Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kokenut matkustaja" mitä tää termi pitää sisällään?

Vierailija
06.09.2025 |

Mikä määrittää kokeneen matkustajan? Matkojen lukumäärä? Omatoimimatkat vs pakettimatkat vai kaukokohteet? Milloin voi sanoa että on kokenut matkustaja?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termit ovat aina kuin veteenpiirrettyjä viivoja. Minä olin mielestäni kokenut matkailija, kun osasin matkailla ilman matkatoimistoja ja oppaita. 

Vierailija
2/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka tilaa itse erikseen hotellin, lentoliput, junalipun mikäli tarvitsee mennä junalla lentoasemalle. Osaa suunnistaa lentokentällä, tietää mitä siellä tehdään ja miten toimitaan. Handlaa myös yllättävät tilanteet ja tapahtumat. 

Sitten pitäisi kyllä erotella "kokenut kaupunkimatkaaja", "kokenut reppureissaaja" jne. sen mukaan, mistä kokemus on pääsääntöisesti karttunut. Toisethan kiertää Aasiaa (Intia, Thaimaa, Goa, Vietnam...) ja se on tietenkin ihan eri juttu kuin kiertää Eurooppaa tai vaikkapa Väli-Amerikan maita.

Vaikka itse olen matkustellut pitkin Eurooppaa, en sanoisi olevani sillä tavalla kokenut matkaaja, koska olen käynyt läpi vain pääkaupunkeja ja päänähtävyyksiä + muutama rantaloma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin että osaa käyttää lippuautomaatteja eri kohteissa, katsoa reittejä kartoista, ymmärtää ottaa matkavakuutuksen ja tehdä matkustusilmoituksen. Varata itsenäisesti hotellin ja lentoliput, ymmärtää mikä on käsimatkatavaran ja ruumalaukun merkitys. Osaa pakata järkevästi. Uskaltaa matkustaa yksin, vaihdolla, eri liikennevälineillä, ottaa osaa retkiin eikä mene heti sormi suuhun.

Vierailija
4/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

= käynyt kerran Tallinnassa

Vierailija
5/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mister Mallorca :)

Vierailija
6/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla matkustaja, ja pitää olla kokenut. Eli ei neitsyt

Vierailija
7/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö on kokenut vapaamatkustaja, lääkitään ilman aivoja sairaslomaa 2 viikkoa.

Vierailija
8/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen joka tilaa itse erikseen hotellin, lentoliput, junalipun mikäli tarvitsee mennä junalla lentoasemalle. Osaa suunnistaa lentokentällä, tietää mitä siellä tehdään ja miten toimitaan. Handlaa myös yllättävät tilanteet ja tapahtumat. 

Sitten pitäisi kyllä erotella "kokenut kaupunkimatkaaja", "kokenut reppureissaaja" jne. sen mukaan, mistä kokemus on pääsääntöisesti karttunut. Toisethan kiertää Aasiaa (Intia, Thaimaa, Goa, Vietnam...) ja se on tietenkin ihan eri juttu kuin kiertää Eurooppaa tai vaikkapa Väli-Amerikan maita.

Vaikka itse olen matkustellut pitkin Eurooppaa, en sanoisi olevani sillä tavalla kokenut matkaaja, koska olen käynyt läpi vain pääkaupunkeja ja päänähtävyyksiä + muutama rantaloma.

Ei kai noiden asioiden nyt pitäisi vaatia mitään erityistä osaamista, kai jokainen normaalilla järjellä ja internetin peruskäytöllä varustettu ihminen osaa itse varata vaikka hotellin? Minun mielestä kokemus tarkoittaa sitä että on tehnyt jotain paljon, kokeneen matkailijan tapauksessa käynyt useassa eri kohteessa ja ollut monta kertaa reissussa. 

Vierailija
9/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaja tarkoittaa kulkuneuvossa (bussi, taksi, juna, laiva, lentokone...) olevaa ihmistä, joten kokenut matkustaja tarkoittaa henkilöä, joka on paljon matkustanut siinä kulkuneuvossa, mistä nyt onkaan puhe, vaikka Onnibussista.

