Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saanut tradenomina töitä edes kaupan myyjänä..

Vierailija
04.09.2025 |

En olisi ikinä uskonut miten vaikeaa tällä tutkinnolla on työllistyä

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tradenomi= kauppa koulun tyttö joka pääsi työhön ulkonäöllä  ja suihin otto kyvyillään. keksittiin hieno nimi koulutus heikompi kuin aikoinaan kotiteollisuus kouluissa.

Vierailija
82/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin tradenomiksi 2010 joulukuussa ja voin kertoa että ennen sitä jo oli vaikeaa löytää edes harjoittelupaikkaa tai opinnäyttyölle aihetta yrityksen toimesta. Toiminta ei ole muuttunut paremmaksi vaikka olen toki välissä ollut monessakin paikassa töissä. Varsinaiset tradenomin työt ovat kiven alla. Ylituotantoa on ihan liikaa ja talous ei ole kasvanut riittävästi viime vuosina. Myös koulutuksen taso on äärimmäisen huonoa. Koulut ei tuota kuin alkoholiongelmaisia haalarijuoppoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain juuri kaupalta töitä alanvaihtajana ja keskustelimmekin tästä ammattiasiasta. Uusi työnantaja sanoi, että ei se koulutus kerro mitään tekijästä: ylikouluttautuneisuus lisäksi herkästi pelottaa työnantajia (kaupan alalla), koska etsivät sitounutta väkeä, ja uskovat että tradenomit yms. vaihtavat kaupan kassalta heti pois kun saavat parempipalkkaista työtä. Vinkkasi, että kannattaa melkein jättää pois se tradenomin tms. koulutus hakemuksesta ellei työuralla selkeästi näy se, että sen avulla edetty kaupan alalla.

Ihan turha pelko Suomessa. Kassalla on pilvin pimein koulutettua porukkaa.

Pointti oli siis siinä, että ei se koulutus itsessään kerro mitään ihmisestä eikä ole automaattinen tae työn saannille.

Vierailija
84/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkällä tutkinnolla työllistytä etenkään tänä päivänä mihinkään. Koko paketin pitää olla kunnossa. Aiempi työkokemus, projektit, persoona, motivaatio, suosittelijat, sanavalmius, ulkoinen habitus - kaikki vaikuttaa. Tutkinto on vain se pohja ja perusvaatimus josta lähdetään liikkeelle. Asenne on täysin väärä, jos kuvittelee automaattisesti työllistyvänsä pelkkä paperi taskussa.

Niin kyllä työnantaja aina syitä keksii miksi ei voi palkata tai maksaa riittävän suurta palkkaa. Nämä selitykset olen kuullut liian monesti.

Vierailija
85/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin ovat töitä saaneet. Yritä uudestaan jonnekin muualle.

Vierailija
86/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkällä tutkinnolla työllistytä etenkään tänä päivänä mihinkään. Koko paketin pitää olla kunnossa. Aiempi työkokemus, projektit, persoona, motivaatio, suosittelijat, sanavalmius, ulkoinen habitus - kaikki vaikuttaa. Tutkinto on vain se pohja ja perusvaatimus josta lähdetään liikkeelle. Asenne on täysin väärä, jos kuvittelee automaattisesti työllistyvänsä pelkkä paperi taskussa.

Niin kyllä työnantaja aina syitä keksii miksi ei voi palkata tai maksaa riittävän suurta palkkaa. Nämä selitykset olen kuullut liian monesti.

Kelpaako tradenomille 12e/h loppuelämän uraksi, kaupan osa-aikatyön luonne huomioon ottaen?

Vierailija
87/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain juuri kaupalta töitä alanvaihtajana ja keskustelimmekin tästä ammattiasiasta. Uusi työnantaja sanoi, että ei se koulutus kerro mitään tekijästä: ylikouluttautuneisuus lisäksi herkästi pelottaa työnantajia (kaupan alalla), koska etsivät sitounutta väkeä, ja uskovat että tradenomit yms. vaihtavat kaupan kassalta heti pois kun saavat parempipalkkaista työtä. Vinkkasi, että kannattaa melkein jättää pois se tradenomin tms. koulutus hakemuksesta ellei työuralla selkeästi näy se, että sen avulla edetty kaupan alalla.

Pointti oli siis siinä, että ei se koulutus itsessään kerro mitään ihmisestä eikä ole automaattinen tae työn saannille.

Väitätkö että kaikki koulutuksen läpäisseet paitsi alalta ei töitä saaneet ovat ihan p*askoja. Tai ovat vain itse syyllisiä siihen ettei töitä saa. On siinä muutama muukin muuttuja. 

Vierailija
88/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako tradenomille 12e/h loppuelämän uraksi, kaupan osa-aikatyön luonne huomioon ottaen?

No ei tietenkään kelpaa. Tuolla palkalla ei nyt muutenkaan elä ketään perheellinen. Kyllä korkeakoulutetun kunnon palkka pitää saada. 

Vierailija
89/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätk

Mitä ihmettä, nyt laitat sanoja kyllä mun suuhun ja luet ihan omiasi?

Vierailija
90/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään kelpaa. Tuolla palkalla ei nyt muutenkaan elä ketään perheellinen. Kyllä korkeakoulutet

Niin, eikös tässä silloin todeta juuri se, että tradenomia ei palkata juuri siksi, koska se lähtee paremmille apajille heti kun pääsee. Ei kaupan kassan työ ole niin vaativaa, että siitä voidaan 18e tunti maksaa.

Vierailija
91/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään kelpaa. Tuolla palkalla ei nyt muutenkaan elä ketään perheellinen. Kyllä korkeakoulutet

Pakko elää. t. yh

Vierailija
92/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarjottiin s kaupassa 10 euroa tunti kassalla

Vierailija
93/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nähnyt näitä Hönö Keijojen naisystäviä töissä. Sen tiedän, että ne saa yh-tukia. Olen nähnyt. 

🥸🤡👢🤡🥸👢

Vierailija
94/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt näitä Hönö Keijojen naisystäviä töissä. Sen tiedän, että ne saa yh-tukia. Olen nähnyt. 

🥸🤡👢🤡🥸👢

Hönö Keijon naisystävä nostaa yh-tukia, ei ole koskaan töissä, ei ole suorittanut mitään tutkinto. 

Mutta hönö Keijo käy täällä haukkumassa naista, jolla on tradenomin tutkinto, tekee määräaikaisia töitä eikä nosta yh-tukia 

Hönö Keijon nainen on yh eli monen eri miehen nainen. Keijo vie Mersulla kauppaan, mutta naista nai myös Jyri ja Sami. 

Vierailija
95/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥸🤡👢🤡🥸👢

Hönö Keijon naisystävä nostaa yh-tukia, ei ole koskaan töissä, ei ole suorittanut mitään tutkinto. 

Mutta hönö Keijo käy täällä haukkumassa naista, jolla on tradenomin tutkinto, tekee määräaikaisia töitä eikä nosta yh-tukia 

Hönö Keijon nainen on yh eli monen eri miehen nainen. Keijo vie Mersulla kauppaan, mutta naista nai myös Jyri ja Sami. 

Lapsilla on aina sama isä, mutta nainen nostaa yh-tukia eli on käytännössä monen eri miehen nainen. 

Vierailija
96/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hönö Keijon naisystävä ostaa yh-tuilla kaupasta ruokaa, se nainen on aina papereissa yh.

Hönö Keijo 

Hönö Keijo 

🤡🥸🤡👢🥸🤡🥸🥸🥸

Vierailija
97/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos hönö Keijo käy täällä pilkkaamassa tradenomi naista, kun oma naisystävä nostaa yh-tukia eikä ole mitään tutkintoa eikä koskaan töissä. 

🤡🥸🤡👢🤡🥸🤡👢

Vierailija
98/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

On tuossa sinänsä ihan pointtia, että nykyisin AMK:ssa tutkinnot kestävät 3-4 vuotta sellaisiin ammatteihin, joihin muutama vuosikymmen sitten valmistuttiin vuodessa. Työssäkäyvänä sitten saatettiin jotain erikoistumiskursseja käydä.

Väitän myös, että nämä nykyisin likempänä kolmeakymppiä vasta työelämään siirtyvät eivät ole yhtään sen valmiimpia työelämään, kuin vanhan polven lyhyet intensiivi opinnot käyneet olivat aikanaan, vaikka sillä näitä uudistuksia kaiketi on perusteltu."

Luettele ne ammatit, joihin tämä pitää paikkansa. Toki näillä heitoilla saa koulutusvastaisella palstalla tykkäyksiä, mutta et käytännössä osaa nimetä yhtään tuollaista ammattia. 

AMK uudistuksessa oli heikkoutensa, mutta niin on aika monessa muussakin koulutusjärjestelmän osassa. 

Vierailija
99/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hönö Keijon naisystävä on varsinainen sossupummi. 🥸🤡🥸🤡🥸🤡👢👢👢

Vierailija
100/100 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa outoa. Tytär sai jo (tradenomi) opiskeluaikana työpaikan (15€/h) kaupan alalta ja on nyt ainakin tämän talven vielä täysiaikaisena kunnes jatkaa opintoja.