Hallituksen kärkihanke: Kela-korvausten nosto yli 65.vuotialle vastatuulessa- yksityislääkärit eivät suostu hoitamaan potilaita!
Maanantaina voimaan tullut kokeilu lupaa 65 vuotta täyttäneille pääsyn yksityisen yleislääkärin vastaanotolle julkisen palvelun hinnalla.
Asiakas maksaa käynnistä 28,20 euroa, ja Kela maksaa loput hinnasta suoraan palveluntuottajalle.
Tänä vuonna yksityislääkärissä voi käydä kaksi kertaa, ja kahtena seuraavana vuonna kolme kertaa vuodessa.
Kokeilu päättyy vuoden 2027 lopussa.
"Jopa yksityiset lääkärit saavat itse päättää, osallistuvatko he kokeiluun", Hyrkkö kertoo.
Valinnanvapauskokeilu onkin Hyrkön mielestä hallitukselta silkkaa kusetusta.
"Lääkärikäynneistä maksettujen Kela-korvausten parantamiseen annetaan 500600 miljoonaa euroa, mutta maksaja ei ole mitenkään varmistunut siitä, onko palvelu kattava ja voimmeko me yli 65-vuotiaat sitä käyttää", hän sanoo."
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011468287.html
Siis voi vttu sanonko taas.
Kommentit (3)
Juu. En kuulu kohderyhmään mutta sotkua tuosta tulee muutenkin kun siellä ei voi kaikkea edes hoitaa esim kortisonipistokset, ajokorttitarkastukset ym rajattu ulkopuolelle. Vain muutama labrakoe korvataan jne. Ja joka paikassa ei oteta vastaan. Hoidon jatkuvuus sitten maksettava itse. Monesti tuon ikäisillä on jo pitkäaikaissairauksia joita on vaikea muutamassa käynnissä selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Juu. En kuulu kohderyhmään mutta sotkua tuosta tulee muutenkin kun siellä ei voi kaikkea edes hoitaa esim kortisonipistokset, ajokorttitarkastukset ym rajattu ulkopuolelle. Vain muutama labrakoe korvataan jne. Ja joka paikassa ei oteta vastaan. Hoidon jatkuvuus sitten maksettava itse. Monesti tuon ikäisillä on jo pitkäaikaissairauksia joita on vaikea muutamassa käynnissä selvittää.
Tuohan sotii jo Sokrateen valaa vastaan: annetaan näennäisesti apua tarvitseville, mutta rahoitus toimivista hoitomenetelmistä on evätty tai jää potilaan itsensä kustannettavaksi- siis käyttämättä. Eikö Suomesta löydy yhtäkään lääkäriä, jolla on omatunto? Sydän lompakon paikalla?
Sanoma ohoi, milloin palkkaatte osaavan koodarin päivittämään softanne, jotta lainaukset onnistuvat? Maailmassa on miljoonia keskustelupalstoja samalla alustalla, mutta vain Sanoma Oy ei saa omaansa toimaan.