Kokenut matkailija on sitten vähän eri juttu, mutta sitähän et kysynyt. 

Vierailija
10/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot tarinaa ihan normaaliälyisestä ihmisestä. Kai nyt kaikki osaavat nykyään internetistä hakea tietoa kohdekaupungin julkisesta verkostosta ja sen mukaan liikkua? Varsinkin suomalaiset kun se kännykkä ja netti tuntuu olevan kasvanut käteen kiinni. Toki onhan siitäkin tutkimuksia, että suomalaiset on ihan ääliöitä nykyään. Ei kai sellaiselta voi odottaa muuta kuin, että kaiken tulisi olla valmiiksi tehty ja pureskeltu. Edes matkavakuutuksia ei osteta enää. 

Vierailija
11/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen itse tietää milloin on kokenut matkustaja. Kokenut matkustaja luovii  helposti läpi uusien lentokenttien, juna-asemien ym. Useita matkoja, pitkiä matkoja, yksin matkustamista, mutta ennen kaikkea tilanteen hallintaa missä tahansa.

Vierailija
12/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrot tarinaa ihan normaaliälyisestä ihmisestä. Kai nyt kaikki osaavat nykyään internetistä hakea tietoa kohdekaupungin julkisesta verk

Voi kuule! Valitettavasti tunnen ihmisiä, jotka reissaavat muutaman vuoden välein mutta ottavat aina valmismatkan! Siis sellaisen, jossa kaikki on etukäteen tehty ja suunniteltu. Ja puhutaan vielä työikäisistä. Matkapojatkin on kuulemma hyvä matkanjärjestäjä.

Vierailija
13/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrot tarinaa ihan normaaliälyisestä ihmisestä. Kai nyt kaikki osaavat nykyään internetistä hakea tietoa kohdekaupungin julkisesta verk

Missä sanottiin, ettei "kokenut matkustaja" (p.o matkailija) voisi olla normaaliälyinen??? Kyse on KOKEMUKSESTA, jolla ei ole välttämättä mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Miten joku voi noin sekoittaa keskenään aivan eri asioita ja päälle haukkua suomalaisia ääliöiksi?

Vierailija
14/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrot tarinaa ihan normaaliälyisestä ihmisestä. Kai nyt kaikki osaavat nykyään inter

Missä sanottiin, ettei "kokenut matkustaja" (p.o matkailija) voisi olla normaaliälyinen??? Kyse on KOKEMUKSESTA, jolla ei ole välttämättä mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Miten joku voi noin sekoittaa keskenään aivan eri asioita ja päälle haukkua suomalaisia ääliöiksi?

-ja tämän sanoi muuten sitten eri, ei tuo jolle vastasit

Vierailija
15/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein ominaisuus kokeneelle matkustajalle on, ettei mene ongelmatilanteessa lukkoon, sekä osaa itsenäisesti selvittää matkaan liittyviä asioita (esim. miten metro toimii jne.)

Vierailija
16/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon yhdessä matkailuun liittyvässä Facebook-ryhmässä ja ihmiset kyselee siellä niin yksinkertaisia asioita, jotka voisi itse selvittää googlaamalla. Sanoihin siis, että kokenut matkailija pystyy myös hakemaan tietoa kohteesta.

Vierailija
17/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokenut matkailija ei ole kyllä mikään meriitti.

Vierailija
18/18 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän itseäni kokeneena matkustajana. Aloitin jo yli 45 v. sitten interreilaamalla kesät ympäri Eurooppaa. Sittemmin on kierretty koko maailmaa. Yleensä aina omatoimimatka, pari Afrikan safarireissua on ostettu valmiina, mutta nekin on räätälöity meitä varten. 

Lentoja on viimeisen 10 v aikana 166 usemmiten käyttämälläni yhtiöllä (sitä ennen ei rekisteröity) ja lisäksi tulevat muut lentoyhtiöt, niitäkin on paljon. Ja junat, bussit, autot.