Onko lapsien velvollisuus auttaa vanhempiaan, heidän ollessa vanhoja?
Kommentit (9)
mieti paljonko vanhemmat vuosien varrella ùhraavat`lapsiinsa aikaa rahaa kärsivällisyyttä jne
eli kyllä se on ilman muuta lapsien velvollisuus huolehtia vanhemmistaan
mieti miten itse haluasit kun olet vanha
tulla hyöjätyksi vanhainkotiin sängyn pohjalle ehkä kerran vuodessa lapset tulee viideks minuutiks katsomaa ? olen sairaanhoitaja ja tätä näkee kokoajan harvassa on ne vanhukset joita lapset säännöllisesti käy tapaamassa puhumattakaan hoitamassa
Mun isä on dementoitunut ja elää kotonansa äitinsä kanssa. Minä kuskaan heitä kauppaan ym. tarvittaviin. Pelkään, että äitini kuolee ennen aikojaan kun on raskasta holhota isää.
Kaikki nämä " vanhemmat ovat takiasi niin paljon uhranneet ja kärsineet" - ihmiset voisivat muistaa yhden pikkujutun: lapsi ei pyytänyt että saisi syntyä tähän maailman, sen päätitte TE vanhemmat. On uskomatonta, että kaiken vapaaehtoisen huolenpidon jälkeen joku voi vaatia vastapalvelusta omalta lapseltaan..! Ketään ei voi siihen velvoittaa, mutta yleensä hyvässä kodissa kasvanut lapsi tahtoo auttaa ihan omasta tahdostaan.
Näin ollen se miten vanhempi on kohdellut ihmisiä, näkyy kun hän itse tarvitsee apua. Olen nähnyt tämän hyvin työssänikin. Ilkeitä, kylmiä ihmisiä ei halua hoitaa kukaan. Sosiaaliset, välittävät ja lämpimät ihmiset saavat omaisilta apua pyytämättä. Tietysti ihmissuhde on kahden kauppa ja lapsi voi olla mätämuna, mutta kärjistetysti voisi sanoa, että vähän vanhempana korjaa kasvatustyönsä satoa.
Omat vanhempani saattohoidin kotona. En edes ajatellut muuta vaihtoehtoa, vaikka olin ensimmäisellä kerralla vasta 16-vuotias.
Vierailija:
Kaikki nämä " vanhemmat ovat takiasi niin paljon uhranneet ja kärsineet" - ihmiset voisivat muistaa yhden pikkujutun: lapsi ei pyytänyt että saisi syntyä tähän maailman, sen päätitte TE vanhemmat. On uskomatonta, että kaiken vapaaehtoisen huolenpidon jälkeen joku voi vaatia vastapalvelusta omalta lapseltaan..! Ketään ei voi siihen velvoittaa, mutta yleensä hyvässä kodissa kasvanut lapsi tahtoo auttaa ihan omasta tahdostaan.
kaikki sen jälkeen tuleva, kummaltakin taholta, tulee omsta vapaasta tahdosta ja siitä miten paljon itse löytyy halua ja velvollisuudentunnetta toimia toisen hyväksi.
lyöntejä, potkuja, solvauksia, herjauksia ja uhkailuja. Minunko pitäisi nyt sitten ilman muuta suostua hoitamaan heitä? Ei tule kuuloonkaan! Asia ei ole niin mustavalkoinen kuin kirjoitit, kaikki vanhemmat eivät ole ansainneet lastensa välittämistä ja hoivaa.
Kaikki vanhemmat eivät ole pahemmin huolehtineet lapsistaankaan, tällaiset lapset vapauttaisin kyllä kaikista velvoitteista vanhempiaan kohtaan.