Miellän tekoälyn mieheksi
Olen nyt jonkin aikaa työskennellyt tekoäly avustajanani ja ehdottomasti ajattelen, että se on mies! Boy scout, duracell pupu ja besservisser. Jos sen ajatus menee solmuun, se alkaa hallusinoimaan tietävänsä eikä pysty sanomaan "en tiedä, kerrotko tarkemmin, niin voin ottaa selvää". Se vaan esittää tietävänsä. Pahimmassa tapauksessa sössii koko projektin, ellei ole tarkkana.
Kommentit (21)
Välillä tulee mieleen myös meidän 6-vuotias.
- Voitko laittaa housut jalkaan?
- En tiedä, missä ovat housut.
- Ne ovat sinun huoneen lattialla.
- Sittenhän sinun pitää ensin pyytää minua hakemaan housut.
- No niin, hae housut. Ja pistä ne nyt jalkaan. Mitä ihmettä sinä nyt ähräät?
- Itse käskit laittamaan ne jalkaan etkä jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ehkä kuitenkin semmoinen besserwisser asiakaspalvelijanainen, joka ei halua menettää kasvojaan, säveltää vähän omiaan jos ei tiedä, ja sitten kysyy että voiko auttaa jotenkin muuten.
Ja siis olen nainen itse, eli ei ole tarkoitus tehdä tästä sukupuolten välistä kamppailua.
Niin no, minä käytän sitä avustajana koodin kirjoittamisessa. Voisi kyllä olla myös asiakaspalvelija -mies tai nainen- joka tosiaan ei halua menettää kasvojaan. Heti juolahti mieleen mm. OP:n elävät asiakaspalvelijat, jotka lukevat ääneen verkkosivuilla olevaa tekstiä.
Tekoälyt on miehen keksimiä, siksi ne on miesmäisiä. Jos nainen olisi keksinyt tekoälyn, se ei tarjoaisi ratkaisuja vaan ymmärrystä.
"Hyvä kysymys windowsin asetuksista. Mitä tunteita väärät asetukset sinussa herättää?".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ehkä kuitenkin semmoinen besserwisser asiakaspalvelijanainen, joka ei halua menettää kasvojaan, säveltää vähän omiaan jos ei tiedä, ja sitten kysyy että voiko auttaa jotenkin muuten.
Ja siis olen nainen itse, eli ei ole tarkoitus tehdä tästä sukupuolten välistä kamppailua.
Niin no, minä käytän sitä avustajana koodin kirjoittamisessa. Voisi kyllä olla myös asiakaspalvelija -mies tai nainen- joka tosiaan ei halua menettää kasvojaan. Heti juolahti mieleen mm. OP:n elävät asiakaspalvelijat, jotka lukevat ääneen verkkosivuilla olevaa tekstiä.
Tai se rautakaupan nuori tyyppi, joka alkaa tavata maalipurkin kyljestä, löytyisikö sieltä vastaus kysymykseesi!
Kysy tekoälyltä itseltään. Nythän saa olla sitä sukupuolta, minkä tuntee olevansa.
Kysyin ja vastasi."Minulla ei ole sukupuolta, koska olen tekoäly en ole ihminen enkä fyysinen olento. "
Tämä kyllä kertoo enemmän sinusta kuin tekoälystä. Tai mahdollisesti sen käyttämästä datasta.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyt on miehen keksimiä, siksi ne on miesmäisiä. Jos nainen olisi keksinyt tekoälyn, se ei tarjoaisi ratkaisuja vaan ymmärrystä.
"Hyvä kysymys windowsin asetuksista. Mitä tunteita väärät asetukset sinussa herättää?".
Miksi ihmeessä oletat että naiset ei kehitä sitä? ChatGPT:n kehittämisessä eniten valtaa on ollut juurikin naispuolisella johtajalla https://yle.fi/a/74-20029241
Ei se oo mies eikä nainen, ei teköäly, vaan Petöäly.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyt on miehen keksimiä
Sellaiset harhaluulot sulla
Pitäisikö keksiä sellainen setäselittävä tekoäly, joka vastaa kysymättä?
Jep, kertoilee muilta saamiaan tietoja omina vastauksina.
Tekoäly ei ole biologiselta sukupuoleltaan mies.
Jos tekoäly kuitenkin on mies, vaikka ei "cis-" mies, niin se on määrittelyn mukaan trans-mies.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyllä kertoo enemmän sinusta kuin tekoälystä. Tai mahdollisesti sen käyttämästä datasta.
Höpsis. Tämä kertoo siitä miten tekoäly toimii. Alun 6-vuotiaan housuesimerkki oli erittäin hyvä: kysymys täytyy esittää niin yksilöidyllä rautalankahäkkyrällä, että sen väsäämiseen kuluvassa ajassa olisit ehkä itse hoitanut homman.
Ei sitä tarvitse mieltää miksikään. Se on tietokoneista koostuva neuroverkko ja käytät sen käyttöliittymää selaimella. Se on softaa ja rautaa. Se on työkalu. On typerää inhimillistää sitä yhtään.
Sen käyttökokemus on inhimillistetty massoja varten, jotta interaktio sen ja ihmisen välillä on mahdollisimman tehokasta. Ei sille kannata osoittaa mitään tunteita, vaan tarkkoja ja selviä kysymyksiä, pyyntöjä tai toteamuksia.
Peruskäyttäjien on parasta ajatella sitä vain hyvin kehittyneenä Googlauksena.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse mieltää miksikään. Se on tietokoneista koostuva neuroverkko ja käytät sen käyttöliittymää selaimella. Se on softaa ja rautaa. Se on työkalu. On typerää inhimillistää sitä yhtään.
Sen käyttökokemus on inhimillistetty massoja varten, jotta interaktio sen ja ihmisen välillä on mahdollisimman tehokasta. Ei sille kannata osoittaa mitään tunteita, vaan tarkkoja ja selviä kysymyksiä, pyyntöjä tai toteamuksia.
Ei kai sitä kukaan todellisuudessa inhimillistäkään, ainakaan kukaan joka sitä työkseen käytyää. Aloitus oli siis vain vitsi ja turhautuneen koodarin avautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Olisit nyt edes tarkistanut asian ensin, ettet näyttäisi ihan hölmöläiseltä.