perunarieskaa, juustoa (klo 14)
-välipalaksi rieskaa, kun kerran sitä tein
-sienipiirakkaa, kaaliraastetta (klo 20)
Viikonloppuisin kotona ei tule syötyä välipaloja, mutta töissä arkisin pyrin syömään yhden. Minulle riittää kolme ateriaa päivässä, mutta tiedän, että ruokailujen välit venähtää turhan pitkiksi. Ja eipä tässä esimerkissänikään ole ihan hurjasti ruokaa ole.