Negatiivinen ihminen työkaverina
Mulla on tiimissäni ihminen, joka valittaa aivan kaikesta ja on kaikkeen tyytymätön.
Osin tämän asian ymmärrän ja sitten kuitenkaan en. Työpaikalla on tapahtunut muutoksia, joihin on syytäkin olla tyytymätön, mutta hän ei tunnu pääsevän asioista yli ollenkaan. Kaikenlaiset jo tapahtuneet asiat kaihertavat ja vaikka ne töissä keskustellaan läpi, niin silti yhä uudelleen ja uudelleen hän nostaa ne taas eri yhteydessä esiin.
Kaikki on huonosti, kyseenalaistaa kaiken, kommentoi todella sarkastisesti ja ilkeästi asioita, mikään ei kerta kaikkiaan mikään ole hyvin.
Olen huomannut, että kuormitun hänen valittamisestaan ja jo siitä silmien pyörittelystä ja huokailusta niin, etten tahdo jaksaa olla hänen seurassaan. Jännitän esimerkiksi palavereja, koska tiedän, että hän aina rupeaa valittamaan jostakin ja nostaa esiin uudelleen ja uudelleen näitä samoja kysymyksiä.
Mitä tehdä?
Kommentit (22)
Olisi joskus kiva kuulla tällaisen valittajan ja negatiivisen ihmisen oma kommentti. Eikö tajua, kuinka valtavan kuormittavaa tuo on muulle työyhteisölle?
Itselläni oli kerran tuollainen työkaveri, mutta luojan kiitos lähti muualle. Ehti hän siinä työilmapiiriä saastuttaa useamman vuoden kuitenkin.
Tällä hetkellä tiimissäni on taas yksi veemäinen kaikesta valittaja. Samoissa palavereissa istun, sille ei mahda mitään, mutta yritän muuten järjestellä työajat niin, ettei olla samaan aikaan työpaikalla.
Paras kaverini on just tommoinen. Emme tule toimeen.
Ongelmat yksityiselämässä heijastuvat työpaikalle? Ehkä sillä on tosiaan kaikki asiat oikeasti huonosti, eikä jaksa suodattaa saati huolehtia siitä, jaksaako muut ottaa vastaan sitä hänen kuonaansa.
Tuo on NIIIIIN rasittavaa. Mä olen joskus tehnyt niin, että kun vuodatus on taas siltä kertaa ohi niin olen kysynyt "et muuten menee sitten hyvin"? Aiheuttanut hölmistyneen ilmeen ja yleensä naurun perään. Auttaa ihmistä huumorilla tajuamaan, että on valittaja.
Vierailija kirjoitti:
Olisi joskus kiva kuulla tällaisen valittajan ja negatiivisen ihmisen oma kommentti. Eikö tajua, kuinka valtavan kuormittavaa tuo on muulle työyhteisölle?
Itselläni oli kerran tuollainen työkaveri, mutta luojan kiitos lähti muualle. Ehti hän siinä työilmapiiriä saastuttaa useamman vuoden kuitenkin.
Tällä hetkellä tiimissäni on taas yksi veemäinen kaikesta valittaja. Samoissa palavereissa istun, sille ei mahda mitään, mutta yritän muuten järjestellä työajat niin, ettei olla samaan aikaan työpaikalla.
Tässä minä olen. En tajunnut ennen kuin sain diagnoosin, työuupumus.
Miksi tämmöisten ihmisten annetaan valittaa vuodesta toiseen. Eikö kukaan uskalla heittää vasta-argumentillä takaisin?
Omalta työpaikalta löytyy myös tällainen kaikkeen tyytymätön ihminen. Ei rajoitu edes työasioihin, vaan kertoo töissä myös sen, kun naapuri oli tullut yleiselle sauvavuorolle samaan aikaan ja siitä oli mennyt koko viikko pilalle.
Meillä on töissä oikeita ongelmia, mm. useampi ihminen sairastunut sisäilmasta, mutta tämä valittaja ei. Hän sitten pyörittelee silmiään ja ehdottaa kaikenlaisia tuulettimia ratkaisuksi ongelmaan, joka ei häntä koske. Hän tekee selväksi, että koska hän ei oireile sisäilmasta, ei muidenkaan pitäisi, koska hän on allergikko ja monisairas. Tuntuu, että hänellä on kriisi siitä, kun hän ei olekaan sairain. Kaikenlaisia meitä on.
Hän kertoo myös olevansa erityisherkkä ja sen vuoksi kaikki on hänelle vaikeampaa ja vakavampaa kuin muille. Ei ymmärrä olevansa itse se tekijä, joka aiheuttaa muille stressiä.
