Toimiko työkkäri joskus aikoinaan tällä tavalla? Vai onko pelkkä urbaanilegenda?
Eli työtön olisi ilmoittautunut työkkärin kijoille ja kertonut osaamisensa ja sitten kun joku yritys olisi myöhemmin tarvinnut työntekijöitä niin he olisivat olleet yhteydessä työkkäriin ja kyselleet että löytyykö heiltä tämän ja tämän asian osaajia jos ei löytynyt niin sitten kyseltiin vapaita työntekijöitä toisten alueiden työkkäreistä.
Kommentit (41)
Olen itse työllistynyt v. 1976 ja myös lamavuosien työttömyyden jälkeen 1990-luvun lopussa niin, että työvoimatoimisto toimitti työnantajalle listan ehdokkaista, jotka täyttivät työnantajan asettamat kriteerit ja työnantaja valitsi haastateltavaksi muutaman ehdokkaan joista sitten valituksi tulin minä. Tuo ensimmäinen kerta v. 1976 johti melkein 20 vuoden työsuhteeseen ja toinen oli muutamien kuukausien sijaisuus jonka jälkeen työllistyin melkein heti suhteillani työpaikkaan jossa siinäkin olin 20 vuotta. Nyt taidetaan usein työllistyä vuokratyöfirmojen kautta eivätkä uudet työsuhteet enää taida myöskään olla kovin usein kymmeniä vuosia lestäviäkään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se joskus ollut nimeltäänkin työnvälitystoimisto.
Nykyään vastavalmistuneille tutkinnon suorittaneille ehdotetaan työkokeilua kun muita töitä ei ole tarjolla. Ammattitutkintoon kuuluu työharjoittelu ja pitäisi sitten ammattiin valmistuneena mennä harjoittelemaan lisää. Miten ennen osattiin tehdä töihin kun töihin mentiin ilman työkokemusta ja tutkintoa eikä ollut palkattomia harjoitteluita.
Toimii edelleen. Tai siis voisi toimia, mutta työnantajille ei saa luovuttaa työttömän tietoja ellei hän ole antanut siihen lupaa. Iso osa kieltää tietojen antamisen.
Yhä vielä yritys ottaa yhteyttä työkkäriin, kertoo työpaikasta, pyytää 5-10 sopivan työntekijän tiedot tai pyytää, että näille laitetaan työtarjous ja sitten katsotaan, miten moni työtön ottaa yhteyttä. Aika usein lähtee 7 työttömälle tieto ja 1 ottaa yhteyttä, muilla on kiireitä.
1989 kävelin eräänä keskiviikkona työvoimatoimistoon, perjantaina haastatteluun ja maanantaina uudelle työpaikalleni. Samasta toimistosta jäin muutama vuosi sitten eläkkeelle.
Ei taida enää onnistua, yritän auttaa ja tsempata lapsia ja lasten lapsia nykyisessä hektisessä työelämässä.
Kuulemma noin toimittiin 70-luvulla. Itse ilmoittauduin työkkärin asiakkaaksi 90-luvun alussa, keskellä kauneinta lamaa.
M52
Onkohan valtion mahdollista olla hyvinvoipa ilman turhia ylellisyyksiä, eli että kaikki saa ruoat, asunnot, koulutuksen ja terveydenhoidon, eikä olla aina kuin kuilun reunalla velkaisina?
Vierailija kirjoitti:
1989 kävelin eräänä keskiviikkona työvoimatoimistoon, perjantaina haastatteluun ja maanantaina uudelle työpaikalleni. Samasta toimistosta jäin muutama vuosi sitten eläkkeelle.
Ei taida enää onnistua, yritän auttaa ja tsempata lapsia ja lasten lapsia nykyisessä hektisessä työelämässä.
Juuri ennen lamaa ehdit.
Itse valmistui ammattikoulusta 1991. Siitä armeijaan ja armeijasta suoraan työttömäksi kunnon lama-Suomeen. Muistan miten epätoivoista se homma oli. Ei ollut työkkärissä töitä tarjolla ja oli rahat tiukalla. Eniten harmitti kun olin parhaassa bile-iässä joten siinä piti kyllä säästää ruoasta että riitti kapakkaan. Myönnän myös keittäneeni kiljua epätoivoisimmassa vaiheessa, kunnes sitten kaveri opasti tekemään sahtia. No menihän siinä pari vuotta. Sitten alkoi vissiin asiat mennä parempaan suuntaan kun tehtaalle pääsi taas kesätöihin ja sinne jäin. Kilju ja sahti vaihtui kossuun ja taksiajeluihin. Isä onneksi käski hommata oman asunnon. Sellainen lähti halvalla, en muista enää summaa mutta ei se kyllä kovin kallis ollut. Siinä asustelin siihen saakka kun muutin tyttöystäväni kanssa yhteen ja möin kun mentiin naimisiin. Arvo oli noussut ja saatiin hyvin rahaa. Nyt kun katsoo taaksepäin niin oudolle tuntuu nuo ajat, mutta tulipahan elettyä. Olen edelleen samalla tehtaalla, mutta kävin inssiksi 2000-luvulla. Tsemppiä kaikille nuorille. Vaikka tuntuu että ei tule mitään niin kyllä voi tullakin. Älkää luovuttako. En teitä syytä työttömyydestä. Kun ei saa niin ei saa. Mutta joskus vielä saatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se oli näin vielä 90 luvun alkupuolella.
Ja 2000-luvun alussa. Mulle ainakin soitettiin tuolloin työkkäristä, että meillä olis sulle sopiva homma.
Samoin. Sieltä oltiin yhteydessä ja kerrottiin missä kaivataan sinun ammattitaitoasi. Vaikka se oli muuten byrokraattisempi kuin nykyään, niin työnvälitys toimi.
Esimerkiksi kaavake piti olla juuri oikealla tavalla täytetty. Joka päivän kohdalle tuli kirjoittaa työtön. Ei kelvannut yhtäläisyysmerkit. Kaavakkeen tuli olla ehjä ja ilman turhia taitoksia.
Lisään vielä että kun pääsin armeijasta keskiviikkona, olis siellä työkkärissä perjantaina (torstain meni krapulassa) ja kaikki meidän kaupungin ammattikoulun käyneet armeijasta keskiviikkona vapautuneet kyselemässä töitä. Ja kaikki työttömiksi. Ylioppilailla oli usein jo opiskelupaikka, vaikka kai niitäkin siellä oli. Muistan silloin ajatelleeni että onneksi on edes tämä päiväraha, kun ukki kertoi että 30-luvulla ei saanut mistään mitään jos töitä ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein eilen samasta aiheesta aloitukden kuin AP mutta ei kestänyt kuin kymmrnen minuuttia ja aloitus poistettiin. En jaksa enää kirjoittaa ja argumentoida uudelleen mitä irjoitin, mutta toivotan AP:lle onnea ja toivottavasti tätä ketjua ei poisteta.
Tämä on tavallaan ns. tiedon harmaata aluetta sillä se oli ennen totta, mutta systeemi on muuttunut ja nykyisessä kontekstissa se ei enää ole totta ja se voidaan siksi katsoa olevan "harhaan johtavaa misinformaatiota" sillä se ei enää pidä paikkaansa ja vastaa nykyistä tilannetta.
Yritä ymmärtää tuo otsikko. Siinä lukee, että oliko ennen. Vähän samaa, kuin esim että oliko ennen maaseudulla lehmiä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, joskus 20-40v sitten. Ehkä sen takia vieläkin jotkut nostalgiahuuruiset sekopäät valittelee kun nykyihmiset ei ota "tarjottua työtä vastaan". Ikään kuin nykyisessä työtilanteessa kukaan kellekään mitään 'tarjoaisi'.
