Jos hoidat vanhempasi kauppa- ja apteekkiostoksia, miten hoidatte maksut?
Maksat itse ja sitten vanhempasi maksaa sinulle, käteisenä vai tilille? Joka kerta erikseen vai esim könttänä kerran kuussa?
Vai antaako vanhempasi käteistä mukaan ja tuot vaihtorahat?
Vai onko sinulla rinnakkaiskortti hänen tiliinsä?
Toivottavasti kukaan ei käytä vanhempansa pankkikorttia kaupassa, sehän on laitonta
Kommentit (33)
Antaa korttinsa jolla maksan. Usein maksan kyllä ihan omista rahoistanikin.
Maksavat käteisellä tai tilille jäljestä. Joskus on lyöty kortti kouraan ja käsketty nostaa automaatista tarvittava määrä. Jos heillä on tiukkaa olen lainannut rahaa ja sanonut että maksulla ei ole kiire. Kaikkia rahoja en ole aina edes kehdannut pyytä. He ovat auttaneet minua vuosien varella. Esim isäni auttelee usein auton kanssa kun siinä on ongelmia.
Minun iäkäs äitini käyttää käteistä, eli antaa minulle käteistä jolla hänen ostoksensa maksan. Vaihtorahat käskee aina pitää.
Se maksaa kellä rahaa, etukäteen mielellään,
ei velkoja ikäihmiselle, koska eläkkeet
harvalla iso tulovirta.
Vähävarainen voi tehdä pikkuostoksia
- kuin tuliaisia kassillisen vieraillessa.
Mummo/pappa
tarjoaa ihan hyvästä sydämestä
hakupalkkana ilmaiset teet/kahvit.
Saaja auttaa antajaa.
Vanhempani maksaa takaisin kuukauden tai parin välein siirtämällä tililleni. Kuitit tallessa ja kirjanpito, jos verottajaa alkaisi kiinnostella. En tosin tiedä, miksi alkaisi tai mistä saisi edes vinkin.
Äidillä on aina käteistä, sillä maksan ruokakaupassa. Apteekkiostokset tilille, laskutus kerran kuussa.
Käytän hänen korttiaan. Tiedän tietysti, että se on laitonta. Homma tässä vaiheessa on kuitenkin sujuvilta näin.
Edunvalvonta on haussa kyllä. Hän on 93- vuotias ja pahoin dementoitunut. En nyt jätä nälkään kuolemaan kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa kellä rahaa, etukäteen mielellään,
ei velkoja ikäihmiselle, koska eläkkeet
harvalla iso tulovirta.
Vähävarainen voi tehdä pikkuostoksia
- kuin tuliaisia kassillisen vieraillessa.
Mummo/pappa
tarjoaa ihan hyvästä sydämestä
hakupalkkana ilmaiset teet/kahvit.
Saaja auttaa antajaa.
Miksi laitat joka lauseen eri riville?
Eikö kellään ole ihan laillisesti haettua rinnakkaiskorttia vanhempansa tiliin?
Toivottavasti kukaan ei käytä vanhempansa pankkikorttia kaupassa, sehän on laitonta.
On taas niin suomalaista että. Onhan siinä ihan kunnon rikollinen jos maksaa äidin maidot ja ruispalat hänen pankkikortillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole siinä kunnossa, että pystyisi tämän sopimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani maksaa takaisin kuukauden tai parin välein siirtämällä tililleni. Kuitit tallessa ja kirjanpito, jos verottajaa alkaisi kiinnostella. En tosin tiedä, miksi alkaisi tai mistä saisi edes vinkin.
Juu, varmastikin verottaja kiinnostuu teidän kauppalaskuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole siinä kunnossa, että pystyisi tämän sopimaan.
Missä kunnossa pitäisi muka olla?
Just käytiin äidin kanssa sopimassa luvat valmiiksi että sitten kun tarve tulee niin riittää kun tilaa sen rinnakkaiskortin.
Äidilläni on tili lähimmässä K-kaupassa ja apteekissa, laskut tulevat kerran kuussa. Nykyisin ruokaostokset ja lääkkeet tulevat tilauksen mukaan kotiin kuljetettuna, harvoin tarvitsee jotain erikseen käydä kaupassa hakemassa.
Mulla on käyttöoikeus mutsin tiliin. Sen voi tehdä netissä pankkitunnuksilla. Maksan omalla kortilla ja siirrän rahat mun tilille.
Jos on jotain pikkuostoksia maksan itse. Muuten siirtää sitten jälkeenpäin tilille rahaa. Ei se nyt oo niin tarkkaa kun ei meillä eleltä kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei käytä vanhempansa pankkikorttia kaupassa, sehän on laitonta.
On taas niin suomalaista että. Onhan siinä ihan kunnon rikollinen jos maksaa äidin maidot ja ruispalat hänen pankkikortillaan.
Kassa saa ottaa kortin pois, jos huomaa väärinkäytön. Eihän se tiedä, onko kortti varastettu, koska edes luvan kanssa, ei toisen korttia saa käyttää.
Joko antaa käteisenä etukäteen tai siirtää rahaa tililleni.
evvk, vaikka kortin lainaaminen olisikin laitonta.