Millaista on elää roikkuvan ihon kanssa laihdutuksen jälkeen?
Kiinnostaisi tietää, kun pudotettavia kiloja on n. 50 ja ikää saman verran eli riski ihon roikkumiselle on suuri. En ole kovin huolissani ulkonäöstä (eihän nämä läskitkään näteiltä näytä!), mutta stressaan jo etukäteen siitä tuleeko ihosta jotain toiminnallista haittaa ja tulehduksia yms. Kuinka pahasti roikkuvan ihon täytyy haitata ennen kuin ylimääräiset nahat pääsee poistattamaan julkisella puolella ja minkä verran oireita täytyy vaan sietää?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että paastoamalla roikkuvaa ihoa jää vähemmän. Tämä johtuu siitä että elimistö ikään kuin syö sen. Siis paasto, vettä suolaa ja mineraaleja 26 tuntia pari kertaa viikossa.
#magrofagit
Ihan humpuukia, jota levittää jotkut pätkäpaasto- tai paastodieettejä markkinoivat kauppamiehet. Tosiasiassa varmin tapa välttää ihon roikkumista on laihduttaa erittäin hitaasti. Silloin nahka ehtii palautua laihtumisen tahtiin.
On täyttä humpuukia, että iho kutistuisi paremmin jos laihtuu hitaasti. Vai pystytkö muka kertomaan mihin tutkimuksiin väitteesi perustuu?
Varmaan aika samanlaista kuin elää roikkuvan entisen puolison kanssa pitkän parisuhteen jälkeen.
Eroon et pääse vaikka kuinka yrittäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että paastoamalla roikkuvaa ihoa jää vähemmän. Tämä johtuu siitä että elimistö ikään kuin syö sen. Siis paasto, vettä suolaa ja mineraaleja 26 tuntia pari kertaa viikossa.
#magrofagit
Miksi moni on miinustanut tätä? Katsokaa kuvia nälänhätää kärsivistä ihmisistä tai vaikka holokaustin aikaisista vangeista... Näettekö kenenkään ihon roikkuvan?
Paasto on todellinen ihmelääke. Älkää aliarvioiko sen voimaa.
Ensinnäkin, kyllä niissä kuvissa on näkynyt roikkuvaa nahkaa, esim. roikkuvia kuihtuneita yläkäsivarsinahkoja, tyhjiä roikkuvia tissejä (molemmilla sukupuolilla), riippuvaa tyhjää ryppyistä vatsanahkaa. Toiseksi, nämä ihmiset yleensä oli normaalipainoisia aluksi, eikä se laihtuminen edes ollut samaa kiloluokkaa kuin jonkun sairaalloisen ylipainoisen kokonaislaihtumisen määrä, vaikka toki näytti dramaattiselta.
Tuolla sun logiikalla VLCD:llä ja paastoilla laihduttaneilla ei pitäisi juuri roikkuvaa nahkaa olla. Tosiasiassa heillä on yleensä sitä eniten, johtuen liian nopeasta laihtumistahdista, jossa iho ei pysy perässä.
Ei sitä kannata murehtia ennen kuin edes asia on ajankohtainen. Itse laihdutin keski-iässä ja esivaihdevuosissa 50 kg, ei mitään roikkuvaa nahkaa ole. Laihdutin vaan tosi hitaasti koska olin liian. mukavuudenhaluinen luopumaan mistään nautinnoista kokonaan.
En aio leikkauttaa ihoani. Vatsassa on lisäksi vielä kolmeen kertaan tehty sektioarpi ja sappileikkaus tehty, joten en treenaa vatsalihaksia. Lisäksi on leikattu pirstaleinen murtunut lonkka joten pitkä arpi siitäkin. Kaunista ei ole, mutta vaatteet päällä näyttää hyvältä ja olo tuntuu kevyeltä, joten näillä mennään.
Jos tahdot pitää ihosi tiukkana, laihduta viikon vesipaastoilla joiden välissä voi syödä vaikka viikon kerrallaan. Pidemmät paastot toimii vielä paremmin, mutta niihin liittyy omat riskinsä jos ei tiedä mitä tekee. Viikon vesipaastoilla riittää kun ottaa perus elektrolyyttejä (Na, Ca, Mg, K ja Cl) veden mukana ja lopettaa heti jos vointi huononee (päänsärky, lievä huimaus yms. on kuitenkin ihan normaaleja parin ensimmäisen päivän aikana ennen kuin elimistö menee ketoosiin ja tottuu paastoon).
Voit sitten herkutella 50 kg edestä jos ei lopputulos mielytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#magrofagit
Ihan humpuukia, jota levittää jotkut pätkäpaasto- tai paastodieettejä markkinoivat kauppamiehet. Tosiasiassa varmin tapa välttää ihon roikkumista on laihduttaa erittäin hitaasti. Silloin nahka ehtii palautua laihtumisen tahtiin.
No ei.
Tuosta tiedosta on saatu Nobel, että paasto käynnistää autofagian, eikä kukaan saa siitä rahaa, että kertoo asiasta täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#magrofagit
Miksi moni on miinustanut tätä? Katsokaa kuvia nälänhätää kärsivistä ihmisistä tai vaikka holokaustin aikaisista vangeista... Näettekö kenenkään ihon roikkuvan?
Ne vangit nyt tuskin oli alunperinkään sairaalloisen lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#magrofagit
Jos hitaasti laihtumalla välttää nahan roikkumisen, miksei nahka kutistu tyköistuvaksi laihtumisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Karmeeta on. Laihdutin 48kg, vatsanahka roikkuu hävyn yli ja silti pallomaha. Nyt näkyy että vatsalihasten välissä on 12-15cm väli. Lääkäri sanoi että arpikudosta niin paljon ettei lähde jumpalla eikä leikata. Maha ei ollut niin pahan näkönen kun oli paksut reidet ja takapuoli.
Miksi ei leikata?
Julkisella saa roikon leikkauksen laihdutuksen jälkeen. Ei siitä kannata olla huolissaan.
Mulla on valitettavasti sidekudossairaus, joten vaikka roikko poistettiin ei se tietenkään poista sitä että koko keho on vähän sellainen höttöinen pehmeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#magrofagit
On täyttä humpuukia, että iho kutistuisi paremmin jos laihtuu hitaasti. Vai pystytkö muka kertomaan mihin tutkimuksiin väitteesi perustuu?
Se on tosiaan täyttä humpuukia. Ihon palautumiseen vaikuttaa ikä, hormonit ja ihotyyppi. Iho jatkaa palautumista vielä 2 vuotta laihdutuksen jälkeen. Se on sitten se lopputulos mikä jää sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmeeta on. Laihdutin 48kg, vatsanahka roikkuu hävyn yli ja silti pallomaha. Nyt näkyy että vatsalihasten välissä on 12-15cm väli. Lääkäri sanoi että arpikudosta niin paljon ettei lähde jumpalla eikä leikata. Maha ei ollut niin pahan näkönen kun oli paksut reidet ja takapuoli.
Miksi ei leikata?
Laiskuuttaan varmasti. Tuollainen erkauma voidaan aivan hyvin kuroa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
En aio leikkauttaa ihoani. Vatsassa on lisäksi vielä kolmeen kertaan tehty sektioarpi ja sappileikkaus tehty, joten en treenaa vatsalihaksia. Lisäksi on leikattu pirstaleinen murtunut lonkka joten pitkä arpi siitäkin. Kaunista ei ole, mutta vaatteet päällä näyttää hyvältä ja olo tuntuu kevyeltä, joten näillä mennään.
vanhat leikkausarvet lähtee leikkauksen mukana. Ei jää kuin yksi arpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#magrofagit
Kuinka sekaisin ihmisen tarvii olla, että vertaa ylipainoa ja nälänhätää? Eihän se ole millään tavalla sama asia, kun ei ne ihmiset alunperinkään olleet 50 kiloa liian lihavia!!! SAati sitte holokaustin aikaiset ihmset, olleet sodassa jo vuosia.. eipä ollut ylimääräistä fläsää.
Kannattaa laihduttaa vain siihen rajaan asti, kun pystyy ne roikot halltitsemaan. Voi käyttää sellaisia alusvaatteita, jotka pitävät roikot kasassa niin, ettivät hylly ulospäin.
Jotian hikivaivoja voi jäädä, joten hygienista pitää pitää huoli siis voiesim. käyttää sellaisia tukevia sopivia alushousuja, eteti iho haudu roikon alla. Jotkut käyttää talkkia pitämään niitä kuivana. Vissiin sellaisia hyviä voiteitakin on olemassa.
Tietysti parasta olisi, että joutuu laihduttamaan vain kerran.
Vierailija kirjoitti:
#magrofagit
Paastoamalla vaan valitettavasti ei laihdu, vaan pitkällä tähtäimellä lihoo.
Laihdutin itse 30 kg 4-kymppisenä BMI:hin 21. Iho ei palautunut muuttamassa vuodessakaan ja näytti pahalta, joten lihotin itseäni hieman normaalipainon yläpäähän. Olen ehkä turhamainen mutta olen mieluummin vähän pullea kuin katselen roikkuvaa ihoani inhoten. Voisin vieläkin ottaa vähän täytettä peppuun ja lantiolle mutta sitä ei saa juuri haluamiinsa kohtiin ja lihon todella helposti vyötäröltä ja etenkin kasvoista, mihin en sitä massaa halua.
Kuulostaa, että yrität jo nyt sabotoida yritystäsi laihduttaa 50kg.
Laihdutuksessa kannattaa mennä 5kg kerrallaan.