Minusta ei kyllä saa aamuihmistä millään
Oli ihanaa olla kesälomalla, kun sai mennä nukkumaan klo 8 aamulla ja nukkua joka kerta kunnon 8h unet.
Nyt on paluu arkeen koittanut: uni tulee vasta klo 4-6 aamulla, ehtii nukkua 1-3h, töistä kun pääsee klo 16 niin tekee mieli ihan juosta sänkyyn ja kun siihen pääsee, niin voimat katoaa kropasta ja nukahtaa suunnilleen kieli ulkona. Välissä käy hereillä ku on nukkunut niin syvää unta että on valunut kuolaa ja nukkuu kuola lammikossa ja pakko vaihtaa eri puolelle sänkyä.
Ikää alkaa olla 40 vuotta enkä ole vielä saanut itseäni aamuihmiseksi muutettua. Voi kun löytyisi palkaltaan nykyistä työtä vastaava yö- tai edes iltatyö, niin hakisin oitis.
Ei tässä aloituksessa muuta järkevää viestiä ollut ku muille illan virkuille ja aamun torkuille: ymmärrän teitä. Itse välillä oksennan (tai vähintään yökin 10 minuuttia) aamuisin, kun pitää herätä aikaisin.
Kommentit (24)
Teen hoitoalalla pelkkiä yövuoroja.
- yökkö
Jaa itse olen onnistunut saamaan noin 6h unta
Mitä teet silloin yöllä kun pitäisi nukkua?
Ilmeisesti nukut niin pitkät päiväunet, ettei unta riitä enää yöksi?
Vierailija kirjoitti:
Ja pyörii netissä/vauvalla kaiken vapaa-ajan =jatkuva ylivireys.
Vierailija kirjoitti:
Jaa itse olen onnistunut saamaan noin 6h unta
Mutta toki koitan parantaa tapojani enkä heittäydy "iltaihmisyyden" armoille, kyllä tämä on sellainen asia mitä pystyy muuttaa ja treenata.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nukahda yhtään sen aikaisemmin vaikka olisin valvonut 24 h putkeen.
T. Eri
Itse olen ollut koko elämäni ei-aamuihminen. Aina. Ja nyt olen 57-v. Olen joskus ollut pelkästään päivätyössä, ilta-yötöissä, kolmivuorotöissä jne. Nykyään kaksivuorotöissä ja odotan jo kuin "kuuta nousevaa" ensi viikon iltavuoroa... Lähivuosina töiden muutos suunnitelmissa ja uskon/toivon olevani vika työvuoteni 8-16 työvuoroissa (jos ei siis kenkää tuu), sen pystyn jotenkin kestämään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
No et jos et tee mitään päivän aikana. Kyllä se on aika vahvasti koodattu aivoihin milloin sen kuuluu nukkua, mutta niitä pystyy ihan hyvin opettamaan. Pitää pitää sitä rytmiä yllä jatkuvasti. Vaan jos sinulle kävi kerran noin ei tarkoita ettei aivosi sopeutuisi lopulta uuteen rytmiin, heräät nyt vähintään viikon samaan aikaan niin pikkuhiljaa alkaa väsyttää aikasemmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut koko elämäni ei-aamuihminen. Aina. Ja nyt olen 57-v. Olen joskus ollut pelkästään päivätyössä, ilta-yötöissä, kolmivuorotöissä jne. Nykyään kaksivuorotöissä ja odotan jo kuin "kuuta nousevaa" ensi viikon iltavuoroa... Lähivuosina töiden muutos suunnitelmissa ja uskon/toivon olevani vika työvuoteni 8-16 työvuoroissa (jos ei siis kenkää tuu), sen pystyn jotenkin kestämään...
Anna ne aamuvuorot niille, jotka haluavat ehtiä tehä töiden jälkeen jotain!
Väktänparina päivänä päiväunet ja pistä puhelin ja muut vastaavat laitteet edellyttämällä pariksi päiväksi. Kokeile tämmöstä ensiapuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
Minä taas nukahdan helposti vaikka iltakympin aikaan, mutta olen silti kuolemaväsynyt, jos joudun heräämään ennen kahdeksaa. On vain luonnotonta herätä niin aikaisin ja joka aamu töihin noustessa 6.30 tuntuu, että joudun heräämään keskellä yötä, vaikka olisin käynyt kuinka ajoissa nukkumaan.
