Sijoittajat. Käytättekö rahaa koskaan mihinkään "turhaan"?
Tunnen muutaman sijoittajan. Nuoria ja vanhoja. Heille yhteistä on se etteivät he tuhlaa mihinkään. Ovat nuukia ja kaikki raha mikä jää yli sijoitetaan. Tietenkin heillä on rahaa tilillä yllättäviä tilanteita varten, mutta ei muuten.
Kysyn samaa kuin heiltä. Mitä raha teille merkitsee? Eihän rahalla ole arvoa ennen kuin sitä käyttää.
Kommentit (75)
Noin 800 euroa menee kuukaudessa alkoholiin. Pitäisi nyt raitistua ja sijoittaa nuokin rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kartuta, kartuta! Siinä on Mooses ja profeetat!"
Mitä pitäisi rahalla tehdä jos mitään ei tarvi? Fiksumpaa laittaa sijoituksiin kuin antaa inflaation syödä.
Fiksumpaa olisi antaa köyhän syödä.
Niistä sijoittustuotoista menee 30% sen köyhän ruokalaskun maksamiseen. Eikö se riitä? Pitäisikö antaa enemmän? Juuri sinulle, ehkä?
Hah, siitä 30 prosentista menee suuri osa siihen, että sijoituksesi arvo saadaan nousuun erilaisin tukitoimin.
Köyhät voivat tehdä itse asioita oman asemansa parantamiseksi. Perustarpeet tulevat jo kustannetuksi muiden rahoilla. Loputtomiin ei voi eikä saa kupata. Ihmisillä on oikeus rikastua. Niillä, joilla siihen on resursseja; älyllisiä, taloudellisia, tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuukuus kuuluu sijoittamiseen. Mitä enemmän pääomaa salkussa niin sitä helpompi tehdä rahaa. 1000 eurosta 10% on 100€ ja 100k€ 10% on 10 tuhatta. Prosenttilaskut on sellaisia 👍 Raha tulee rahan luokse.
Näin se on. Nuukuus on vaan aika luotaan työntävä piirre ihmisessä. Toki holtiton tuhlailukaan ei ole mukava piirre.
Ikäviä piirteitä on suurin osa niistä joita itse ei halua tehdä.
Todellakin ostan myös turhia asioita, jos tuntuu siltä. En kuitenkaan yleensä valitse kalleinta (tai halvinta) vaihtoehtoa vaan pyrin löytämään parhaan hinta-laatusuhteen. Kun oikea vaihtoehto on löytynyt, selvitä mistä saan sen edullisimpaan hintaan. Esim. sukulaislasten joululahjat tilasin Saksasta ja säästin näin useamman kympin verrattuna lähiostarin lelukauppaan.
Pitkään elin tosi nuukasti. Nuukuus tullut ihan luonnostaan osaksi elämään, oli myös lapsuudenkodissaan näin. Elettiin nuukasti, mutta mistään ei ollut puutetta. Nykyisin osaan jo käyttää rahaa asioihin, joista nautin. En tiedä mitä lopulta teen sijoituksilla. En ole nytkään työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska silloin jää vähemmän rahaa sijoituksiin. Sijoitusten tuoma mielenrauha on paljon tavaraa tärkeämpää.
Ja sitten kun jää työttömäksi niin menee sijoitukset koska ei saa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska silloin jää vähemmän rahaa sijoituksiin. Sijoitusten tuoma mielenrauha on paljon tavaraa tärkeämpää.
Ja sitten kun jää työttömäksi niin menee sijoitukset koska ei saa tukia.
Ja se on oikein. Minua nolottaisi nostaa tukia jos itse voisin maksaa, ja olen joistain tuista myös elämäni aikana kieltäytynyt/jättänyt hakematta vaikka olisin saanutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuukuus kuuluu sijoittamiseen. Mitä enemmän pääomaa salkussa niin sitä helpompi tehdä rahaa. 1000 eurosta 10% on 100€ ja 100k€ 10% on 10 tuhatta. Prosenttilaskut on sellaisia 👍 Raha tulee rahan luokse.
Näin se on. Nuukuus on vaan aika luotaan työntävä piirre ihmisessä. Toki holtiton tuhlailukaan ei ole mukava piirre.
Ikäviä piirteitä on suurin osa niistä joita itse ei halua tehdä.
Ei välttämättä. Itsekin sijoitan, enkä hirveästi tuhlaile, mutta pyrin olemaan nuukailematta aina kun sen aika on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mielestäsi turhaa? Itse en osta mitään, mitä en tarvitse. Minulla ei esimerkiksi ole montaa käsilaukkua, muutama eri tarpeisiin mutta ovat toki niin laadukkaita ja tavallaan "sijoituksia" että en tarvitse muita. En osta mitään ylimääräistä. En harrasta sellaista: mennään kauppakeskukseen katsomaan mitä siellä on tarjolla. Ostan siis tarpeeseen ja ihminen loppujenlopuksi tarvitsee aika vähän.
Turhaa eli sellaista mitä ei välttämättä tarvitse. Käytkö ravintoloissa tai baareissa? Käytätkö yleensäkään alkoholia, makeisia tai muita "herkkuja"?
Vertailetko hintoja?
- Käyn ravintoloissa syömässä. En käytä alkoholia missään tilanteessa.
- Syön makeisia ja herkkuja, jos minulle tarjotaan niitä. Olen niitä ihmisiä, joita makea alkaa ällöttää nopeasti. Sen vuoksi en voi syödä paljoa makeaa. Ostan kotiin kalliimpia herkkujuustoja etenkin juhlapyhiksi.
- Vertailen hintoja. Minulla on säästettynä myös kodinkonepuskuri eli en ole pulassa heti kun kodinkone hajoaa.
No ostetaan sillä rahalla välillä turhia osakkeita jotka tekee tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kartuta, kartuta! Siinä on Mooses ja profeetat!"
Mitä pitäisi rahalla tehdä jos mitään ei tarvi? Fiksumpaa laittaa sijoituksiin kuin antaa inflaation syödä.
Fiksumpaa olisi antaa köyhän syödä.
Niistä sijoittustuotoista menee 30% sen köyhän ruokalaskun maksamiseen. Eikö se riitä? Pitäisikö antaa enemmän? Juuri sinulle, ehkä?
Jos ja kun sijoituksia realisoi (jos on sattunut voittoa tulemaan), niin verottaja kyllä ottaa siitä köyhille osansa.
Hah, siitä 30 prosentista menee suuri osa siihen, että sijoituksesi arvo saadaan nousuun erilaisin tukitoimin.
Köyhät voivat tehdä itse asioita oman asemansa parantamiseksi. Perustarpeet tulevat jo kustannetuksi muiden
Mää noudatin kehotusta ja sijoitin 300 euroa suomalaiseen tuotteeseen.
Piensijoittajan rouvana sanoisin, että ne rahat, jotka nyt on säästetty elämisessä kun lapset ovat olleet pieniä, nii ehkä sit joskus eläkeiässä pistetään johonkin hienoon autoon.
Jei.
Riippuu kuinka paljon niitä sijoituksia on. Tuntisin itseni hieman tyhmäksi jos mitään en käyttäisi, sijoitukset ja palkka kuitenkin tuo enemmän pöytään kuin edes jaksan käyttää. Käyn esim kerran viikossa hieronnassa ja kasvohoidossa.
Tavaraa en tarvi, sitä minulla on jo kaikki mitä tarvin, mutta palveluihin, ruokaan ja matkustamiseen kulutan noin 20 000€ vuodessa. Sillä on jo työllistäväkin arvo.