Terapia -ketju: Ihmeellinen matka kognitiivis-behavioraalisen terapian maailmaan
Sain alkuviikolla haltuuni terapeutin koostaman tiivistelmän kyseisen terapiasuuntauksen tavasta käsitellä ihmisiä, mielen ongelmia ja maailman sekä sen tapahtumien hahmottamista. Käyn materiaalia läpi ja ajattelin tähän ketjuun tiivistää, mitä opin, mitä jää mieleen ja millaisia ajatuksia materiaali herättää.
Olen tähän mennessä oppinut, että tämän terapiasuuntaus ei katso taaksepäin eikä menneisyyttä varsinaisesti analysoida, vaan sen fokus on nykyhetkessä ja toiminnassa, eli se on hyvin käytännönläheistä.
Tehtävissä pyydetään tarkastelemaan omia ajatuksia, tunteita ja toimintaa kriittisesti. Etenkin sitä, millaisia tulkintoja erilaisista elämän tilanteista ja tapahtumista syntyy ja millaiseen toimintaan nämä tulkinnat johtavat. 

Ajattelin päivitellä tänne tätä projektin edistymistä, koska olen huomannut, että helposti tulee nimenomaan tartuttua puhelimeen ja notkuttua palstalla, kun pitäisi lukea ja tehdä tehtäviä, niin ehkä tämä auttaa siinä ja joku muukin voi oppia jotain samalla, ja kommentoida omia kokemuksia sekä ajatuksia, niin opitaan yhdessä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Kunpa ainakaan veronmaksajat eivät noita höperihtimisiä joutuisi maksamaan.
Tässä onkin hyvä esimerkki ajatusvääristymästä. Yleistät kaiken itsereflektion ja omaan ajatteluun sekä toimintaan kriittisesti suhtautumisen sekä sen tutkiskelun höperehtimiseksi. 

Onko sinusta parempi, että ihmiset vaan jatkaa itselleen haitallisia ajatus- ja käytösmalleja? Monestihan niin tapahtuu ja osa jopa siirtää ne omille lapsilleen. Sitten on ongelmia vihanhallinnassa, alkoholin kanssa eikä ymmärretä, miksi on niin paha olla.
Hyvin marginaalinen osa ihmisistä kokee oikeasti itsensä vastuulliseksl käytöksestään.
Tuntuu, että kaikki käy. Ihmisistä on tullut egoistisia, sumeilematta tavoitellaan vain omaa etua.
Olen jo 68-vuotias, olen nähnyt toisenlaisenkin maailman, missä esim. asiakastyössä suhtauduttiin kohteliaasti ja ymmärtävästi puolin ja toisin. Ammattityöntekijöillä oli ylpeys taidoistaan, eikä asiakkaita viilattu linssiin.
Olen todennut parhaimmaksi vetäytyä pois ihmisten keskuudesta aina kun se on mahdollista.
Jos lasken positiiviset ja negatiiviset kohtaamiset (millä tasolla tahansa), negatiivisia on roppakaupalla enemmän. Eikä tämä johdu omasta ikävästä käytöksestäni.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin marginaalinen osa ihmisistä kokee oikeasti itsensä vastuulliseksl käytöksestään.
Tuntuu, että kaikki käy. Ihmisistä on tullut egoistisia, sumeilematta tavoitellaan vain omaa etua.
Olen jo 68-vuotias, olen nähnyt toisenlaisenkin maailman, missä esim. asiakastyössä suhtauduttiin kohteliaasti ja ymmärtävästi puolin ja toisin. Ammattityöntekijöillä oli ylpeys taidoistaan, eikä asiakkaita viilattu linssiin.
Olen todennut parhaimmaksi vetäytyä pois ihmisten keskuudesta aina kun se on mahdollista.
Jos lasken positiiviset ja negatiiviset kohtaamiset (millä tasolla tahansa), negatiivisia on roppakaupalla enemmän. Eikä tämä johdu omasta ikävästä käytöksestäni.
Tämä. Tuntuu olevan harvinainen näkökulma nykyään ajatella, että omaa käytöstä voi säädellä ja siihen voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuon huomannut korostuneesti viime vuosina. Kaikenlainen röyhkeys on lisääntynyt. Tuntuu, että monet voivat huonosti. Ja tilastollisesti puolimiljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä. Mikä on vikana meidän yhteiskunnassa ja työelämässä nykyään joka tätä kaikkea selittää?
Kunpa ainakaan veronmaksajat eivät noita höperihtimisiä joutuisi maksamaan.