Miksi ihmiset eivät osta taidetta?
Hesarissa oli osuva kolumni siitä, ettei suomalaisten sisustusohjelmien kodeissa näy juurikaan taidetta. Kalliisiin design-kalusteisiin satsataan kyllä, joten ei pitäisi olla kiinni rahasta.
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen itse kasvanut taiteen ympäröimänä, sitä on ollut niin isovanhemmilla, lapsuudenkodissa kuin nyt aikuisena omassakin kodissa. Ostan mieluummin laadukkaita mutta merkittömiä huonekaluja, ja käytän sen sijaan enemmän rahaa vaikka johonkin isompaan öljyvärimaalaukseen. Tässä suhteessa olen kuitenkin outolintu ainakin omassa tuttavapiirissä. Vieraat kyllä ihailevat teoksia meillä käydessään, mutta harvemman kotoa kuitenkaan löytyy taidetta, vaikka sisustukseen muuten panostetaan.
Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?
Kommentit (603)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä, että totta kai ymmärrän ettei taidetta ostella, jos raha ei meinaa riittää edes peruselämiseen. Mutta jos on varaa muuten sisustaa ja käyttää rahaa, niin miksei taide kiinnosta? Onko siinä jotenkin elitistinen leima, vai eikö taidetta näy riittävästi suosituimpien sisustusvaikuttajien tileillä?
No mikset itse osta design-huonekaluja? Pidät niiden ostamista ilmeisesti typeränä ja kehuskelet taideostoksillasi. Etkö ole aikuinen oikeustoimikelpoinen ihminen, joka tajuaa, että ihmisillä on erilaiset halut ja tarpeet.
Aivan täysin typerä aloitus.
Ap:n kotoa löytyy myös designia, vaikka enemmän pidänkin antiikkkikalusteista. Johonkin aiempaan viestiin jo vastasin, että minulle arjen estetiikka on todella tärkeää. Siksi ihmettelenkin, että selvästi myöskin arjen est
Sinun antiikkikalusteesi on 10 vuotta vanha Ikea-hylly, jonka olet vielä koonnut väärin.
Mä taas oon ihmetelly, miksi ihmiset ei osta flyyeliä ja erilaisia soittimia! Olen kasvanut musiikin parissa, laulajia, kanttoreita, pianisteja, viuluisteja ym ym...on kummallista ettei monikaan halua osata soittaa. En voisi elää ilman musaa. Kaikki ihailevat minun musisointia ja kehuvat miten olen maailmana soittaja. Siis ostakaa flyygeleitä ja kaikkia soittimia, on hienoa soittaaa, menkää musaopistoon opiskelemaan ja ostakaa soittimia, 50 000 saa hyvä flyygelin ja viulu 100 000 e... kannattaa satsaa.. ihmettelen että pieni osa suomessa osaa soittaa.
Mieluummin maksan vuokrani kuin ostan taidetta. Minnekäs minä sen taiteen ripustaisin, jos ei olisi edes seiniä ympärillä?
Ei nyt vain ole rahaa mihinkään taideostoksiin. (Ja ei, en törsää rahaa matkusteluun tai kynsistudioihin tai baari-iltoihin tai suoratoistopalveluihin tai edes autoon.)
En tykkää tehdä reikiä seiniin. Toisekseen, kyllästyisin aika äkkiä saman taulun tuijottamiseen. Viihdyn askeettisesti sisustetussa asunnossa. Lisäksi, oikeasti laadukas taide maksaa älyttömästi ja paskaa ei kannata ostaa, koska sillä ei ole mitään arvoa jos sen haluaa kyllästyttyään myydä.
Ostin talvella uuden kulmasohvan, siitä parin viikon kuluttua näin maalauksen joka minun oli pakko mennä ostamaan. Se oli sattumalta juuri samanhintainen kuin sohva, mutta en epäröinyt. Sohva saattaa aikanaan kulua käyttökelvottomaksi, mutta taulu ei koskaan. Se tuo ikuisesti kauneutta ja harmoniaa sekä itselleni että vierailleni. Kotini seinät eivät ole täynnä taidetta, muutama tarkkaan valittu teos joiden keskellä viihdyn.
Sulle vastattiin jo että; "koska se on rahan hukkaan heittämistä". Eikä ne sun kaveritkaan oikeasti ihastele seinilläsi olevia töherryksiä, kunhan sanovat niin, koska täytyy.
Mä voin ostaa soittimen ja ymmärrän soittimen ostajaa. Olen viimeksi ostanut huilun. En vain osaa sitä soittaa ja opettajaakin on vaikea löytää eikä työväenopistossakaan ole vapaita paikkoja - harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sulle vastattiin jo että; "koska se on rahan hukkaan heittämistä". Eikä ne sun kaveritkaan oikeasti ihastele seinilläsi olevia töherryksiä, kunhan sanovat niin, koska täytyy.
Tuskin kukaan ostaa taidetta siksi, että kaverit ihailisi, vaan siksi että itse tykkää. Vai oletko itse valinnut huonekalusi tai seinän värin sillä perusteella, että kaverit tykkää?
Mä ostan kaljaa. Siitä saa paremman tunnelman kuin jonku tuherruksista.
Vierailija kirjoitti:
Ostan taidetta. Oon aivan tavan mediaanipalkkainen toimihenkilö, muttta mielummin pistän muutaman satasen kiinni kivaan taideteokseen kuin ostan tusina-Lokin.
Aika nopeasti sen huomaa ihmisten sisustuksesta, mistä niiden kanssa voi puhua. Paremmin viihtyy sellaisten kanssa, joilla on kotona seinillä muutakin kuin maalarinvalkoista ja kirjahylly.
Ai kirjahylly ei enää kelpaa? :D No sellaista se on kun ei osaa lukea, pitää katsella isoja kivoja kuvia seinillä.
Mieluummin laitan rahani maksullisiin naisiin kuin taiteeseen. Saa estetiikkaa ja erotiikkaa samaan hintaan
koska en halua maksaa itseäni kipeiksi *vedoksista*, eikä täällä kukaan myy oikeaa uniikkia taidetta. En osta julisteita satasilla, jotain rajaa haloo.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin laitan rahani maksullisiin naisiin kuin taiteeseen. Saa estetiikkaa ja erotiikkaa samaan hintaan
Joo just :D Iipadaa tason estetiikkaa kympin ilolinnuilta.
En pahemmin osta koska itse teen taiteen
Vierailija kirjoitti:
Mä taas oon ihmetelly, miksi ihmiset ei osta flyyeliä ja erilaisia soittimia! Olen kasvanut musiikin parissa, laulajia, kanttoreita, pianisteja, viuluisteja ym ym...on kummallista ettei monikaan halua osata soittaa. En voisi elää ilman musaa. Kaikki ihailevat minun musisointia ja kehuvat miten olen maailmana soittaja. Siis ostakaa flyygeleitä ja kaikkia soittimia, on hienoa soittaaa, menkää musaopistoon opiskelemaan ja ostakaa soittimia, 50 000 saa hyvä flyygelin ja viulu 100 000 e... kannattaa satsaa.. ihmettelen että pieni osa suomessa osaa soittaa.
Minä ostin pari viikkoa sitten viulun ja kotoa löytyy monta muutakin aktiivikäytössä olevaa soitinta, osa ihan arvokkaitakin. Mutta meiltä löytyy myös taidetta. Eivät ne mitenkään sulje toisiaan pois. Päin vastoin muusikkotutut tuntuvat olevan yleensä kiinnostuneempia seinillä roikkuvista tauluista kuin muut kaverit.
Luetun ymmärtäminen taas NOLLA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä, että totta kai ymmärrän ettei taidetta ostella, jos raha ei meinaa riittää edes peruselämiseen. Mutta jos on varaa muuten sisustaa ja käyttää rahaa, niin miksei taide kiinnosta? Onko siinä jotenkin elitistinen leima, vai eikö taidetta näy riittävästi suosituimpien sisustusvaikuttajien tileillä?
No mikset itse osta design-huonekaluja? Pidät niiden ostamista ilmeisesti typeränä ja kehuskelet taideostoksillasi. Etkö ole aikuinen oikeustoimikelpoinen ihminen, joka tajuaa, että ihmisillä on erilaiset halut ja tarpeet.
Aivan täysin typerä aloitus.
Ap:n kotoa löytyy myös designia, vaikka enemmän pidänkin antiikkkikalusteista. Johonkin aiempaan viestiin jo vastasin, että minulle arjen estetiikka on todella tärkeää. Sik
Sinun antiikkikalusteesi on 10 vuotta vanha Ikea-hylly, jonka olet vielä koonnut väärin.
Onpa ikävää, että käsityksesi antiikista on noin rajoittunut. Kai ymmärrät, että monien kotoa löytyy ihan oikeaa antiikkia, eikä tarvitse tyytyä mihinkään Ikean roskaan?
Mulla on suomalaista grafiikkaa, akvarelleja, akryylimaalauksia, iso puureliefi(!), ulkomaalaista signeeratut öljymaalaukset... Mitä vielä? Olen eläkkeellä ja nautin siitä, että voin tukea "nimettömiä" taiteilijoita, jotka selvästi lahjakkaita ja ansaitsevat tulla huomioiduiksi. Tietysti hankin vain sellaisia teoksia, joista itse pidän.
Et sinä nössö oikeasta taiteesta mitään ymmärrä.