Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä keinoin saan suojautua jos susi hyökkää kimppuun?

Vierailija
05.09.2025 |

Olen vasta muuttanut edulliseen asuntoon maalle vuokralle eikä minulla ole aselupaa, asetta, saati metsästyslupaa. Mitä kannattaa ottaa huomioon nyt kun kolme sutta on pyörinyt 200m päässä kodistani ja naapuri varoitti niistä? Pakko minun on koiran kanssa ulkoilla enkä itsekään halua viettää 24/7 sisällä. Kirves kädessä kylätiellä kulkeminen kuulostaa lähinnä huonolta sketsiltä, mutta tuleeko syyte jos lahtaan minua ja lemmikkiäni uhkaavan eläimen?

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku joka pitää tarvittaessa tosi kovaa ääntä, esim:

https://www.clasohlson.com/fi/Ry%C3%B6st%C3%B6h%C3%A4lytin-sireenill%C3…

Lisäksi jos susi hyökkäisi niin sitä voisi myös torjua turvasumuttimella. Ennemmin kannattaa kuitenkin lähteä siitä että jos sä suden kohdatessasi tarvittaessa teet itsestäsi ison ja äänekkään, niin silloin susi ei halua ollenkaan tulla niin lähelle että sä edes pystyisit käyttämään turvasumutinta.

Sun koirasi suojelemiseksi sä et tarvitse mitään erityistä, vaan koiran tärkein suoja on se että susi ei halua tulla aikuisen ihmisen lähelle. Eli sun koirasi pitää joko olla hihnassa tai koulutettu niin hyvin että se käskystä tulee ihan varmasti sun luoksesi.

Vierailija
62/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei susi yleensä hyökkää ihmisen kimppuun. Ainakaan yksinäinen. Ne tykkää lampaista, joille farmarit ei vaivaudu yösuojaa tekemään, jonne lampaat voisi panna turvaan yöksi.

Kuitenkin ovat usieta kertoja hyökänneet ihmisten kimppuun Suomessa 2000 luvulla

Tarkoitat koiria.

Tarkoitan susia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sulla olisi ase, ei susia saa ampua.

Vierailija
64/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta kannattaa

Vierailija
65/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somali hyökkää ihmisen kimppuun useammin kuin susi. 

Totta.

Vierailija
66/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sudet saavat elää vastakin luonnossa, kysyin että millä keinoilla saan suojautua sellaisen hyökätessä saamatta syytettä? Koirani on 45kg joten sen nostaminen kainaloon ja pakeneminen ei ole vaihtoehto.

Ap

Millä estät koiraasi hyökkäämästä ihmisen, eläimen kimppuun? Todennäköisempää on että oma koirasi tai sinä itse hyökkäätte naapureidenne kimppuun.

Koirani käy päälle jos joku yrittää vahingoittaa minua, ei ole väliä onko naapurin setä vai karannut koira. Olen kouluttanut sen siihen. Sillä on ollut aina vahva suojeluvietti minua kohtaan, muuten on tosi ystävällinen tapaus niin ihmisiä, kissoja, koiria, hevosia ja vaikka lampaita kohtaan. Suden kanssa nimenomaan pelkään kokoeroa ja sitä kummalla on vahvemmat leukaluut. Siksi haluan jonkun keinon jolla voin suojata meitä molempia.

Ap

Vierailija
67/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sudet saavat elää vastakin luonnossa, kysyin että millä keinoilla saan suojautua sellaisen hyökätessä saamatta syytettä? Koirani on 45kg joten sen nostaminen kainaloon ja pakeneminen ei ole vaihtoehto.

Ap

Millä estät koiraasi hyökkäämästä ihmisen, eläimen kimppuun? Todennäköisempää on että oma koirasi tai sinä itse hyökkäätte naapureidenne kimppuun.

Koirani käy päälle jos joku yrittää vahingoittaa minua, ei ole väliä onko naapurin setä vai karannut koira. Olen kouluttanut sen siihen. Sillä on ollut aina vahva suojeluvietti minua kohtaan, muuten on tosi ystävällinen tapaus niin ihmisiä, kissoja, koiria, hevosia ja vaikka lampaita kohtaan. Suden kanssa nimenomaan pelkään kokoeroa ja sitä kummalla on vahvemmat leukaluut. Siksi haluan jonkun keinon jolla voin suojata meitä mole

Muuta kaupunkilähiöön.

Vierailija
68/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa viimeinen kuolemaan johtanut susihyökkäys tapahtui 1800-luvun lopulla. Jos susi käyttäytyy ihmistä uhkaavasti tai liikkuu toistuvasti asuinalueella, siitä tulee ilmoittaa poliisille.

Jos susi tulee vastaan, niin kannattaa rauhallisesti kääntyä takaisin siihen suuntaan, mistä oli tulossa.

Suomen vaarallisimmat, ihmiskuolemia aiheuttaneet eläimet ovat olleet hirvet, koirat ja hevoset,

ampiainen  myös aiheuttaa kuolemia.

Vierailija
69/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sudet ovat usieta kertoja hyökänneet ihmisten kimppuun Suomessa 2000 luvulla

Vierailija
70/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep useita 

Vierailija
71/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat usieta kertoja hyökänneet ihmisten kimppuun Suomessa 2000 luvulla

Vierailija
72/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat usieta kertoja hyökänneet susien kimppuun Suomessa 2000 luvulla

Vierailija
73/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sumutin mukaan. Ainakin Jenkeissä on jotain karhusumuttimia, eikö tuollaista saisi ostettua netissä?

Vierailija
74/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat usieta kertoja hyökänneet susien kimppuun Suomessa 2000 luvulla

Hyvä ne pitää tap-paa

Vierailija
75/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on vapaus pelätä mitä tahtoo. Minä pelkään käärmeitä ja siksi en uskalla mennä metsään. Tiedän toki, että niitä harvoin näkyy, harvemmin ne purevat ja vielä harvemmin puremasta on suurta haittaa. Silti jätän metsäreissut mielelläni väliin tämän turhan kammon takia.

Susien pelkääminen on vähintään yhtä turhaa, mutta siitäkin voi tehdä ohjenuoran elämäänsä. Parempi olisi keskittyä muuhun.

Vierailija
76/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysimillinen auttaa.

Vierailija
77/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koirani käy päälle jos joku yrittää vahingoittaa minua, ei ole väliä onko naapurin setä vai karannut koira. Olen kouluttanut sen siihen. Sillä on ollut aina vahva suojeluvietti minua kohtaan, muuten on tosi ystävällinen tapaus niin ihmisiä, kissoja, koiria, hevosia ja vaikka lampaita kohtaan. Suden kanssa nimenomaan pelkään kokoeroa ja sitä kummalla on vahvemmat leukaluut. Siksi haluan jonkun keinon jolla voin suojata meitä mole

Olette vaaraksi luonnon eläimille, muuta kaupunkiin asumaan.

Vierailija
78/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somali hyökkää ihmisen kimppuun useammin kuin susi. 

Nekin taitaa olla rauhoitettuja?

Vierailija
79/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa puolustaakseen itseään tai omaisuuttaan.

Vierailija
80/139 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Susia ei olisi pitänyt palauttaa Suomeen