Mitä mieltä olette tästä alakoulun ensimmäisen luokan matematiikan tehtävästä?
Laa-tik-ko-ja on yh-teen-sä 20. Piir-rä laa-ti-kot hyl-lyil-le oh-jeen mu-kaan.
Alimmalla hyllyllä on eniten laatikkoja. Keskimmäisellä hyllyllä on 8 laatikkoa vähemmän kuin alimmalla hyllyllä. Ylimmällä hyllyllä on 3 laatikkoa enemmän kuin keskimmäisellä hyllyllä.
Koulu | Ekaluokkalaisen matematiikan tehtävät saavat aikuisenkin hämilleen
Kommentit (112)
En tajunnut yhtään, mitä tuossa "11 Päät-te-le lu-ku" pitää tehdä. Tajusiko joku? Mikä esim. on ekan vastaus ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
6
3
11
aika outo MIELIPIDE sinulla.... tehtävän RATKAISU ei ole MIELIPIDE kyseisestä tehtävästä.
Täytyi lukea pariin kertaan, että sain tehtävän annosta kiinni ja osasin hahmottaa vastauksen.
Sinkkumies
Luin tuon jutun. Mielestäni tuo on hyvä suuntaus. Itselläni on kolme peruskouluikäistä lasta, joista kaksi on opiskellut ylöspäin eriytettyä matematiikkaa, ja tehtåvätyyppi on minulle hyvin tuttu.
Muutenkin jutussa esitetyt ajatukset kuulostivat hyvin tutuilta. Sen sijaan en oikein tunnista tämän palstan kuvauksia peruskoulusta, jossa kukaan ei kuulemma opi mitään. Minun mielestäni opetus on kaikkiaan ollut laadukasta ja ylöspäin eriytys toiminut, toisin kuin omassa lapsuudessani.
Kaikille tuollainen matematiikka ei tietenkään sovi, ja senhän opettajat tuossa artikkelissa tiedostavat.
Äkkiseltään tuntuu haastavalta kun itse ratkaisisin sen nopeasti esimerkiksi yhtälöllä
(k=keskihylly)
k+8+k+k+3=20
k=3
Mutta ekaluokalla ratkaistaan piirtämällä ja päättelemällä
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut yhtään, mitä tuossa "11 Päät-te-le lu-ku" pitää tehdä. Tajusiko joku? Mikä esim. on ekan vastaus ja miksi?
Pitää etsiä luku joka esiintyy kahdessa ensimmäisessä mutta ei kahdessa viimeisessä.
Vierailija kirjoitti:
Se on sudokutyyppinen tehtävä. Mikä luku on kahdessa laatikossa ja puuttuu kahdesta.
En oikein tajua mitä järkeä tehtävässä on jos sitä ei voi ratkaista kuin kokeilemalla. Yhtälöllähän tuo menisi helposti mutta mitä siinä oppii että siirtelee lastikoita edestakaisin kunnes sattuu menemään oikein?
Niin, että mielipiteeni on, että ilm. olennaisempaa on, että nuori koululainen oppisi matemasttista hahmottamista, eikä "vain" yhdistämään ja vähentämään lukuja toisistaan, ehkä se on hyvä
Sinkkumies
Kyllä meillä on suoriutunut lapset hyvin noista päättely tehtävistä, siellä kirjassa on myös helpompaa ja vaikeampaa sisältöä. Voi antaa lisätehtäviä niille lapsille joille sellainen 1+1 on liian helppoa suorittaa, koska ei ole mitään järkeä että lapsi tekee viidessä minuutissa sen mihin toisilla menee 45min. Mun lapsi ainakin osasi jo esikoulussa yhteen ja vähennyslaskut pienillä luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
sen tehtävän vastaus on 5
Huh, onpa vaikea ekaluokkalaiselle. Osaisin toki ratkaista tuon, mutta käyttäisin siihen yläkoulun matikkaa.
Todella vaativa mielestäni. Eikös ekaluokalla matikka ole jotain 1+2= ?
Vierailija kirjoitti:
oikein hyvä tehtävä joka auttaa oikeasti oppimaan matematiikkaa.
Olin positiivisesti yllättynyt lapsen ekan luokan matikan tehtäväkirjasta! Oli sudokukin ihan alussa. Hienoa kehitystyötä.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään tuntuu haastavalta kun itse ratkaisisin sen nopeasti esimerkiksi yhtälöllä
(k=keskihylly)
k+8+k+k+3=20
k=3
Ja kumittamalla. Oma kuudesluokkalaiseni on tehnyt joka vuosi ylöspäin eriytettyä matematiikan koesarjaa, ja kokeen pari viimeistä tehtävää ovat olleet aina tuollaisia sanallisia, jotka aikuinen ratkaisisi yhtälöllä. Hirveä hommahan niissä on, kun luvut alkavat mennä toiselle sadalle.
Nyt lapselle opetettiin yhtälö, ja hän on aika innoissaan.
No onhan nuo muuttuneet siitä kun itse olin ala-asteella. En tiedä onko nuo nykyajan koululaisille helppoja, mutta minulle ei olisi ollut. Sen sijaan liian helppoja olivat ne sen ajan laskut:
Las-ke yh-teen.
2 + 2 =
4 - 1 =
Etanoita on 3 omenan päällä ja 2 banaanin päällä. Lisäksi jääkaapista löytyy 4. Pihalla on 5. Montako etanaa löytyy yhteensä?
Ehkä näiden välimuoto olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
(k=keskihylly)
k+8+k+k+3=20
k=3
Niin miten muuten tuon voi ratkaista kuin yhtälöllä tai kokeilemalla? Ja miten kokeileminen on matematiikkaa? Ei mitenkään.
oikein hyvä tehtävä joka auttaa oikeasti oppimaan matematiikkaa.