Miksi ihmiset eivät osta taidetta?
Hesarissa oli osuva kolumni siitä, ettei suomalaisten sisustusohjelmien kodeissa näy juurikaan taidetta. Kalliisiin design-kalusteisiin satsataan kyllä, joten ei pitäisi olla kiinni rahasta.
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen itse kasvanut taiteen ympäröimänä, sitä on ollut niin isovanhemmilla, lapsuudenkodissa kuin nyt aikuisena omassakin kodissa. Ostan mieluummin laadukkaita mutta merkittömiä huonekaluja, ja käytän sen sijaan enemmän rahaa vaikka johonkin isompaan öljyvärimaalaukseen. Tässä suhteessa olen kuitenkin outolintu ainakin omassa tuttavapiirissä. Vieraat kyllä ihailevat teoksia meillä käydessään, mutta harvemman kotoa kuitenkaan löytyy taidetta, vaikka sisustukseen muuten panostetaan.
Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?
Kommentit (603)
Todennäköisesti siksi, että taide- ja sivistyskasvatus on lapsipuolen asemassa Suomessa, niin kodeissa kuin kouluissakin. Jos isovanhemmat eivät ole ymmärtäneet taiteen ja kulttuurin merkitystä, eivät lapset, eivätkä lapsenlapsetkaan sitä opi ja sisäistä. Siksi ollaan nykyisessä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan kaljaa. Siitä saa paremman tunnelman kuin jonku tuherruksista.
Riippuu vähän mistä tunnelmasta pitää. Minulle ei kaljanhuuruinen meininki mitenkään kelpaisi, paljon mieluummin laitan rahaa omaan hyvinvointiin tai vaikka sitten taiteeseen.
Mitä vikaa valkoisissa seinissä? Itsellä muutama kehystetty posteri seinillä ja peritty taideteos, mutta muuten rauhoittavan valkoista. Taide on järkyttävän kallista ei köyhillä suomalaisilla ole varaa.
Kun esim.taulut ovat nykyään niin sotkunsekavii ns. Ei esitä mitään, väriä värin perään , viivaa viivan perään, erilaisia koukeroita yms .
Jos taulu maksaa 50-70e niin ei ole kallis. Öljyvärit, pohjat, vernissa ym maksavat maltaita , että ei voi ihan ilmaiseksi jaella.
Olen kahden viime vuoden aikana ostanut kolme taidemaalausta, mutta julisteina. Ne ovat klassisia maalauksia, joten alkuperäisiin minulla ei ole varaa ja tuskin alkuperäiset ovat edes myytävänä.
On minulla pari lasiesinettä jotka luokitellaan taideteoksiksi, mutta nekin ovat hieman vanhempaa muotoilua, esim. Oiva Toikan lintu.
Nykytaiteesta en välitä. En ostaisi vaikka olisi varaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Sitä ihmettelen, että miksi taiteen tulisi olla kallista ollakseen ostamisen arvoista / taidetta? Itse olen löytänyt esim. kirpparilta todella kivoja tauluja ihan muutamalla eurolla arvokkaampien perintötaulujen seuraksi. Kyllä myös kauniit muutaman euron taulut ovat takdetta!
Perin tädiltäni yli 10 kukkataulua, lähinnä kukka-asetelmia, ja jossain taulussa on hedelmiäkin. Hän rakasti kukkatauluja, jotka minusta ovat ihan hirveitä. Mieluummin ostan kotiin tuoreita kukkia ja ihailen niitä. Kukkataulut ovat siis meillä varastossa. Tuskin tulen ikinä seinålleni laittamaan, mutten tohdi antaa poiskaan, koska tätini testamenttasi ne juuri minulle. Ja toiveena oli, että antaisin joskus omille lapsilleni. Vanhin on nyt 19 v., asuu vielä kotona. Ehkä tuoutan niistä jonkin hänelle kunhan joskus muuttaa pois.
Käsitöitä meillä on esillä. Esim. savitöitä, sekä minun tekemiäni että ostettuja. Sarpanevan harvinaisia lasimaljakoita on useampia. Esimerkiksi Marcel on minusta niin kaunis, että se on jo taidetta. Tuskin kukaan kuitenkaan meille kylään tullessaan katsoo, että onpa upeaa taidetta.
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen taas NOLLA.
No voi kenkku. Kerroppa mitä et ymmrtnyt, varmasti täällä on ihmisiä jotka osaavat selittää sulle asoita mitä et ymmärrä.
Näin tavallisena ja pienituloisena ihmisenä on vähän vaikea ostella mitään taidetta, mutta kirppiksiltäkin voi löytää
ihan kauniitakin tauluja kotinsa seinille, itse tykkäisin öljyvärimaalauksista ja voisin alkaa harrastamaan sitten joskus
eläkepäivinäni!
Itselläni ei riittäisi rahat tunnettujen taidemaalareiden töihin, mutta olen ostanut ns. pienien ja tuntemattomien taiteilijoiden maalauksia, muutaman satasen maksaa per työ. Ei-kuuluisat taitelijat tekevät upeita maalauksia myös.
