Miksi ihmiset eivät osta taidetta?
Hesarissa oli osuva kolumni siitä, ettei suomalaisten sisustusohjelmien kodeissa näy juurikaan taidetta. Kalliisiin design-kalusteisiin satsataan kyllä, joten ei pitäisi olla kiinni rahasta.
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen itse kasvanut taiteen ympäröimänä, sitä on ollut niin isovanhemmilla, lapsuudenkodissa kuin nyt aikuisena omassakin kodissa. Ostan mieluummin laadukkaita mutta merkittömiä huonekaluja, ja käytän sen sijaan enemmän rahaa vaikka johonkin isompaan öljyvärimaalaukseen. Tässä suhteessa olen kuitenkin outolintu ainakin omassa tuttavapiirissä. Vieraat kyllä ihailevat teoksia meillä käydessään, mutta harvemman kotoa kuitenkaan löytyy taidetta, vaikka sisustukseen muuten panostetaan.
Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?
Kommentit (447)
Miksi kuvataiteilijan pitäisi myydä taidetta taviksille sisustushärpäkkeiksi?
Minä ostaisin, mutta ostoprosessi tuntuu työläältä. Haluaisin siis että mieleiseni taulut (ja patsas!) vain maagisesti ilmestyisivät paikoilleen. Nauttisin niistä kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieneen asuntoon on turha taidetta ostaa
Kaikki asunnot on pieniä
höpsis, mulla on vaan 50neliötä ja seinät melkein täynnä taidetta
Höpsia, mulla on vaan 200 neliötä ja seinät melkein täynnä näyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan hienoja 70 luvun lasitaidetta .Nanny Still. Helena Tynell. Niissä pysyy hinta tauluissa ei
ei ole niin sanottua, että pysyy
muoti muuttuu niissäkin
Seinälläni on omista valokuvista teetettyjä suurennoksia ja tauluja, Lapin maisemia. Sodankylässä on Alarieston tauluja myynnissä - lappiaiheisia ja hienoja ovat mutta myös kalliita. Yksi iso tyhjä seinä kaipaisi suurta taulua, mutta enpä silti taida ostaa. Menen ihailemaan maisemia paikanpäälle.
jotain tauluja on, Nelimarkkaa, Palmuakin. Vanhoja, niinkuin huonekalutkin pääosin, Artekia.
Miksi ostaisin ylihintasta roskaa taloani täyttämään?
Nykytaide nyt on vaan täyttä pas..., jos olisi tarpeeksi rahaa ja jostain löytyisi esim. Ilja Repinin maalaus niin ostaisin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilja_Repin#/media/Tiedosto:Ilia_Efimovich…
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Hinnat kohdilleen niin ostan kyllä. Mutta esimerkiksi hyvinkin nimettömän taiteilijan vedoksista 500 euroa on vain nyt yksinkertaisesti _liikaa_.
Nykyään taulut ovat out. Valaisimet ja lasit ovat in
Mitä sillä tekisi?
Ei kiinnosta katsella mitään tauluja tms.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään taulut ovat out. Valaisimet ja lasit ovat in
Miten taulut voi olla koskaan "out"?
Se on etupäässä eliitin juttuja.
Eräänlaista rahanpesua.
En arvosta jotain maalareita niin miksi maksaisin heidän töherryksistään?
En ole ikinä ymmärtänyt mitään taidetta.
Vierailija kirjoitti:
En arvosta jotain maalareita niin miksi maksaisin heidän töherryksistään?
Maalarit ei tarvikaan sinun arvostustasi. He vain maalaavat. Oikeastaan he eivät ajattele edes sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Hinnat kohdilleen niin ostan kyllä. Mutta esimerkiksi hyvinkin nimettömän taiteilijan vedoksista 500 euroa on vain nyt yksinkertaisesti _liikaa_.
Usein nämä taitelijat ovat hiukkasen narsistisia, ja omasta mielestään kovastikin nimekkäitä ja lahjakkaita. Kovia ovat köyhyyttä narisemaan, tukiakin pitäisi saada. Me elämme kuitenkin markkinataloudessa, ja täällä se määrittää arvon. Nälkään saa jokainen tietysti taiteensa viereen kuolla, mutta fiksu laskee hinnat, tai vaihtoehtoisesti lopettaa *taiteilun*, jos sen arvostus on tasan omaa ja subjektiivista.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt mitään taidetta.
Mikä taiteessa pitäisi ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Näinä aikoina? Hullu kysyy tuollaista.
Miten niin? Vaikeina aikoina nimenomaan kaipaa taiteen tuomaa iloa ja hyvää mieltä. Ja toisaalta, koska itse olen hyväosainen, laitan mielelläni rahaa kiertoon tukemalla suomalaisia taiteilijoita. Mielestäni se on paljon parempi kuin syytää rahaa jonkun kasvottoman huonekalujätin kirstuun, joka pahimmillaan vielä pilaa ympäristöä ja polkee samalla työntekijöiden oikeuksia.
Mikä on taidetta? Ap:n määrittelemä taide ei ole sama kuin kaikki taide.