Aivan ja jos työkkäri jotain tarjoaa, niin ei ole merkitystä haluat vai et sen työpaikan, tuskin pääset ikinä haastatteluun, tuskin hakemustasi edes luetaan.
99.999% kaikista työttömien hakemuksista saa automaattisen "ei tällä kertaa" vastauksen, eikä niitä siis lue kukaan.
Tällä palstallakin käy ilmi, että kaikki työnantajat pitävät työttömiä lähtökohtaisesti tyhminä ja laiskoina, eikä sellaista kukaan palkkaa.
Kun on töissä, se on paras todistus työkelpoisuudesta mitä voi olla ja sitä asiaa on helppo vaikka kysyä nykyiseltä työnantajalta ja pelata varman päälle.
Kyllä se noin toimi. Itsekin sain sieltä töitä pariin otteeseen. Ei ehkä ihan unelmaduunia, mutta töitä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja 2000-luvun alussa. Mulle ainakin soitettiin tuolloin työkkäristä, että meillä olis sulle sopiva homma.
Samoin. Sieltä oltiin yhteydessä ja kerrottiin missä kaivataan sinun ammattitaitoasi. Vaikka se oli muuten byrokraattisempi kuin nykyään, niin työnvälitys toimi.
Esimerkiksi kaavake piti olla juuri oikealla tavalla täytetty. Joka päivän kohdalle tuli kirjoittaa työtön. Ei kelvannut yhtäläisyysmerkit. Kaavakkeen tuli olla ehjä ja ilman turhia taitoksia.
Ei työkkäri sitä lomaketta tarvinnut, se meni maksajalle. Sotket nyt viraston ja maksajan vaatimukset.
ei mun mielestä, työpaikat kahlattiin sunnuntain lehdistä, lueskelin juuri 60-luvun hesareita hs:arkistosta jossa mun sukulainen etsi työtekijöitä isolle firmalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2010 oli vielä meilläkin niin.
Puhelinluettelon keltaisilta sivuilta soitin 90-luvun alussa oman alani yrityksiin. Yhden kanssa sovin tapaamisen ja parin päivän päästä aloitin työt.
Samoihin aikoihin firmaan tuli työntekijöitä myös ap:n mainitsemalla tavalla, eli yrittäjä kysyi työntekijöitä työkkärin kautta. Mielestäni heitä ei arvostettu ihan samalla tavalla kuin itse työtä kysyjää.. ainakaan rakennusalalla.
Nykyinen tilanne johtuu siitä että pääministerimme haluaa muidenkin tekevän töitä joihin heillä ei ole osaamista - onhan hän itsekin tehtävässä jonka hoitamiseen hänellä ei ole kapasiteettia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se joskus ollut nimeltäänkin työnvälitystoimisto.
Joo, nimi oli mutta ei ne koskaan ole toimineet kuten ap kertoi, eli että työnantaja ottaisi yhteyttä.
Työkkärissä oli aikoinaan seinällä lappuja avoimista työpaikoista ja samat paikat ilmestyivät myös viikottain ilmestyvään lehteen. Ja nuo samat tiedot sai myös jos meni virkailijan puheille. Ihan itse piti silti aina ottaa yhteys työnantajiin. Sitten työpaikat siirtyivät pelkästään nettiin, mutta muuten sama homma.
Varmaa joskus ysärillä tai 2000 luvun alus kun oikeita töitä oli viä. No sain vahingossa valtiolta kesätöitä 2 kesänä Tielaitos puutarha hommis olin. No sit sekin loppu ku muuttui Destiaksi.
Joo, silloin sitä sanottiin työnvälitystoimistoksi. Kyllä minullekin tuli kerran kutsu töihin, vuosi oli joskus 1980-luvun puolivälissä.
Oma lapseni sai työkkärin kautta harjoittelupaikan ja saman tien vakituisen työpaikan tällä vuosituhannella, noin 10 vuotta sitten.