Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulostaako sydänvialta/sydämen vajaatoiminnalta?

Vierailija
04.09.2025 |

Normaalisti en urheile enkä harrasta aerobista liikuntaa. Työmatkoilla ja töissä tulee jonkin verran kävelyä, 7000-8000 askelta päivässä. Pärjään hyvin, eikä minulla ole suurempia ongelmia, mutta...

odotas kun pitäisi kävellä ylämäkeen tai edetä kovin reippaasti/juosta. Saatan jaksaa hetken, mutta sitten loppuu happi kuin seinään, jalat muuttuvät pökkelöiksi, maitohapot jämähtävät kivikovina lihaksiin, enkä kykene enää liikkumaan. Samalla näkökenttä kapenee putkeksi ja tuntuu siltä, että taju alkaa mennä (aivoilla ei ole happea). Kun pysähdyn ja puuskutan jonkin aikaa, olo palautuu normaalimmaksi ja pystyn jatkamaan hitaasti matkaa.

Olen 58-vuotias, ja minulla on ollut koko ikäni samankaltaisia oireita, mutta kyllä ne ovat iän myötä pahentuneet. Koskaan ei ole mitään tutkittu. Muutaman kerran olen valittanut lääkärille epäileväni jotain vikaa sydämessä, mutta kuunneltuaan stetoskoopilla nämä ilmoittavat, että vikaa ei ole. No ei tietenkään paikallaan istuessa. Myöskään Oura-sormus ei huomaa sydämessäni vikaa.

Okei, paska kunto. Myönnetään. Mutta miksi sitten lukioikäisenäkään kunto ei parantunut yhtään, vaikka aktiivisesti yritin treenata, että jaksaisin juosta sen pakollisen 1500 metriä. No ei koskaan onnistunut.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samoja oireita samassa iässä ja diagnoosina sarkoidoosi. 

Vierailija
42/42 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltatko tupakkaa?

Minkälaiset verenpaineet? Jos on pitkään ollut hoitamaton verenpaine eli paineet liian korkeat, niin se tekee hallaa verenkiertoelimistölle ja paksuunnuttaa sydänlihasta. 

Olet myös sen ikäinen, että alkaa tulla myös ensimmäiset sepelvaltimotaudin oireet naisellakin. Veren korkeat rasva-arvot, korkea verenpaine, keskivartalolihavuus, tupakointi, siinä kombo jolla naisenakin voit saada sydäninfarktin jo vaihdevuosissa.

Epäilen sulla sepelvaltimotautia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme