Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaistyttö sain Concertan ja muuttui. Miksi?

Vierailija
03.09.2025 |

Kauhea vauhti päällä, puhuu koko ajan ja kauhean nopeasti. Ennen oli flegmaattisempi. 

Diagnoosina adhd, ei add. ikää 17 v. Me emme ole huomanneet nuorempana mitään adhd-puurteitä. Aloitti lääkkeen kolme viikkoa sitten. 

Onkohan lääke ihan oikea? Olen luullut, että lääke rauhoittaa, eikä kiihdytä.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, koska tiedetään että opiskeluvaikeuksilla on usein yhteyttä tarkkaavaisuushäiriöön. Sitä ei ole vain huomioitu että käsitys "normaalista" opiskelusta on siirtynyt tiukasta struktuurista ja kynästä/paperista johonkin ihan muuhun. 

Vierailija
62/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis vastauksena viestiin #57

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.

Vierailija
64/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ADHD niin rauhoittaa, terveeseen ihmiseen amfetamiinilla on päinvastainen vaikutus.

Itseasiassa ei ole aina näin, se on yksilöllistä. 

Mun 18v tyttö on ihan vetämätön, eikä saa mitään tehtyä ilman lääkettään, mistään ei tule mitään, eikä ainakaan valmista. Lääkkeen kanssa en usko, että kukaan huomaa mitään neuroepätyypillistä, kaikki sujuu. Itse sanoo, että on todella väsynyt, jos ei ota lääkettä. 

Vierailija
65/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ADHD niin rauhoittaa, terveeseen ihmiseen amfetamiinilla on päinvastainen vaikutus.

Mun 18v tyttö on ihan vetämätön, eikä saa mitään tehtyä ilman lääkettään, mistään ei tule mitään, eikä ainakaan valmista. Lääkkeen kanssa en usko, että kukaan huomaa mitään neuroepätyypillistä, kaikki sujuu. Itse sanoo, että on todella väsynyt, jos ei ota lääkettä. 

Hän on varmasti add, ei adhd.

Vierailija
66/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piri, pervitiini. Lue huviksesi, mitä pervitiinillä on tehty.

Ei, ja ei. Pervitiini oli metamfetamiinia. Metamfetamiinia sisältäviä ADHD-lääkkeitä ei ole Suomessa käytössä. Concerta ei ylipäänsä ole amfetamiinia, vaan metyylifenidaattia. 

Joo no kuitenkin huumausaineeksi luokiteltu lääke. Vaikutusmekanismi lähempänä kokaiinia, kun amfetamiinia. Kyllä näkisin tässä rikejä määrätä sitä 17-vuotiaalle, etenkin jos vaikutus pikemminkin päinvastainen, kun pitäisi olla. Tässä saattaa hyvin olla määrätty esim. kuukauden koejakso, jonka jälkeen arvioidaan lääkkeen sopivuus.

Voi jösses näiden sötköttäjien kanssa. Meilä on kaksi lasta syöneet Consertaa 6-vuotiaasta, koska he eivät kyenneet oppimaan oikeastaan yhtään mitään, mikään ei jäänyt päähän, kun vauhti oli niin kova ja lapsi itsekin kärsi tästä, ajatteli olevansa tyhmä. Lääkkeen kanssa koulut ja opiskelut on sujuneet hyvin, molemmat lopetti lääkkeen käytön oma-aloitteisesti 16-17 vuotiaina ja ihan normaaleja veronmaksajia niistä saatiin.

Oikeasti vtuttaa nää, jotka ei ymmärrä, mitä elämä ilman lääkitystä voi pahimmillaan olla ja miten lapsi/nuori kärsii siitä itsekkin. Kukaan tuskin hämmästyy, että vangeilla erittäin monella on hoitamaton adhd. Sitäkö te haluatte muillekin? Oikeasti? 

Vierailija
67/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole nykyään erikseen. On vain ADHD, johon ADD kuuluu. 

Vierailija
68/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole aina totta. Riippuu esim lääkeaineesta ja ihmisestä miten kukin reagoi.

Vierailija
69/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos antaisit tytön omien vanhempien hoitaa asian, kerro huolesi heille.

Miksi ei saisi olla huolissaan jos sukulainen ja vielä alaikäinen on ruvennut käyttämään huumeita?

Ei se kyllä ole huumeidenkäyttöä kun käytetään lääkärin määräämiä lääkkeitä lääkärin määräämällä annostuksella. 

Joo eli jos 10 vuotias saa diapam reseptin, niin se on ihan ok narkata aivonsa pilalle lapsena?

