Jos on väsynyt ja masentunut ennen synnytystä, jaksankohan iloita vauvastakaan?
Olen niin väsynyt, masentunut, en jaksa mitään en edes perhettäni juuri nyt. Pahaa oloa lisää se, että mietin kuinka syntymätön vauva aistii mielialani ja kärsii sekin, ja että saan varmaan vielä synnytyksenjälkeisen masennuksen tähän päälle.
Sattuu joka paikkaan, turvottaa, ahdistaa, painaa, puristaa, supistaa. Väsyttää ja itkettää.
Kommentit (4)
oli minullakin. Jälkeenpäin ajatellen tuntuu, että olin enemmän tai vähemmän väsynyt ja masentunut koko raskausajan. Eikä vähiten vaikuttanut se, että hormonaaliset muutokset aiheuttivat alusta lähtien pahoinvointia, turvotusta ja väsymystä.
Olo kuitenkin alkoi heti lapsen syntymästä helpottua, kaikin tavoin. Jaksoin hyvin huolehtia lapsesta, ja hiukan yritin nipistää vauvan unosten aikana jossain kohtaa aikaa itsellenikin.
Muista vain sitten lapsen synnyttyä järjestellä lepoaikaa itsellesi. Pienikin aika itselle on kullanarvoinen lahja tulevallekin jaksamiselle.
Voimia Sinulle!
En ole saanut enää nukuttua kunnolla pitkään aikaan, heräilen pitkin yötä joko omaan tai esikoisen pissahätään tai muuhun, en saa enää unen päästä kiinni vaan pyörin sängyssä pari-kolme tuntia. Mies auttaakyllä minkä pystyy, mutta eihän se pysty mun puolesta nukkumaan. Viime yönä olen nukkunut kolme tuntia, nyt tuntuu että tämän kamelin selkä katkeaa. Toivottavasti synnytys helpottaa tilannetta, en vaan enää tiedä miten jaksan edes synnyttää jos tää jatkuu tällaisena. Kiitos lohdutuksista.
ap
Isompien kanssa katsoin lastenohjelmia ja aina nukahdin sohvalle, samoin heti illalla kun sain ne nukkumaan ja vielä päälle nukuin jotenkuten yötkin.
Synnytys meni hyvin ja sen jälkeen hormoonit tai joku sain olon piristymään. Vauva on ollut onneksi tosi helppo ja on aivan ihanan. Nautin hänestä täysin siemauksin. Sanon aina, että oli hankala masuvauva, mutta sitäkin helpompi nyt. On jo puoli vuotias ihana pallero.
Tsemppiä sulle, uskoisin, että kaikki menee hyvin ja piristyt kun saat sen hankalan mahan pois ja ihanan vaavin tilalle!!!
Se aika oli minulle ainakin kaikkein raskainta. Synnytys helpotti oloa fyysisesti - henkisestä puolesta puhumattakaan. En osaa sinua auttaa mitenkään, mutta tämänhetkiset fiiliksesi eivät ole sinulle tuomassa synnytyksenjälkeistä masennusta. Olosi helpottuu lapsen synnyttyä, näin uskon. Jaksamista!