Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä asioissa vanhat ihmiset ovat viisaita ja heidän neuvojaan olisi hyvä kuunnella?

Vierailija
02.09.2025 |

Tuntuu että maailma on niin muuttunut, että esim lasten kasvatukseen, ravitsemukseen jne vanhat neuvot ei käy. Työnhaku on jotain muuta kuin ennen. Vanhan ajan talousvinkit tuskin on kovin hyviä nykypäivänä. Deittailu ja kumppanin löytäminen on nykyään ihan erilaista kuin ennen.

Missä asioissa 70+ ikäsen elämänviivaudet on kovaa valuuttaa?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat sisimmiltään aika samanlaisia ajasta ja paikasta riippumatta. Senkin oppii, jos vaikka lukee paljon, kuten yli seitsemänkymppiset neuvovat.

Enpä ole kuullut vanhusten kannustavan erityisesti lukemaan kirjoja. Koulussa kyllä kannustettiin 

Eikö vanhukset itse ole aikanaan olleet kirjojen suurkuluttajia, kun kirjastoja oli jokaisessa kylässä ja kirjojen lainausmäärät korkeat. Muutenkin kulttuuria arvostettiin, kun elokuvateatterit ja teatterit olivat suosittuja. 

Hyi, mitä humpuukia ja rahantuhlausta, sanovat mun vanhemmat

Meillä taas äitikin, s. 1903 oli innokas lukija ja me kaikki 10 lasta myö

Tarkoitin elokuvia ja teatteria. Ne maksaa.

Vierailija
42/48 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kaikessa. Valintojahan ei kukaan sinun puolesta voi tehdä, mutta vanha on ehtinyt lukemaan paljon ja oppimaan omistaan ja muiden virheistään. Kuuntelisin kaikki vinkit hyvin tarkkaan, voi olla että asiat jotka nyt tuntuu tärkeiltä eivät olekaan lopulta niin tärkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin ettei kaikki nuoretkaan ole mitään ruudinkeksijöitä ja somessa huomaa monen yleistietämyksen olevan  hyvin heikko.  Sitten ovat aivopestävissä kaikkeen huuhaahan.

Jopa YLE pitää talossaan radiojuontajia, joiden yleissivistys on täysi nolla. 

Kyse tosin YleX:stä eli ei mikään tasokas, mutta koska siihen on laitettu ns. puheohjelmia väliin -tai niiden yrityksiä-, niin voisi olettaa edes alkeellista yleistietämystä. Hihittely ja vitsailu ei valitettavasti paikkaa niitä aukkoja, mitä olematon yleissivistys tuottaa.

Vierailija
44/48 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen sukupolvi kuvittelee itse olevansa viisaampi ja älykkäämpi kuin edelliset sukupolvet tai seuraavat. Sellainen on ihmismieli. 

Sinne "vanhat ihmiset"  kerhoon voi jonkun mielestä päästä jo nuorena, jos asiaa kysyy teini-ikäisiltä, niin joku nelikymppinen voi olla heidän mielestään ikäloppu ja vanhus, mutta jos kysyy ysikymppiseltä, on vielä nuori. 

Vierailija
45/48 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat sisimmiltään aika samanlaisia ajasta ja paikasta riippumatta. Senkin oppii, jos vaikka lukee paljon, kuten yli seitsemänkymppiset neuvovat.

Enpä ole kuullut vanhusten kannustavan erityisesti lukemaan kirjoja. Koulussa kyllä kannustettiin 

Eikö vanhukset itse ole aikanaan olleet kirjojen suurkuluttajia, kun kirjastoja oli jokaisessa kylässä ja kirjojen lainausmäärät korkeat. Muutenkin kulttuuria arvostettiin, kun elokuvateatterit ja teatterit olivat suosittuja. 

Meillä taas äitikin, s

Olin 60-luvun lopussa elokuvateatterin kioskissa ja välillä lippukassassa tuuraajana.  Kyllä näytännöissä oli väkeä runsaasti, nykyiset vanhukset oli nuoria silloin.

Kaupungissa oli 4 elokuvateatteria.  Televusiokanavien lisääntyminen ja videonauhurit ne kuolettivat.  

Teatterissa käytiin myös paljon, kotikaupungissa.  Tampereella käytiin Hairia ja zorbasta  katsomassa, ne jäänyt mieleen. 

Vierailija
46/48 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tuskin on koko totuus, mitä mieltä sun vanhempasi tai sinä olet, eikä kerro  koko totuutta. 

Ja eikö nuo kirjastot ja kirjamessut koostu lähinnä eläkeikäisiltä. 

Vierailija
47/48 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes 70-vuotias ukko. Tässä asioita, joita en ole koskaan katunut (aikajärjestyksessä):

Hyvien kirjojen lukeminen, musiikin opiskelu.

Liikuntaharrastus (jatkuu vieläkin)

Halukkaiden naisten paneskelu (ennen avioliittoa)

Kohtuullinen viinan juonti ystävien seurassa.

Tutkinnon suorittaminen

Avioliitto

Lasten tekeminen (tekemisen lisäksi myös huolehtiminen).

Oman talon ostaminen.

Matkustelu.

Puutarhan hoito.

Lisäksi on tullut tehtyä paljon sellaista, mikä olisi saanut jäädä tekemättä. Ehkä ajat ovat muuttuneet.  

Vierailija
48/48 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tuskin on koko totuus, mitä mieltä sun vanhempasi tai sinä olet, eikä kerro  koko

Tampereen kirjamessuilla kävin joulukuun alussa yhtenä päivänä rollaattorini kanssa.  Kaikenikäistä oli mutta kyllä ehtoopuolen ihmiset enemmistönä.  Mut se oli vaan yks päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi