Hei te jotka hyviä matikassa
Ette kai oikeasti ajattele, että jos joku ei heti osaa ratkaista jotain koululaisen matikantehtävää, hän on poikkeuksellisen huono matikassa, ei voi olla muuten älykäs tai jotain muuta häikkää?
No, ei hän ole hyväkään tietenkään silloin matikassa, mutta väitän melkein, että jos noin sadalle 40-vuotiaalle, jotka työelämässä jossain muualla. kun tekniikka tai rahoitus alalla ja koulutus muualta kun luonnontieteen alalta, ei välttämättä osaisi ratkaista ihan kaikkia suoralta kädeltä. Vaikka olisi se AMK tai yliopisto koulutus.
Monet vanhemmat kuten minä;
- Joitain osaan suoralta kädeltä, joihinkin täytyy katsoa esimerkkejä kirjasta muistin virkistämiseksi. Lisäksi, vaikka tietäisin todennäköisesti laskutavan, haluan vielä varmistaa sen esimerkistä. Sellaista luontaista hyvää matikka osaamista ole. Sain kyllä koulusta numeroita keskimäärin ysiä, että ihan tajuamaton en ole ollut.
Silti en koe itseäni tyhmäksi, jos vaikka jokin viides tai seiskaluokkalaisen tehtävä on ööö katsotaan.
Sujuu kyllä ihan lukionkin tehtävien ratkaisu, vaikka
edelleen sitä mieltä, että prosentti ja plus miinus laskuilla selviää varsin hyvin niissä normielämän jutuissa, mihin matikkaa tarvitaan.
Ei kai kukaan niin yksinkertainen ole, että luulee jonkun ottaneet lainan 18% korolla, vain koska ei tajuaisi, että se on korkea? Voi olla, että ei ole ajatellut asiaa tai sitten ei ollut vaihtoehtoa.
Tai jos on laskut myöhässä, ei jotenkin tajua matikkaa ja raha-asioita eli sitä, että ei se lasku siitä pienene tai häviä?
Ei kaikki ole sitä matikkaa.
Kommentit (12)
En minä ole kiinnostunut muiden matikkataidoista. Toki toivon, että jokaisella olisi sellaiset kyvyt, että pärjäisivät näissä elämän perusasioissa. Itse lasken lähes kaiken koneella tai laskimella ja päässälaskutaitoni on ihan ruosteessa.
Jos laittaisin tähän jotain tehtäviä, mitkä pari minuuttia mietityttänyt toki kaikki vastaisi : Ihan itsestäänselviä. Kuitenkin suurimmalle osalle ei olisi.
Esim. miinus ja plus-merkkisiä muissa kun plus miinuslsskuissa? Saisitko 100% oikein? En usko että laikki saisi. jos otetaan otanta 100 ihmistä eri AMK tai yliopisto koulutuksella. .
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään, että mies on 45-vuotias ja prostituoitu on 17 vuotta miestä nuorempi.
Kysymys:
Kuinka vanha tämä prostituoitu on?
On aina 17v. Ikuisesti nuori, kauneusklinikan ansiosta
Olen (olin) hyvä matikassa, kirjoitin pitkästä matikasta täydet pisteet ja yliopistossa perusopintojen matikasta sain parhaita arvosanoja.
Silti nykytyössäni monimutkaisinta matikkaa on prosenttilaskut, ja olen unohtanut melkoisen osan kaikesta oppimastani. Näin oletan olevan muidenkin kohdalla, jotka jäätyvät yläkoulun tehtävien äärellä tai eivät muuten hoksaa. Eli en pidä mitenkään tyhmempänä, vaan sellaisena, jonka normaaliin arkeen ei laskeminen kuulu.
Korkoakorolle -periaate tarkoittaa, että pienet muutokset esim. asuntolainan koroissa aiheuttavat suuria muutoksia lyhennettävissä lainamaksuissa.
Matematiikan ymmärtäminen auttaa ihan arkisissa laina-asioissakin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään, että mies on 45-vuotias ja prostituoitu on 17 vuotta miestä nuorempi.
Kysymys:
Sielultaan ikivanha ja väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys:
Kerro + paljon maksoit.
Minä väitän, että pitkää matematiikka opiskelevat lukiolaiset ovat hyvin pitkälti vähintään melko hyviä laajalti muissakin aineissa. Samaa korrelaatiota ei löydy esim. äidinkielen osalta, eli äidinkielessä hyvä ei välttämättä ole hyvä laajasti muissa aineissa. Puhumattakaan että hyvä menestys historiassa takaisi yhtään mitään muuta.
Tämä on se syy miksi matematiikan osaamista on perinteisesti arvostettu myös esim. pääsykokeissa. Mutta viime aikoina se on aiheuttanut pahaa mieltä, että toisilla on laajempaa lahjakkuutta, ja siksi ihmisiä yritetään nyt tasapäistää pääsykokeissakin.
"edelleen sitä mieltä, että prosentti ja plus miinus laskuilla selviää varsin hyvin niissä normielämän jutuissa, mihin matikkaa tarvitaan."
Kyllähän kerto- ja jakolaskun taidot ovat myös tarpeelliset. "Prosenttilaskut" eivät ole mikään oma matematiikan haaransa. Prosenttihan on sadasosa ja siinä se. Jos osaa neljä perustoimitusta, osaa automaattisesti myös ns. prosenttilaskut.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys:
Liian vanha jos on heti täysi-ikäisyyden saavutettuaan alalle hakeutunut. Oikea kysymys on kuinka paljon ajettu, taitaa kuitenkin nykyään päteä tuon ikäisiin naisiin ammatinvalinnasta riippumatta.
Minä en ainakaan pääsisi enään matikan kirjoituksista läpi. Kertaamatta, jos laitettaisiin eteen niin hylsy tulisi. Ei kyllä haittaa, niistä selvisin kunnialla yli 30v sitten, enkä minä niillä tiedoilla enää mitään tee, minulle riittää ne peruslaskutoimitukset. Voisi olla kyllä yläasteen matikkassakin vaikeuksia.
Kysymys: