En saanut tradenomina töitä edes kaupan myyjänä..
En olisi ikinä uskonut miten vaikeaa tällä tutkinnolla on työllistyä
Kommentit (100)
Tunnen useita kaupan alan tradenomeja, jotka ovat töissä esimerkiksi kaupan kassalla tai jossakin supermarketissa hyllyttämässä tavaraa.
Yksi tuntemani tradenomi opiskeli taloushallintoa ja kirjanpitäjäksi ja hän on ihan hyvissä oman alansa töissä, ison firman talousyksikössä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa siivoojia ja keittäjiä on siirretty kaupungin toimistotöihin esim. rakennusvalvonta tekninen sihteeri ja koulusihteeri.
Siivojalla on jo vakituinen työpaikka eli vain siirto, kun selkä kipeä.
Ei tarvitse ottaa opintolainaa.
Yksi suoritti merkonomin tutkinnon hömppänä työn ohessa eli 6 h yhtenä päivänä viikossa koulussa ja palkka juoksi koko ajan.
En minäkään saanut insinöörinä paikkaa kun hain vuokrafirman kautta ihan kokoonpanoja. Töihin ...ei otettu..
Yhdessä kaupungin työpaikassa oli 7 sihteeriä ja vain yhdellä tradenomin tutkinto. Muutt siirrettyjä siivoojia, siellä ne naputteli tietokoneella palkkoja sun muuta.
Eikö tradenomin tutkinnon voisi lopettaa, kun kaupungin yksiköissä kaikki toimistosihteerit on siivoojia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tradenomin tutkinnon voisi lopettaa, kun kaupungin yksiköissä kaikki toimistosihteerit on siivoojia.
Siivojat on vakituisina toimistosihteereinä ja tradenomit palkkatuella.
Noin tuo on meidän kaupungissa mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei huolta. Kaupungin siivoojia joilla on selkä kipeä siirretään kaupungin toimistotöihin esim. rakennusvalvonta tekninen sihteeri ja koulusihteereiksi.
Siksi tradenomeille ei riitä töitä.
Kunnilla hallinnon sihteeri on se sihteerin pesti, johon vaaditaan korkeakoulututkinto. Pienissä kaupungeissa niitä on vain 1 kpl, kunnissa siihen on varmasti yhdistetty joku toinenkin duuni (eli hoitaa myös lautakuntakokoukset yms., eikä pelkästään kunnanvaltuuston ja kunnanhallituksen) ellei useampi. Omassa pikkukaupungissa oli juuri haku päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans sanottu että oon liian pätevä, olen hakenut koulutuksiin ja töihin. Missään nimessä ei kannata mainita että on opiskellut yliopistossa, ollut saman työnantajan palveluksessa 28 vuotta tai että harrastaa paljon.
Liian pätevä??
Ei kukaan halua palkata henkilöä joka jättää työn heti kun löytää parempaa. Merkonomin papereilla työllistyy helpommin kauppaan.
Niin sitä itse kuvitteli, mutta ei edes haastatteluun saa aina kutsua. Voi olla, että kilpailen jopa tradenomien kanssa, jotka eivät ole saaneet edes koulutustaan vastaavaa työtä.
T. merkonomi
Pitää jotain osata...ei riitä pelkkä tutkinto johonkin töihin..
Jos haluat tradenomina johonkin it hommiin niin pitää jotain sitten myös osata...pelkällä tutkin olla pääsee kuten mainitsit kaupan kassalle ja siivoojaksi
Surkea on työllisyystilanne sekä koulutetuilla että ilman koulutusta. Tämä hallitus on ennätyspaska ja vetää Suomea yhä syvemmälle suohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivojat on vakituisina toimistosihteereinä ja tradenomit palkkatuella.
Noin tuo on meidän kaupungissa mennyt.
Ja näiden osaston johtajana paikallisen kunnallispoliitikon vaimo, koulutukseltaan liikunnanohjaaja. :D Tällainenkin on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Pitää jotain osata...ei riitä pelkkä tutkinto johonkin töihin..
Jos haluat tradenomina johonkin it hommiin niin pitää jotain sitten myös osata...pelkällä tutkin olla pääsee kuten mainitsit kaupan kassalle ja siivoojaksi
Ei siivojan tarvitse osata mitään, kun se siirretään kaupungin palkan lasketaan, siellä on tietokone-ohjelma ja joku näyttää mitä klikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans sanottu että oon liian pätevä, olen hakenut koulutuksiin ja töihin. Missään nimessä ei kannata mainita että on opiskellut yliopistossa, ollut saman työnantajan palveluksessa 28 vuotta tai että harrastaa paljon.
Liian pätevä??
Mä oon törmännyt samaan ilmiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pätevä??
Ei kukaan halua palkata henkilöä joka jättää työn heti kun löytää parempaa. Merkonomin papereilla työllistyy helpommin kauppaan.
Tämä on tyhmintä mitä olen kuullut. Jättää loistava työntekijä sen takia palkkaamatta. Ai niin unohdin että työnantajalla on nyt varaa mistä valita. Hän palkkaa halvimman työntekijän. Ei välttämättä pätevintä.
Itse sain juuri kaupalta töitä alanvaihtajana ja keskustelimmekin tästä ammattiasiasta. Uusi työnantaja sanoi, että ei se koulutus kerro mitään tekijästä: ylikouluttautuneisuus lisäksi herkästi pelottaa työnantajia (kaupan alalla), koska etsivät sitounutta väkeä, ja uskovat että tradenomit yms. vaihtavat kaupan kassalta heti pois kun saavat parempipalkkaista työtä. Vinkkasi, että kannattaa melkein jättää pois se tradenomin tms. koulutus hakemuksesta ellei työuralla selkeästi näy se, että sen avulla edetty kaupan alalla.
Tradenomina voin todeta että tyhjä arpa. Ei pääse edes lapioimaan p*skaa. Voi olenpa minä kurja.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain juuri kaupalta töitä alanvaihtajana ja keskustelimmekin tästä ammattiasiasta. Uusi työnantaja sanoi, että ei se koulutus kerro mitään tekijästä: ylikouluttautuneisuus lisäksi herkästi pelottaa työnantajia (kaupan alalla), koska etsivät sitounutta väkeä, ja uskovat että tradenomit yms. vaihtavat kaupan kassalta heti pois kun saavat parempipalkkaista työtä. Vinkkasi, että kannattaa melkein jättää pois se tradenomin tms. koulutus hakemuksesta ellei työuralla selkeästi näy se, että sen avulla edetty kaupan alalla.
Ihan turha pelko Suomessa. Kassalla on pilvin pimein koulutettua porukkaa.
Liikaa tradenomeja koulutettu ja joka vuosi lisää valmistuu
Ei pelkällä tutkinnolla työllistytä etenkään tänä päivänä mihinkään. Koko paketin pitää olla kunnossa. Aiempi työkokemus, projektit, persoona, motivaatio, suosittelijat, sanavalmius, ulkoinen habitus - kaikki vaikuttaa. Tutkinto on vain se pohja ja perusvaatimus josta lähdetään liikkeelle. Asenne on täysin väärä, jos kuvittelee automaattisesti työllistyvänsä pelkkä paperi taskussa.
Meidän kaupungissa siivoojia ja keittäjiä on siirretty kaupungin toimistotöihin esim. rakennusvalvonta tekninen sihteeri ja koulusihteeri.
Siivojalla on jo vakituinen työpaikka eli vain siirto, kun selkä kipeä.