Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen kaunein koti 2025 Official

Vierailija
04.09.2025 |

Uusi kausi starttasi tänään. Aloitetaan uusi keskustelu tällekin kaudelle.

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Suomen kaunein koti - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1419)

Vierailija
1381/1419 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin vasta tänään rivitalot-jakson. Arvasin, että keramiikkataiteilijan talo saa kymppirivin ja menee jatkoon. Tuomarit ovat aina täpinöissään taiteilijoiden kodeista ja silloin ei haittaa mikään, ne saavat olla täyteen ahdettuja ja kaikki menee bohemiuden piikkiin.

Nauratti, kun seuraavassa kodissa Johanna kritisoi, ettei takka pääse esille, kun on liikaa tavaraa. Just joo. Tavaraa oli kolmasosa taiteilijan kotiin verrattuna. 

Kuka on muka keramiikkataiteilija?

Se, jonka kodissa oli keraamisia heksagoneja mm keittiön välitilassa. Sanoi itse esittelyssä, että suunnittelee keramiikkaa ja joku tuomareista huokaili, että täällä asuu varmaan keramiikkataiteilija.

Vierailija
1382/1419 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin vasta tänään rivitalot-jakson. Arvasin, että keramiikkataiteilijan talo saa kymppirivin ja menee jatkoon. Tuomarit ovat aina täpinöissään taiteilijoiden kodeista ja silloin ei haittaa mikään, ne saavat olla täyteen ahdettuja ja kaikki menee bohemiuden piikkiin.

Nauratti, kun seuraavassa kodissa Johanna kritisoi, ettei takka pääse esille, kun on liikaa tavaraa. Just joo. Tavaraa oli kolmasosa taiteilijan kotiin verrattuna. 

Kuka on muka keramiikkataiteilija?

Se, jonka kodissa oli keraamisia heksagoneja mm keittiön välitilassa. Sanoi itse esittelyssä, että suunnittelee keramiikkaa ja joku tuomareista huokaili, että täällä asuu varmaan keramiikkataiteilija.

Luuletko, että mammat ymmärtävät, mikä on heksagoni? Väittävät kaikkia pahvisia ruokapakkauksiakin tetroiksi, vaikka ne eivät missään nimessä niitä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1419 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en siedä yhtään rempallaan olevaa

(kunto, maalipinta tms)

esim. ovea kuten kakkosessa ja tais olla ykkösessäkin.

Ei se tarkoita että jos maalipinta ei ole tasainen että se olisi jotenkin "rempallaan". Se on luonnollista kulumaa ja todella monet pitää sellaista kauniina. Esim. keski-Euroopassa tällaista pintaa osataan arvostaa, pidetään kauniina.

Oot varmaan just sellainen joka vetäis pinkopahvit kaiken upean vanhan hirsiseinän päälle ja maalais kaiken kattopalkkeja myöten valkoisella.

Ei, nää vetää hirsiseinien päälle kipsilevyt.

Vierailija
1384/1419 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että jatkoon päässeen hirsitalon asukkaat viettävät ainakin talvikauden joko etelässä auringon lämmössä tai kaupunkiasunnossa,

sillä miten tiskaavat astiansa ja hoitavat pyykkihuollon? Saunassako samalla kun peseytyvät?

Torppa muistutti enemmän kesän vapaa-ajan asuntoa. 

Niinpä. Varmasti kaupunkiasunto on. 

On mun vanhemmillanikin kaupunkiasunto. Hakevat sieltä postit, ja pesevät pyykit, joka toinen viikko. Sen pyykinpesukoneen ohjelman ajan eli pari tuntia ovat kaupungissa, sitten palaavat maalle.

Heillä puulämmitys, puusauna, ulkohuussia käyttävät vaikka sisällekin on nyt vessa tehty. Sähköt on ja kylmä vesi tulee nyt sisälle. Mitään vedenkeitintä tms ei ole, kaiken veden lämmittävät kattiloissa. Puutkin tekevät itse. Ja ikää 85.

Vierailija
1385/1419 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat hirsitalot ovat upeita ja olisi hienoa jos viimeinen talo voittaisi. Tosin minulle itselleni tuo juoksevan veden puuttuminen olisi ongelma, mutta eipä minun siellä pidäkään asua ja asukkaita tuo ei näyttänyt haittaavan.

Entäs jos vesihana on vaikka pihalla/piharakennuksessa? Sieltähän se juoksee omien jalkojesi päällä sisälle.

Vierailija
1386/1419 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jo päättänyt jättää äänestämättä, koska mikään talo ei puhutellut minua. Viimeisen talon nähtyäni kuitenkin päätin sittenkin äänestää. Ehkä siitä tuli mummola mieleen, tai jotain sen suuntaista. Hyvällä tavalla vanhanaikainen. Mielenkiintoiset tapetit ja huonekalut.

Minä taas en katsonut kaikkia jaksoja, enkä ole vielä nähnyt viimeisintäkään, mutta jonkun esittelyn näin siitä netissä. Sen perusteella äänestin sitä, koska se on lähimpänä omaa asumistani ja kotiani.

Vierailija
1387/1419 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitelijakodit on mielenkiintoisia. Muttei ne kauneimpia ole.

Vierailija
1388/1419 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät tietenkään aina mutta joskus voivat olla myös kauneimpia.

Vierailija
1389/1419 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se arkkitehti kundi, on ärsyttävä!

Vierailija
1390/1419 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kodista. Ei voi yleistää.

Vierailija
1391/1419 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko finalistit nyt ihan perattu? 

Vierailija
1392/1419 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, mun mielestäni on tosi mukava, aikuinen mies ja jalat maassa, asiallinen. Virkistävä poikkeus   näiden kaiken maailman sometyrkkyhomppeleiden joukossa. 

Vierailija
1393/1419 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä äänestänyt, mutta sen tiedän, että ainakaan mikään täyteen tupattu tavarataivas ei ääntäni saa. 

Vierailija
1394/1419 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko finalisteista nähtävissä joku kooste? En muista enää, millaisia nämä finaaliin päässeet kodit ovat. 

Vierailija
1395/1419 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko finalisteista nähtävissä joku kooste? En muista enää, millaisia nämä finaaliin päässeet kodit ovat. 

Kooste tulee hölmösti vasta to 13.11. klo 20:00- erikoisjaksossa ja äänestys päättyy klo 21:00. On toki jo katsomosta saatavilla nyt.

Vierailija
1396/1419 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä äänestin sitä hirsitaloa, ihanan aitoa, ja vanhemman pariskunnan koti

Vierailija
1397/1419 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tonne ohjelmaan oteta tavallisten ihmisten tavallisia kauniita koteja.

Aina on joku yrittäjä, sisustussuunnittelija, arkkitehti tai muuten tosi öky-rikas ihminen jolla on taidetta seinät täynnä niin että oksennus tulee.

Sir ne naiset jotka kotejaan esittelee niin vois opetella puhuun kunnolla, kaikilla tulee ihme niekku lauseen loppuun. Ääni kohoo kattoon asti 

Vierailija
1398/1419 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tonne ohjelmaan oteta tavallisten ihmisten tavallisia kauniita koteja.

Suomessa pitäisi olla laki, että pakolla otetaan ohjelmaan, vaikkei haluaisi. 

Vierailija
1399/1419 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tulisija on takka. Ei, vaan pönttöuuni, leivinuunija lattialaudatkin voivat olla lankkuja. No, nyt oli ihan oikeitakin lankkuja viimeisimmässä talossa ainakin. Että nauutaan ja snobbaillaan kaikesta. Ja ärsyttävä on myös nuorempi nainen, ikenet aina näkyvissä, kestotekohymyt kaikilla

Vierailija
1400/1419 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin loppukauden kodeista enemmän kuin alkukauden -. Persoonallisempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme