Paljonko on omakotitalon omistavien perheiden nettotulot?
Eli millä ansiotasolla kannattaa edes harkita ison lainan ottamista? Kovasti himottais uudehko omakotitalo mutta alle 250.000 euron niitä ei täältä löydy :(
Kommentit (11)
Että siltä pohjalta alatte miettimään. Ja korothan tulee vielä nousemaan.
mistä omakotitalon ostaa. Peräkylässä kun se voi maksaa 90 000 eur ja meidän maksoi 745 000 eur täällä Helsingissä.
oosta, asuinpaikasta, ym.), mutta ottakaa ihmeessä selvää noista muista kuluista, ennenkuin ostatte taloa. Joillekin on tullut yllätyksenä 300 euron sähkölasku (arviolasku/kk).
iso perhe ja hyvin on pärjätty. Kohta tekee kyllätiukkaa kun jompikumpi jää hoitovapaalle.
Kuluja;
sähkö + vesi+ kiinteistövakuutus+kotivakuutus-kiinteistövero+ jätehuolto (tavallinen ja bioastia) vuosikulut viime vuodelta yht. 3800¿ => 320¿/kk
Pihanlaittoon (hiekoitushiekkaa, lannoitteita, kukkia, lamppuja, ulkovaloja, ym. ) K-raudan laskut yht. noin 620¿ ( muualtakin on ostettu jotain, tuossa ei ole kaikki) => n. 50¿/kk
eli meillä okt:n asumiskulut on ollut keskimäärin 1800/kk n.35% nettotuloista. 2000¿ tuntuu maksimikuluilta. Jos korot tästä paljon nousee, jatketaan laina-aikaa. Yli 2000¿:n kuluihin ei ole varaa, koska rahaa menee kolmilapsisessa perheessä jo ruokaan, kahteen autoon, päivähoitoon, ym. Emmekä halua tinkiä " kaikesta" . Pahimmassa tapauksessa myymme talon. Arvo on noussut hyvin ja ostaessa meillä oli omaa rahaa yli 150 000¿, entisen asunnon myyntivoittona, joten pelkän lainan varassa ei oltu liikkeellä.
ja nyt kun olen kotihoidontuella, vain 1500eur/kk, omakotitalosta lainaa vielä 25v
Mun tulot nettona 2200, ostin 198 000 Euroa maksaneen talon yksin. Omaa pääomaa oli vajaat puolet.
Sitten taas mun sisko asui maaseudulla 80-luvun talossa ja muuttivat pois. Ostaja oli 22-vuotias K-Kaupan osa-aikainen kassa. Hinta oli hurjat 56 000 Euroa.
miehen nettotulot noin 2800¿, minä kodinhoidontuella kotona. Hyvin pärjätään