Sen sijaan, jos herätys on kahdeksan-yhdeksän aikaan niin ei ole väliä vaikka olisin mennyt aamukolmelta nukkumaan, olen silti pirteämpi kuin 10h unien jälkeen aamukuuden herätyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
No et jos et tee mitään päivän aikana. Kyllä se on aika vahvasti koodattu aivoihin milloin sen kuuluu nukkua, mutta niitä pystyy ihan hyvin opettamaan. Pitää pitää sitä rytmiä yllä jatkuvasti. Vaan jos sinulle kävi kerran noin ei tarkoita ettei aivosi sopeutuisi lopulta uuteen rytmiin, heräät nyt vähintään viikon samaan aikaan niin pikkuhiljaa alkaa väsyttää aikasemmin.
Työpäivääkö ei lasketa tekemiseksi? :D Olen myös käynyt melkein 20 vuotta kouluja ja niihinkin piti herätä liian aikaisin, joten mistään yhden päivän kokeilusta ei nyt ole kyse. Eipä ole aamuvirkun rytmiä muodostunut vieläkään ja aikaiset aamuherätykset on ihan yhtä tuskaa edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
Minä taas nukahdan helposti vaikka iltakympin aikaan, mutta olen silti kuolemaväsynyt, jos joudun heräämään ennen kahdeksaa. On vain luonnotonta herätä niin aikaisin ja joka aamu töihin noustessa 6.30 tuntuu, että joudun heräämään keskellä yötä, vaikka olisin käynyt kuinka ajoissa nukkumaan.
Sen sijaan, jos herätys on kahdeksan-yhdeksän aikaan niin ei ole väliä vaikka olisin mennyt aamukolmelta nukkumaan, olen silti pirteämpi kuin 10h unien jälkeen aamukuuden herätyksellä.
Olen usein miettinyt että aamun tunnit nukkuessa vastaavat useampia tunteja yöllä nukuttua unta. Tämä maailma on rakennettu aamuvirkkuja varten niin muissa rytmeissä nukkuville se aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa. Univaje kun aiheuttaa vaikka mitä haittoja.
Työpaikoissa joissa on ollut aikainen aamuherätys olen ollut koomassa ja stressaantunut. Aika pitkään olen onnistunut olemaan paikoissa, joissa ei tarvitse aloittaa ennen klo 9. Nykyisessä on liukuma 9.30 asti, ja osittainen etätyökin helpottaa. Joskus olen yrittänyt jopa urheilla ennen työpäivää, mutta lopetin kun tuntui että pyörryn. Töissä aamut ovat tahmeita, alan usein juuri päästä hyvään vireeseen ja saan aikaan asioita, kun työpäivä 'pitää' jo lopettaa.
Mulla sama paitsi että herään klo 12 maissa. Ihan sama mihin aikaan teen mitäkin. Itsellä rytmi menee aina yökukkumiseen koska yöllä kukaan ei ole häiritsemässä.
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
Näkyy, ettet hahmota iltavirkun rytmiä ollenkaan. Se ei vaan toimi noin. Jos menen nukkumaan aiemmin, ja onnistuisin tosiaan nukahtamaan (yleensä en onnistu) herään keskellä yötä saamatta uudelleen unta useaan tuntiin. Ihan kuin heräisin päiväunilta. Sitten aamulla nukahdan uudestaan ja nukkuisin muutaman tunnin kellon herätyksen yli. Mutta kun ei voi. Olen ihan zombi noin vähillä unilla. Mutta SILTI illalla olen pirteä, eikä nukuta aikaisemmin. Ei tuota pidemmän päälle jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoissa joissa on ollut aikainen aamuherätys olen ollut koomassa ja stressaantunut. Aika pitkään olen onnistunut olemaan paikoissa, joissa ei tarvitse aloittaa ennen klo 9. Nykyisessä on liukuma 9.30 asti, ja osittainen etätyökin helpottaa. Joskus olen yrittänyt jopa urheilla ennen työpäivää, mutta lopetin kun tuntui että pyörryn. Töissä aamut ovat tahmeita, alan usein juuri päästä hyvään vireeseen ja saan aikaan asioita, kun työpäivä 'pitää' jo lopettaa.
Tämähän se olisi. Minun pitäisi yrittäjänä saada itsestäni jatkuvasti irti vähintään puolentoista työntekijän verran panosta irti. Välillä jonkun tilaisuuden tms takia joudun siirtymään ihmisten rytmiin, ja se tärvelee tehokkuuteni pitkään, ennen kuin pääsen takaisin omaan tahtiini. Aamulla voin olla iloisena ja onnellisena töissä, mutta kolmessa tunnissa saan aikaan saman, minkä iltapäivällä puolessatoista. Olen aamuhaahu.
Etätyö since 2016. Ketään ei kiinnosta milloin, miten, koska, jne kunhan työt pyörii.