IL: 84-vuotiaalta mieheltä pahoinpideltiin suolet ulos sairaalassa
Joku dementikko oli ensin alkanut tuijottamaan miestä ja sitten hakannut niin että suolet oli tulleet ulos leikkaushaavasta.
"Dementiaa sairastava voi olla väkivaltainen. Yleislääketieteen osasto on aika iso osasto, ja siellä on rauhatonta. Ihmiset kulkevat ja tulee uusia ihmisiä, joten dementiaa sairastaville tulee impulsseja, koordinoiva osastonjohtaja Ulla Prittinen sanoo Ilkka-Pohjalaiselle."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/409e253e-09c9-4074-82dc-b0b5a830cdb6
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kosken mukaan kukaan ei tullut tilanteessa väliin."
Ei pappa tiedä että akuutissa tilanteessa tulee soittaa 112, eikä odotella että joku oman elämänsä sheriffi tulee apuun?
Hän oli sairaalassa osastohoidossa eikä kotona.
Olkoon vaikka sipoon kirkolla, mutta oikea toimintatapa on soittaa hälytysnumeroon, jos henki ja terveys on vaarassa. Muulloin voi tehdä rikosilmoituksen netissä.
Missä vaiheessa se soitto olisi pitänyt tehdä? Siinä, kun joku katsoo minuuttien ajan. Vai siinä, kun hakataan suolia ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pappa tiedä että akuutissa tilanteessa tulee soittaa 112, eikä odotella että joku oman elämänsä sheriffi tulee apuun?
Olkoon vaikka sipoon kirkolla, mutta oikea toimintatapa on soittaa hälytysnumeroon, jos henki ja terveys on vaarassa. Muulloin voi tehdä rikosilmoituksen netissä.
Ai papan oma syy kun ei leikkauksesta tulleena raahautunut puhelimen ääreen? Vatsa vielä niin hauras että ompeleet/niitit aukesivat ja näki omat suolensa siinä ulkopuolella. Ja miten soitat vaikka puhelin olisi käden ulottuvilla kun toinen hakkaa rajusti?
Minä en ymmärrä miksi dementikkoja edes pidetään elossa. Aiheuttavat paljon vaivaa ja murhetta. Voisi suunnitella eutanasian 0,5-1 vuoden päähän siitä kun dg vahvistuu. Säästäisimme älyttömästi sekä rahaa että inhimillistä kärsimystä.
Näitä sattuu. Vastahan se yksi dementikko hakkasi sen naisen kuoliaaksi sänkyynsä. Henkilökunta ei huomannut. Löytyi sitten mössönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Potilas oli ennen hyökkäystä tuijottanut Koskea minuuttien ajan. Kosken mukaan kukaan ei tullut tilanteessa väliin."
Tämä kyllä vähän ihmetyttää. Eikö henkilökunta nähnyt vai uskaltanut tehdä mitään?
Kyllä on karmeaa touhua sairaaloissakin. Sinne jos joudut niin ei tiedä kuka hullu sattuu huonekaveriksi.
Ihmetyttää kun poliisin työtehtävät ei kuulu hoitajille? Entä uskaltaisitko itse mennä väliin, jos joutuisit maksamaan kalliit oikeudenkäyntikulut, sakot ja korvaukset + menettäisit työsi? Jaa että miksi? No siksi kun ei olla ameriikoissa.
Jos menet väliin, et joudu maksamaan oikeudenkäyntikuluja, sakkoja, korvauksia etkä menetä työtäsi, koska ei olla Amerikoissa.
Jos menet väliin pesismailalla ja pieksät hyökkääjän vihannekseksi, voi edellämainittu käydä.
Typerin tekosyy sille ettei tehdä mitään jos toinen on hädässä, on juuri tuo "mä joudun linnaan jos autan"- höpinä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän hän tiedä/tiennyt. Mutta kenties ei pystynyt soittamaan? Luulisi että ihmisten keskellä ja vieläpä hoitohenkilökunnan saisi apua. Mutat ei saa mennä väliin kun dementikko toteuttaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut sairaalassa töissä 3 vuosikymmentä. Kyllä meillä ainakin sekä hoitajat että lääkärit menivät porukalla väliin kun joku seonnut alkoi riehua, toki joku soitti heti myös vartijat, mutta kun oli iso talo niin heidän tulonsa kesti aina jonkun minuutin. Ei voi olla hyväksyttävää että annetaan hakata joku kuoliaaksi muiden katsellessa päältä. Kyllä ihmisillä on auttamisvelvoite myös missä tahansa, heitteillepano ei ole sallittua.
Joku tiukkapipoinen pilkunnussija ylihoitaja on varmaan tuossa kommentoinut, tosielämässä sairaaloissa joudutaan puuttumaan tällaisiin asioihin joka päivä. t. itsekin painimatseihin osallistunut
Juuri näin. T. itsekin alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sairaalastakin saa soittaa hötäkeskukseen jos tarvitaan vaikkapa poliisia.
Henkilökunta nyt ei piittaa mitään sellaisesta koskaan. Ovat mukamas liian kiireisiä......vaikka ovat netissä sen sijaan, että vahtisivat ja tekisivät oikeaa työtään ! Sama se on kaikkialla. Eivät ole ammattilaisia, eivät osaa puuttua mihinkään....... Sormi menee vaan suuhun. Ei mitään käsitystä, miten tässä pitäsi toimia, ajattelevat. Mikä suuri häpeä !!! Ei kai siihen mitään ammattilaisia tarvita, ihan omalla järjellä pitää osata puuttua kaikkeen kiusaamiseen ! Muakin on lyöty, hakattu yms monta kertaa NS töissäni, missä on pääasiassa täysin hulluja ihmisiä lorvailemassa, eivät tee mitään muuta, kun istuvat ja nukkuvat !!! Ja syövät. Eikä mitään oikeaa reaktiota mihinkään !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Potilas oli ennen hyökkäystä tuijottanut Koskea minuuttien ajan. Kosken mukaan kukaan ei tullut tilanteessa väliin."
Tämä kyllä vähän ihmetyttää. Eikö henkilökunta nähnyt vai uskaltanut tehdä mitään?
Kyllä on karmeaa touhua sairaaloissakin. Sinne jos joudut niin ei tiedä kuka hullu sattuu huonekaveriksi.
Ihmetyttää kun poliisin työtehtävät ei kuulu hoitajille? Entä uskaltaisitko itse mennä väliin, jos joutuisit maksamaan kalliit oikeudenkäyntikulut, sakot ja korvaukset + menettäisit työsi? Jaa että miksi? No siksi kun ei olla ameriikoissa.
Oletko hoitaja? Jos olet niin olet helvetin säälittävä luuseri.
Sairaala vastasi suunnilleen "Ei voi mitään, sellaista sattuu".
Kun olin vuodeosastolla hoidossa ruusun takia oli siellä ilmeisesti joku alkoholisti joka kävi sekavaksi ja alkoi häiriköimään ja meinasi käydä toisiin käsiksi. Silloin ainakin miespuolinen sairaanhoitaja nappasi tätä kädestä kiinni ja vei väkisin pois ruokailutilasta. Että siellä ainakin hoitajat puuttui.
Mitähän mieltä tämä alapeukuttaja olisi jos hänelle itsellensä kävisi kuten Koskelle? Tai iäkkäille vanhemmillensa, lapsellensa tms.
Kun viimeksi olin sairaalahoidossa, niin en aina edes tiennyt minkä tk:n vuodeosastolla olin. Alkupiste oli oys, mutta minua kuskattiin pariin muuhunkin paikkaan ambulanssilla siinä välillä ja kotiutettiin taas oysissa. Jos joku tuollainen tapaus olisi minulle käynyt niin miten olisin apua 112:sta soittanut?
On se kuitenkin hienoa miten rahaa riittää aluevaltuustoille ja uusille tuikitarpeellisille sotepomoille. Meitä potilaita voi sitten kohdella kuin roskaa.
Dementikkohan ei välttämättä ole mikään hauras vanhus, joka olisi helppo pysäyttää. Voi olla vaikka viisi-kuusikymppinen ja elämänsä kunnossa vielä fyysisesti.
Oman isoisäni kimppuun kävi osastolla joku päihteillä aivonsa marinoinut kolmekymppinen. Tämä oli tosin jo 15 vuotta sitten. Onneksi ei tullut muuta kuin mustelmia, mutta ei siitäkään ketään vastuuseen saatu.
- "Potilas oli ennen hyökkäystä tuijottanut Koskea minuuttien ajan. Kosken mukaan kukaan ei tullut tilanteessa väliin."
- Mikä ihmeen henkilökunta?
Asian vierestä....Ainakin Pohteesta on tehty paljon valituksia että huono hoito.yms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menet väliin, et joudu maksamaan oikeudenkäyntikuluja, sakkoja, korvauksia etkä menetä työtäsi, koska ei olla Amerikoissa.
Jos menet väliin pesismailalla ja pieksät hyökkääjän vihannekseksi, voi edellämainittu käydä.
Typerin tekosyy sille ettei tehdä mitään jos toinen on hädässä, on juuri tuo "mä joudun linnaan jos autan"- höpin ä.
Siinä autellessa toinen voi vaikka kaatua ja lyödä päänsä ja silloin todellakin saa maksaa itsensä kipeäksi. Ei kannata alkaa leikkimään sankaria, jos ei ole koulutusta voimankäytöstä, vaan kannattaa toimia vastuullisesti ja soittaa hätänumeroon.
Olen itse ollut sairaalassa töissä 3 vuosikymmentä. Kyllä meillä ainakin sekä hoitajat että lääkärit menivät porukalla väliin kun joku seonnut alkoi riehua, toki joku soitti heti myös vartijat, mutta kun oli iso talo niin heidän tulonsa kesti aina jonkun minuutin. Ei voi olla hyväksyttävää että annetaan hakata joku kuoliaaksi muiden katsellessa päältä. Kyllä ihmisillä on auttamisvelvoite myös missä tahansa, heitteillepano ei ole sallittua.
Joku tiukkapipoinen pilkunnussija ylihoitaja on varmaan tuossa kommentoinut, tosielämässä sairaaloissa joudutaan puuttumaan tällaisiin asioihin joka päivä. t. itsekin painimatseihin osallistunut