Taiteilijat saavat muutenkin jo niin paljon tukea, muodossa ja toisessa, joten ei ne tarvitse enempää. Taiteilijat ovat hyvin näkyvästi esillä mediassa ja esim. erilaisissa tv-ohjelmissa, mistä ne saa myös rahaa. Eettisempää antaa rahaa köyhälle läheiselle.
Taiteen ostaminen on myös jolssain tapauksissa tapa kiertää veroja. Taidearvostelijat tai -kriitokot antavat arvionsa myytäville tauluille tai veistoksille, mutta ketkä arvioivat heidän antamaan arvioita?
Vaikka taidetta pitää olla niin sen hankkiminen on peruselämän kannalta turhuutta. Korkea verotus ja korkeat elinkustannukset pitävät suomalaisen taloudellisen itsemääräämisoikeuden heikkona. Mutta suomalaiset näyttävät pitävän siitä.
Miksi et osta sitä ja miksi et tätä!!!!! Jokainen ostaa sitä mitä tarvii, ei sitä mitä toiset ihmettelee ettei osta samaa kuin itse.
Taide on krääsää, paperille tai kankaalle räiskyttyä maalia!! Pieni lapsikin tekee samaa. Eikä siitä tarvi maksaa satoja tai tuhansia.
Miksi et osta takkia josta min pidn? Miksi et osta samanlaista autoa kuin mulla? Kun minä ostan jotain, en ihmettele että miksi joku ei osta sitä samaa! Yleensä en osta mitä tahansa, olen vaativa asiakas, ja mietin tarkkaan mitä tarvin ja millä hinnalla sen saan.
Onhan noita huijareita, kuten taiteessa niitä on. Maaliläiskä kankaalla 100 000 e...toivottavasti moni ei mene lankaan.
Meillä kukaan ei saa seinille kiinnitettyä ikinä mitään. Jos kaipaan taidetta elämääni, ostan jonkun muka-taidejulisteen ja reippaan sen oveen.
Niin surullista kuin se onkin, niin netistä saa kovalaatuisia kuvia, joita sitten olen tulostanut työpaikan printterillä ja kehystänyt. Alle 5e kustannukset per taulu.
Ei ole mitään järkeä ostaa alkuperäistä taidetta enää.
Taiteilisin itse, jos haluaisin tauluja seinille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme minimalisteja ja pidämme yksinkertaisesta sisustuksesta. Siihen sopii valkoiset seinät ilman tauluja. Hulluinta asiassa on, että vaimo on kuvataiteilija.
Ehkä se juuri selittää, eli vapaa-ajalla haluaa antaa aivojen levätä. Sinänsä mielenkiintoista, että monen taiteilijan kotoa tuntuu kyllä löytyvän läjäpäin kavereiden teoksia.
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Itse olen myös taidemaalari. Tällä hetkellä uudessa kodissa seinillä ei ole vielä mitään. Ihastelen kovasti kollegani kotia, jossa on esillä hyvin monenlaista taidetta, mutta tasapainoisesti ja hillitysti ripustettuna. Kokonaisuus on todella toimiva ja harmoninen, sekä inspiroiva. Jostain syystä en tällä hetkellä kuitenkaan kaipaa seinilleni ensimmäistäkään teosta. Ne vaikuttavat minuun niin paljon, ja juuri nyt on eniten tarve keskittyä siihen omaan tekemiseen. Niin ehkä se olisi nyt vaan liikaa. Mutta myöhemmin kyllä, toivon että tilanne tasoittuu ja pystyn laittamaan jotakin esille.
Maalarit ovat hyvin usein läpeensä köyhiä, kuten itsekin olen, mutta onneksi onnistuu monesti tehdä vaihtokauppoja toisten tekijöiden kanssa. Koska he ovat samassa tilanteessa.
En ole lukenut koko keskustelua, vasta tähän törmäsin. Jos ei ole jo tullut esille, niin tiedoksi että on olemassa taiteilijaseurojen taidelainaamoita. Niistä voi hakea teoksen kotiin sovitteille, kuukausivuokraa vastaan. Summa voi olla joitakin kymppejä kuussa, riippuen teoksesta ja sen arvosta, mutta keskimäärin hinta on hyvin edullinen. Ja teoksen voi maksaa loppuun asti sillä summalla. Koroton osamaksu. Tämä on oikeasti aivan loistava mahdollisuus heille, jotka haluaisivat taidetta, mutta ei ole varaa maksaa esim 2000e kerralla. Ja tosiaan jos teos ei sitten miellytäkään, sen voi aina palauttaa. Rahoja tosin ei saa takaisin, olet maksanut siitä, että se on ollut sinulla vuokralla.
En ole nähnyt mitään niin sykähdyttävää, että olisin ollut valmis tuomaan sen kotiini. Mulla on muutama valokuvasta teetetty taulu, missä on läheisiä ihmisiä. Niihin liittyy paljon tunteita ja muistoja. Kotini seinille ripusta asioita, joilla on minulle merkitys.