"Lääke on turvallinen" - aiheuttaa psykoosia vain 5% käyttäjistä
Psykiatrian erikoislääkäri Aki Rovasalo pitää (itsemurhan tehneen kansanedustaja) Peltosen käyttämää Prednisolonia turvallisena lääkkeenä.
Prednisolonia käytetään yleisesti esimerkiksi astman, syöpätautien ja monien autoimmuunisairauksien hoidossa.
Toki sitten jos käytetään hyvin suuria annoksisia hoitoja pitkään, niin haittavaikutusten riskit kasvavat.
Rovasalon mukaan suurella Prednisolon-annoksella haittavaikutuksia voi tulla joka viidennelle. Yksi haittavaikutus on psykoosi. Vaikeita psykoosihäiriöitä tulee noin viidelle prosentille lääkkeen käyttäjistä
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Ei psykoosi niin hirveää ole, itse elän psykoosisairauden kanssa ja oireita päivittäin. Silti elämä on ihan mukavaa ja käyn normaalisti esim töissä.
Haluaisin kuitenkin lisätä että jos et tiedä että olet psykoosissa ja se tapahtuu sinulle ensimmäistä kertaa, on se todella vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain masennuslääkkeet käyttöön ja hetken käytön jälkeen tuli ihan hirveä olo, todella itsetuhoinen..hoin itselle et sä et oikeasti halua kuolla se on lääke mikä tekee. Mies vei sitten päivystykseen missä olin tarkkailussa jonkun aikaa, mutta ei sitä voi käsittää ellei ole joutunu kokemaan miten voimakkaasti se lääke voi vetääkkin aivot solmuun. Itsellänikin vaihtui ihan yx kax semmoisesta en jaksa edes vessaan liikkua moodista mä tapan itseni mielentilaan. Siksi en ihmettele näitä hyppäsi parvekkeelta yms tapauksia kun se tunne on ihan järkyttävä. Ja ei en enää ikinä uskalla kokeilla mitään lääkkeitä, mieluummiin apaattisena elossa.
Oireiden selvä pahentuminen on tyypillinen masennuslääkkeiden haitta hoidon alussa. Se lukee siinä selosteessa ja lääkärin pitäisi se myös mainita. Toki toimitte oikein, kun menitti päivystykseen. Itse olen kaksi kertaa parantunut masennuksesta lääkkeiden avulla.
kortisonissa on muutakin haitallisia vaikutksia, silmän paine nousee... kuka edes tietää asiaa kun se ei tunnu miltään ja tuskin tutkitaan keltään kuka ei ole silmälääkärin kanssa vuosittain tekemisissä. Verensokeri nousee, sekin saattaa jäädä huomaamatta, nuo nyt selaiset joista kannataa aina kysyä ja pyytää tutkinta jos on pidempi kuuri.
Puhumattakaan muista jutuista, unettomuus, ylitoimeliaisuus, aivo sumu niin ettei yksinkertaiset asiat mene ja pysy päähän, muistiongelmat, lihominen koska lääke lisää ruokahalua, sisäinen tärinä, eli tuntuu kuin sisäelimet tärisisi samalla tavoin kuin jos on oikein kylmä.Kuumeen tuntu, kun on liian kuuma kaiken aikaa ja se aiheuttaa myös kiukkua joillakin, itsekin muistan kiukutelleeni ihan turhasta.Minulla oli kaikki mainitsemani sivuvaikutukset kun CU-tautiin kortisonia jouduin käyttäään. Aloitin 100mg annoksella 10 p, sitten 95mg 10 pv, 90mg9 pv, 85mg 9 pv jne
Tuo 5 % on järkyttävän korkea luku.
Mulla on sellainen käsitys, että lääketieteellisessä, tutkimusnäyttöön perustuvassa hoidossa (huom. kaikki annettava lääketieteellinen hoito ei ole tällaista) punnitaan hoidon aiheuttamat hyödyt ja haitat. Hoidoilla on myös sivuvaikutuksia. Jos haittojen katsotaan ohittavan hyödyt, hoitoa ei käytetä. Jos katsotaan, että siitä on hyötyä, voidaan ottaa riski haitoista. Calmette-rokotus on esimerkki tällaisesta. Sillä on rokotteeksi käsittääkseni aika paljon sivuvaikutuksia. Se annettiin rutiininomaisesti lapsille, kun Suomessa esiintyi paljon tuberkuloosia. Kun tuberkuloosin yleisyys väheni, kaikkia lapsia ei enää calmetoida, ainoastaan riskiryhmät.
Mikään lääke ei ole täysin turvallinen. Siksi sairauksien hoidossa etsitään se lääke mikä on turvallisin annetuista vaihtoehdoista, eli mikä aiheuttaa vähiten elämää haittaavia sivuoireita.
HS uutisoi tuon nyt huonosti. Kyseinen lääke on siksi "turvallinen", että sitä käytetään hyvin harvoin noin suuria annoksia ja pitkään. Yleisin annostus on 5mg päivässä, kun lääkkeen vahvin vahvuus on 40mg ja niitäkin voitaneen määrätä muutama päivässä otettavaksi.
Eli isoilla annoksilla varmasti useinkin vaarallinen, mutta niitä käytetään niin harvoin, että yleisesti ottaen ihan turvallinen lääkitys.
Lääkäri saattoi taas tässäkin keskittyä viestimään ei-pelkoa-herättävästi tai sitten lehti uutisoi hänen sanojaan huonosti, koska ristiriitsinenhan tuo viesti tuossa artikkelissa oli.
t. farmaseutti
2 syytä:
1) minimal changeen (se munuaissairaus) kuolee ilman hoitoa. Hoitona on kortisoni.
2) kortisonia ei vaan saa lopettaa, se ajetaan hitaasti alas