Pankkitietojen ja valtuutuksen antaminen feissarille, onko nykyinen tapa?
Kauppareissulla feissari pysäytti ja poikkeuksellisesti pysähdyin kuulemaan kun oli aikaa, olin hyvällä tuulella, feissari vaikutti mukavalta ja pälä pälä.
Hetken jutustelun jälkeen suostuin kuukausilahjoittajaksi. Feissari kaivoi iPadin esiin ja siihen täytettiin minun yhteystiedot. Sit kysyttiin tilinumeroa sekä tarkistettiin henkilöllisyys.
Sen jälkeen tuli puhelimeen tekstari, jonka kautta minun olisi pitänyt antaa hyväksyntä sille että tililtäni suoraveloitetaan joka kuukausi 25€ lahjoitussumma. Siinä kohtaa tuli olo että ei ehkä ole hyvä antaa tämmöisiä valtuutuksia, kun on tavannut henkilön juuri jossain kadunkulmassa. Yritin tätä jotenkin kiusallisesti mongertaa feissarille ja hänkin meni hämilleen. Kysyin eikö lahjoitusta voi tehdä laskulla, ei kuulemma nykyään voi. Poistuin paikalta kiittäen ja vähin äänin.
Mutta siis, ihanko oikeasti ihmiset antaa valtuutuksen tuollaiseen jossain kadulla nykyään? Kuitenkin niin paljon huijauksia. Enhän minä mistään voi varmistua että tämä feissari oikeasti on sieltä mistä sanoo olevansa; lätkät voi väärentää ja luulis että on helppo myös tehdä sovellukset ja tekstarit jotka näyttää oikeilta.
Mitä mieltä, olenko vainoharhainen?
Kommentit (15)
Mä pääsin irti tilanteesta, kun sanoin jo olevani kuukausilahjoittaja (not).
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin irti tilanteesta, kun sanoin jo olevani kuukausilahjoittaja (not).
Joo, niin teen monesti. Mutta nyt ihan oikeasti olisin voinut liittyä lahjoittajaksi mutta toimintatapa oli sellainen että tuli olo ettei ole turvallista 😅 Toki voin liittyä netissä jälkeenpäin. Tuli vaan vähän ikävä kokemus tuosta.
He elvät halua antaa sinulle laskua, koska silloin pääset irti heidän luonasta paineesta, ja voit muuttaa mielesi.
Ei tilinumerolla kukaan saa aikaan vahinkoa. Noin feissarit on aina toimineet.
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli siis suoraveloituksesta. Jos summa menee joka kuukausi ties minne, niin miten niin siitä ei ole vahinkoa?
Oliko tyypillä esittää poliisihallituksen myöntämä varainhankintalupa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli siis suoraveloituksesta. Jos summa menee joka kuukausi ties minne, niin miten niin siitä ei ole vahinkoa?
Eikö suoraveloituksista ole luovuttu vuosia sitten, ja korvattu se e-laskun automaattimaksulla?
Aika omituiselta kuulostaa ap:n kertoma tapaus.
Itse en halua feissarin kautta lahjoittaa koska päivittäin kuljen feissareiden täyteisellä kadulla ja on mennyt hermo jo kauan aikaa sitten siihen ettei saa rauhassa kävellä.
Minulla olisi tullut tuohon stoppi siinä vaiheessa kun kyselevät tilinumeroani. Olisin sanonut: teidän kuuluu antaa tilinumeronne minulle, eikä minun teille,
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi tullut tuohon stoppi siinä vaiheessa kun kyselevät tilinumeroani. Olisin sanonut: teidän kuuluu antaa tilinumeronne minulle, eikä minun teille,
😂 no tämä minustakin olisi se normaali ja looginen tapa.
Siis annoit kadulla tuntemattomalle kysyjälle sosiaaliturvanumerosi ja tilitietosi? Nyt vähän järkeä päähän kaikille...
Muistaakseni jotenkin näin viime vuoden puolella meni... Mutta luulin, että lahjoitan kertalahjoituksen ja kotona tarkastin tiedot, niin peruin koko jutun. En halunnut kuukausilahjoittajaksi siis.
Vierailija kirjoitti:
Siis annoit kadulla tuntemattomalle kysyjälle sosiaaliturvanumerosi ja tilitietosi? Nyt vähän järkeä päähän kaikille...
Jep niin annoin periaatteessa 😅 Toki pelkällä tilinumerolla ei mitään tee kukaan (paitsi voi lahjoittaa sinne tilille jotain)
Sosiaaliturvanumerolla sit voi jossain tapauksessa jotain jo tehdäkin.
Oho, ai se tapahtuu noin. Kuulostaa kyllä todellakin aika epäluotettavalta.
Itselläni on neljä kohdetta, johon lahjoitan kuukausittain, mutta kaikki lahjoitukset olen aloittanut netissä. Ahdistun feissareista enkä tosiaankaan haluaisi antaa tietojani kadulla tapaamalleni ihmiselle. Ilmeisesti riittävän moni kuitenkin tekee niin, koska feissarointi kannattaa näille toimijoille.