Itse olin tuollainen muutaman vuoden. Pahatyöuupumus joka johtui esimiehen toiminnasta. Parannuin onneksi.
Tuttua. Itsellä myös tilanne, että joudun toistaiseksi kestämään töissä samantapaista. Olen alkanut kokeilla sellaista, että en palkitse valittamisesta tai juoruilusta mitenkään eli en vastaa siihen mitään, tai mahdollisimman lyhyesti yhdellä sanalla. Näytän kehonkielelläni ja eleillä, että en aio reagoida kyseiseen aiheeseen eikä minusta saa siihen kaveria. Heti kun puheenaihe vaihtuu, vastaan taas normaalisti ja jatkan keskustelua iloisesti. Tällöin valittaja ei saa haluamaansa reaktiota, eli yleensä joko huomiota. kuuntelijaa tai sääliä aiheelleen. He eivät itse yleensä tiedosta että tekevät tuota, eivätkä varsinkaan tunnista mikä psykologinen tarve siellä on taustalla. Minun kanssa voi keskustella ihan kaikesta, myös oikeasti vaikeista asioista ja huolista jne, mutta en suostu toimimaan enää uhriutujan tai muiden mustamaalaajan ilmaisena huolisäiliönä johon voi purkaa omaa pahaa oloa. Jos et pääse pois tilanteesta, oma reaktiosi tai sen puute on se tärkein valuutta. Nuo elävät negatiivisesta energiasta ja etsivät alitajuisesti rajattomia miellyttäjiä jotka eivät uskalla sanoa takaisin suoraan, että toinen kuormittaa jutuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa otan osaa. Itse olen kokenut saman ja olin hiljaa, en tehnyt mitään,
aikaa kului valituksia muilta meni esimiehelle ja hän lopetti. Happy End.
Että esimies lopetti valittajan, vai oman työnsä?
Paska tilanne. Miksi raahautua työpaikalle päivästä toiseen, jos ja kun on tuollainen kestovidudus päällä? Itse en jaksaisi moista. Työn pitää olla mielekästä ja työpaikalla viihtyä hyvin.
Tuttua. Itsekin törmännyt toksisiin jatkuvasti negatiivisiin ja kaikesta valittajiin, ei päivääkään että asiat olis muutakuin huonosti, tällainen ollut kaverinakin ja sit jos yrittää kääntää keskustelun positiivisiin asioihin niin sit niistäkin valittaa.
Vastamelukuulokkeet päähän kun narisija aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Paras kaverini on just tommoinen. Emme tule toimeen.
Ei kai hän silloin ole paras kaverisi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämmöisten ihmisten annetaan valittaa vuodesta toiseen. Eikö kukaan uskalla heittää vasta-argumentillä takaisin?
Monella on se kokemus että nää ei kykene ottamaan minkäänlaista kritiikkiä vastaan. Ovat niin syvällä siinä uhrin roolissaan ja vaativat muita kannattelemaan tunne-elämäänsä. Sanominen yleensä aiheuttaa vain katkeraa lisäuhriutumista, mutta kyllä tuossa kannattaa silti yrittää vaikka esihenkilön tuella, ap:n tilanne kuulostaa sietämättömältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella on se kokemus että nää ei kykene ottamaan minkäänlaista kritiikkiä vastaan. Ovat niin syvällä siinä uhrin roolissaan ja vaativat muita kannattelemaan tunne-elämäänsä. Sanominen yleensä aiheuttaa vain katkeraa lisäuhriutumista, mutta kyllä tuossa kannattaa silti yrittää vaikka esihenkilön tuella, ap:n tilanne kuulostaa sietämättömältä.
Meidän esihenkilö on niin nössö näiden edessä ettei uskalla mitään sanoa jos itse tai joku muu normaali työntekijä käyttäytyis samalla tavalla niin olis jo potkut annettu, nää saa pilata työpaikanilmapiirin vuodesta toiseen.
Pitää sanoa asiasta esimiehelle. Olen itse ollut tuollainen valittaja, mutta on myös muutama työkaveri. Jokaisen kohdalla selvisi, että kyseessä oli paha työuupumus. Sairaslomaa, työtehtävien muuttamista ja turhaa työkuormaa pois, niin jokaisen kohdalla loppunut valitus ja ollut taas intoa tehdä töitä.
Kamalaa otan osaa. Itse olen kokenut saman ja olin hiljaa, en tehnyt mitään,
aikaa kului valituksia muilta meni esimiehelle ja hän lopetti. Happy End.