Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Windows 10 tuki loppuu. Olen epätoivoinen.

Vierailija
05.09.2025 |

Minulla ei ole varaa uuteen koneeseen. Entinen kone on jo niin vanha ettei siihen mitenkään voi asentaa uuttaa Windowsia. Eikä edes Linuxia. Koneeni on täysin lopussa. Miksi kaikki on nykyään niin digitaalista. Osa porukasta tulee jäämään ulos. Kaikille pitäisi olla varaa uuteen tietokoneeseen, koska ihmiset pakotetaan siihen. Miten helvetissä pystyn hoitamaan asioitani kun tuki loppuu, saatana!

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätät vaan kaikki pankkipalvelut ja vastaavat viranomaispalvelut jotka vaatii henkilötunnuksia käyttämättä tällä vanhalla koneella. Hoida ne esim kännykällä tai perheenjäsenesi tietsikalla.  Jos oikein pelkäät niin älä käytä edes internettiä sitten kun tuki loppuu. Näin sulle ei tule viruksia jne. Jollei sitten jonkun usbin kautta, mutta älä käytä koneessa muiden usbeja jne. Hyvin koneella voi kirjoittaa ja käytää ohjelmia jotka on koneelle jo ladattuna.

Puhelimienkin käyttöjärjestelmät vanhenee, ihan sama vaikka muuten toimisi, niin esim.mulla ei enää vuoden lopussa mobiilipalvelu toimi. Eli pakko ostaa joko uusi puhelin tai uusi läppäri. Ihanan kätevää ja helppoa.

Vierailija
62/70 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas hölmöläisiä neuvomassa.

Aloituksessa sanotaan ettei vanhaan koneeseen voi  asentaa W11:sta eikä linuksia ja silti neuvotaan kokeilemaan molempia.

Linuxin eri jakelut on nimenomaan suunniteltu kevyemmiksi kuin Windows, joten jos Windows 10 toimii koneessa, niin lähes satavarmasti toimii myös vaikkapa Linux Mint. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama juttu edessä. Täytyy tallentaa kaikki työt koneelta. Onko se niin, että se 11 versio ei toimi? Entä jos jättää 10 version, niin tuleeko lokakuussa viruksia? Mulla on Lenovo. 

Vierailija
64/70 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan sama juttu edessä. Täytyy tallentaa kaikki työt koneelta. Onko se niin, että se 11 versio ei toimi? Entä jos jättää 10 version, niin tuleeko lokakuussa viruksia? Mulla on Lenovo. 

Tuen ulkopuolelle jääneet käyttöjärjestelmät eivät saa enää tietoturvapäivityksiä, ellei niille tarjota pidennettyä tietoturvatukea. Viiruksien saaminen riippuu kokonaan siitä kuinka leväperäisesti selaat nettiä ja asentelet ohjelmia. Noin nyrkkisääntönä, porrisivuja ei kannata selailla vanhentuneilla selainversioilla vanhoissa käyttöjärjestelmissä.

Tätä en oikein tajua miten Linux ei muka asentunut APn koneeseen. Linux toimii 100% varmasti vehkeissä joissa Win10 on toiminut. 

Vierailija
65/70 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuen ulkopuolelle jääneet käyttöjärjestelmät eivät saa enää tietoturvapäivityksiä, ellei niille tarjota pidennettyä tietoturvatukea. Viiruksien saaminen riippuu kokonaan siitä kuinka leväperäisesti selaat nettiä ja asentelet ohjelmia. Noin nyrkkisääntönä, porrisivuja ei kannata selailla vanhentuneilla selainversioilla vanhoissa käyttöjärjestelmissä.

Tätä en oikein tajua miten Linux ei muka asentunut APn koneeseen. Linux toimii 100% varmasti vehkeissä joissa Win10 on toiminut. 

Ei toimi, tulee vaan bad driver kesken asenneuksen. Sitä kävi pari linuks nörttiä katsomassa.

Vierailija
66/70 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jätät sen 10-version niin miksi et maksaisi kolmeakymppiä vuoden jatkotuesta? 

Vierailija
67/70 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätät vaan kaikki pankkipalvelut ja vastaavat viranomaispalvelut jotka vaatii henkilötunnuksia käyttämättä tällä vanhalla koneella. Hoida ne esim kännykällä tai perheenjäsenesi tietsikalla.  Jos oikein pelkäät niin älä käytä edes internettiä sitten kun tuki loppuu. Näin sulle ei tule viruksia jne. Jollei sitten jonkun usbin kautta, mutta älä käytä koneessa muiden usbeja jne. Hyvin koneella voi kirjoittaa ja käytää ohjelmia jotka on koneelle jo ladattuna.

Puhelimienkin käyttöjärjestelmät vanhenee, ihan sama vaikka muuten toimisi, niin esim.mulla ei enää vuoden lopussa mobiilipalvelu toimi. Eli pakko ostaa joko uusi puhelin tai uusi läppäri. Ihanan kätevää ja helppoa.

Mikä on mobiilipalvelu?

Vierailija
68/70 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on virksen esto ohjelma ei tule ja voi käyttää ainakin pari vuotta kymppiä.

Vierailija
69/70 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ei se kone räjähdä vaikka menisit vanhalla windowsilla ensi vuoteen... 

Itse käytin Windows 7:aa 2023 asti.

Vierailija
70/70 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 14 vuotta vanha pöytäkone, joka toimii edelleen. Liikkeessä aikoinaan koottu ja oli kalliimpi. En kyllä uskalla kokeilla kestääkö kone tuon Windows 11 päivityksen. Mietin, että jos sitä Windows 10 tukea sitten ostaisi aina vuodeksi kerrallaan. Toki se muistaakseni kattaa vaan perusjutut. Kaipa konetta voi silti käyttää. Näytönohjainkin kyllä temppuilee välillä joten en tiedä onko sitä taas sitten järkeä korjauttaa. Mietin vaan, ettei tälläistä konetta joka kestää näin kauan saa oikein mistään enää. Ehkä tuosta samasta liikkeestä mistä kokoavat näitä edelleen, mutta hinta on varmaan tässä ajassa noussut tuosta 600 eurosta minkä tämä maksoi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi