Oli virhe koskaan mennä käyttämään maatiaskissaa ulkona
Mikulla on kissa jossa on maatiaista ja persialaista. valjailla olen käyttänyt ulkona, valvottuna on valjailla koukussa kiinni pihalla.
Baapurissa on puutarha jossa on myyriä ja hiiriä. Kissa nämö ilmeisesti kevään tullen haistaa, kun huutaa kokoajan ulos. Joskus hiiriä on rullut meidän puolelle tonttia niin että kissa on yltänyt ottaa niitä kiinni. On mukava käyttää kissaa kesällä ja syksyllä ulkona mutta ongelma on se että kissa ei ole mihinkään ulkoilumäärään tyytyväinen vaan haluaisi kokoajan ulos. Kissa seuraa minua aamusta iltaan kotona , ts. aina kun olen kotona ja huutaa/ rääkyy, rapoaa vessan ovea kun olen vessassa. Minä olen ainoa joka kissaa käyttää ulkona, siksi huutaa vain minulle. Kissa on 3vTalvella ei ulkoile juuri, eikä näin kovasti kerjää ulos. Olisi pitänyt totuttaa vain ja ainoastaan sisäkissaksi. Toinen kissani, puhdasrotuinen EI mauku ulos kokoaikaa, hälle riittää että käy pihalla hetken lenkillä
Pitäisikö lopettaa ulkoiluttaminen kokonaan ja totuttaa sisällä olemiseen?
Kommentit (58)
Itselläni on puolinorjalainen. Ulkoilee valvottuna valjaissa. Kissan tahtiin ulkoilut. Kesällä lähes aamusta iltaan ja talvella 5 minuuttia. Vapaana en päästä kulkemaan ilvesten ja muiden takia, joita lähellä on. Päätin jo kun hänet otin, että kaikkialle muualle menen perässä, paitsi puuhun ja talon katolle.
Meillä kissa pääsee ulos vain silloin, kun se ei pyydä sitä. Todella vaikeaahan se on, mutta ulos mouruaminen pitää vain jättää huomioimatta. Laita vaikka korvatulpat.
Sitten kun katti vaimenee, on vaikka nukkumassa, niin pylläytät sen valjaisiin ja viet pihalle.
Kissa oppii kyllä siihen, että ulkoillaan vain kerran päivässä, mieluiten illalla hämärän tullessa, kun silloin niiden luontainen saalistusaikakin alkaa.
En itse näe ongelmaa siinä, että kissan kanssa ulkoilu voi viedä aikaa. Sillä kun on tapana jäädä vahtimaan ja tarkkailemaan johonkin sopivaan paikkaan. Katselee siinä muita eläimiä tai vaanii jotain puskan juurta. Sitten vain alan vaikka selailemaan nettiä puhelimella, ja matkaa jatketaan sitten kun kissa on vahtinut tarpeekseen.
Toki sen kisun kanssa voi käydä ulkona useamminkin, jos sattuu omiin aikatauluihin sopimaan.
Leikattu kollikissa, ikää 13 vuotta. Sillä on yllättävän laaja reviiri, kun se saa itse päättää mihin mennään. Pari sataa metriä joka suuntaan kotoa, ja usein pitää käydä tsekkaamassa samat paikat, ilmeisesti sellaiset missä käy muita kissoja. Mitään kontaktia se ei halua muihin kissoihin, mutta käy nuuskimassa ketä liikkuu ja missä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista kissarotua olekaan kuin sisäkissa.
Miksi olet ainoa ulkoiluttaja jos taloudessa asuu muitakin?
Mitä se sinulle kuuluu.
Ei ole maatiainen, jos on puolet rotukissaa, on kotikissa
Vierailija kirjoitti:
Kastroitu tyttökissa. Kun kissa on kiinni valjaissa, sitä täytyy välillä tietty tsekata ikkunasta vahtia ett kaikki on ok. Kissa on siis paljon ulkona, tarkoitinkin että kissalle ei riitä mikään ulkoilu. Yöllä kun muut slkaa nukkumasn, kossa huutaa ulos. Toki rauhoittuu lopulta sitten itsekin nukkumaan. Haluaisi olla ulkona kokoajan. Jos minulla on muuta puuhaa eli ett en ehdi vahtia/ lenkittää, kissa seuras ja huutaa ulos siis ihan kokoajan. Meillä paritalo, pieni piha.
TYttökissa ja kastroitu oliko sillä sit ennen munat... tehtiin tälläinen sukupuoli korjausleikkaus vai??
Mitä jos annat kissan olla useampi tunti kerrallaan ulkona? Valjaat päälle ja kissa ulos kiinni. Kannattaa hankkia myös pitkä hihna/naru kissalle jossa pääsee kävelemään kunnolla pihalla itsekseen. Eikä tarvii vahtia koko ajan jos on kaikki hyvin kiinni, niin anna nauttia vaan itsekseen pihalla olosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinulle kuuluu.
No siten että etsitään tässä ratkaisua aapeen ongelmaan, muusinuija.
Mikäs 8-kymppinen maalaismummeli tämän aloituksen on sepostanut? Aihe ihan ok, mutta kirjoitusvirheiden runsaus pisti naurattamaan! 😂😂🤣🤣🥳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Meillä maalla sai kissat jolkotella ympäriinsä metsissä ja pelloilla. Kissa ei ole häkkieläin.
No se on optimaalinen tilanne, mutta kaikissa asuinpaikoissa kissa ei voi olla vapaana.
Ei siinä ole mitään optimaalista. Kissa ei kuulu vapaana luontoon ikinä.
Hyvänen aika, jokainen eläin kuuluu lähtökohtaisesti vapaana luontoon! Se on maailman, luonnon ja elämän normaalitila.
Lemmikkieläimet ja tuotantoeläimet on nimenomaan jalostettu siten että ne eivät pärjää vapaana luonnossa
Ai. Minun edesmennyt kissani pärjäsi vapaana 18 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinulle kuuluu.
No siten että etsitään tässä ratkaisua aapeen ongelmaan, muusinuija.
MUUSINUIJA, NUUSIMUIJA, NÖÖSIPOIKA !!! 💩💩💩
Ulkotarha on paras vaihtoehto ja mieluiten jos mahdollista jokin ratkaisu siten,että kissa saa itse päättää milloin tulee sisään ja menee ulos, eli esim. kissanluukku oveen. Loppuu naukuminen ja saat itse tehdä muuta kun kissa ei vaadi huomiota tauotta-winwin.
Se haluaa leikkiä sun kanssas, tollo. Olet niitä ihmisiä, joiden kissa on omistajaansa fiksumpi.
Korkeasaari ohjelmaa katseltuani, ajattelin hakea sinne vuokralaiseksi, täyshoitoon. Siellä hoidetaan todella hyvin, ravinto huippuluokkaa ja virikkeitäkin riitämiin. Jos joku paikka prakaa, läkäri oitis paikalla.
N 73v
Virhe on se, että AP:llä on kissa.
Oikolue aloituksesi..