Jos 10 vuotiaalle määrätään diapamia, niin silloin sitä on ok käyttää. 

Mitään aivojensa narkkaamista pilalle lääkärin määräämien lääkkeiden käyttö ei ole. 

Ja tässä taas yksi, joka kuvittelee, ettei kaikkia noita muita olisi jo mukana kuvioissa. 

Vierailija
70/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti vtuttaa nää, jotka ei ymmärrä, mitä elämä ilman lääkitystä voi pahimmillaan olla ja miten lapsi/nuori kärsii siitä itsekkin. Kukaan tuskin hämmästyy, että vangeilla erittäin monella on hoitamaton adhd. Sitäkö te haluatte muillekin? Oikeasti? 

Totta kai kaikista pitää saada veronmaksajia. 

Mutta aloituksen tyttö pääsi eliittilukioon ilman lääkettä. Hän siis pärjää elämässä muutenkin. Oudoksi maailma menee, jos pitää saavuttaa huipputulokset ja siksi työnnetään lääkettä.

Vierailija
71/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee muualle pätemään, urpå. Et mistään mitään tiedä. 

Vierailija
72/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole nykyään erikseen. On vain ADHD, johon ADD kuuluu. 

Tiedän, mutta vanhassa kielessä hänellä on add. Add-ihmisiltä puuttuu toiminnanohjaus. Minusta tuo ero pitäisi vieläkin tehdä, koska oireet ovat eri.

Vierailija
73/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee muualle pätemään, urpå. Et mistään mitään tiedä. 

Tiedän. Minulla on kaksi lasta. Toisella adhd ja toisella add. Erilaisia ovat.

Vierailija
74/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä ei nykyluokituksessa ole merkitystä. DSM erottelee ADHD:n alatyyppeihin: ADHD-I (inattentiivinen, entinen ADD), ADHD-C (ns. sekamuoto jossa sekä tarkkaamattomuus- että ylivilkkausoireita), ADHD-H (pääasiassa ylivilkkausoireita). Suomessa käytetään ICD:tä jossa on myös omat koodinsa erottelulle, mutta usein diagnoosin asettava lääkäri käyttää vain koodia F90.0 (Aktiivisuden- ja tarkkaavuuden häiriö).

Vierailija
75/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pervitiiniä perseeseen Perskindolin kera!

Vierailija
76/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta aloituksen tyttö pääsi eliittilukioon ilman lääkettä. Hän siis pärjää elämässä muutenkin. Oudoksi maailma menee, jos pitää saavuttaa huipputulokset ja siksi työnnetään lääkettä.

Tämä kommentti oli yksinkertaisesti typerä ja tökerö. Ei eliittilukioon pääseminen tarkoita sitä, että olisi "normaali" ja pärjäisi ilman lääkettä. Itse kirjoitin kiitettävin papererein lukiosta, ja pakka hajosi vasta sen jälkeen kun muutin omilleni ja toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Takana on usea keskenjäänyt korkeakoulu, usea burnout, usea masennusjakso ja jumalaton määrä inhimillistä kärsimystä. Psykiatri havahtui muutama vuosi siihen että tutkitaanpa adhd:nkin mahdollisuus, ja elämäni on vasta nyt kunnolla raiteillaan.

Lopeta mutuilu ja jätä diagnosointi niille jotka sen hallitsevat.

Vierailija
77/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia ei ole ihan niinkään yksinkertainen, sillä monella koulussa hyvin pärjänneelle (ei-diagnosoidulle ADHD:lle tai esimerkiksi autistille) tie voi nousta pystyyn siinä kohtaa kun ns. oikea elämä alkaa eikä samanlaisia ympäristön asettamia rakenteellisia suojakaiteita ole samalla tavoin kuin ennen.

Tulee raha-asiat, työt tai työttömyys, kaikenlaista ennakoimattomuutta ihan eri tavoin kuin ennen ja asioita joita on usein hoidettava kaikista epäsopivimpaan aikaan. Kaikki pallot eivät yhtäkkiä pysykään ilmassa ja elämänhallinta alkaa lipsua, arjesta tulee pelkkää eri asioiden perässä kirimistä ja usein jossain vaiheessa tulee täydellinen loppuunpalaminen. Avun parissa saatetaan olla jo, mutta voi pyörähtää monta monta vuotta kun asiaa hoidetaan masennuksena ja kokeillaan Escitalopramit ja Ketipinorit läpi tuloksetta, ellei ihminen tajua itse pyytää neuropsykiatrista testausta tai joku muu havahdu asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi