Jos hoidat vanhempasi kauppa- ja apteekkiostoksia, miten hoidatte maksut?
Maksat itse ja sitten vanhempasi maksaa sinulle, käteisenä vai tilille? Joka kerta erikseen vai esim könttänä kerran kuussa?
Vai antaako vanhempasi käteistä mukaan ja tuot vaihtorahat?
Vai onko sinulla rinnakkaiskortti hänen tiliinsä?
Toivottavasti kukaan ei käytä vanhempansa pankkikorttia kaupassa, sehän on laitonta
Kommentit (33)
Apteekistakin antavat kassillisen rauhoittavia ja unilääkkeitä eikä kukaan ole koskaan mitään sanonut. Vilautan vain äitin kela-korttia ja maksan vielä hänen kortillaan.
Maksan kortillani ja annan kuitit äidilleni, joka maksaa summan tililleni.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei käytä vanhempansa pankkikorttia kaupassa, sehän on laitonta.
On taas niin suomalaista että. Onhan siinä ihan kunnon rikollinen jos maksaa äidin maidot ja ruispalat hänen pankkikortillaan.
Ja muutenkaan ei kiinnosta, meillä käyttää koko perhe toisten kortteja tarvittaessa helppouden nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei käytä vanhempansa pankkikorttia kaupassa, sehän on laitonta.
On taas niin suomalaista että. Onhan siinä ihan kunnon rikollinen jos maksaa äidin maidot ja ruispalat hänen pankkikortillaan.
Kassa saa ottaa kortin pois, jos huomaa väärinkäytön. Eihän se tiedä, onko kortti varastettu, koska edes luvan kanssa, ei toisen korttia saa käyttää.
Kerropa seikkaperäisesti tällainen tilanne 😉
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään ole ihan laillisesti haettua rinnakkaiskorttia vanhempansa tiliin?
Vieläkö sellaisen saa?
äiti tilaa kaupasta ruoat joko kotiinkuljetuksena tai sitten noutolaatikkoon, josta minä haen ne. jos pitää jotain sellaista ostaa, jota ei kotiinkuljetus tuo tai voi noutolaatikkoon laittaa, niin minä käyn hakemassa sen kaupasta, maksan itse ja äiti siten tunkee melkein pakolla rahat siitä minullejoko käteisellä tai laittaa tililleni.
Hoidamme myös pankkiasiat joten siirrämme sieltä kuitin summan omalle tilille
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikeastaan ole laitonta, ei siitä sitä vanhempaa oikeuteen haasteta.
Pankilla on sellainen määräys, että pankkikorttiaan ei saa luovuttaa kenellekään, mutta ei se Suomen laissa ole.
Tämä pankin määräys on siksi, että asiakas ei voi vaatia pankkia vastuuseen, jos korttia käytetään väärin, jos hän on itse sen toiselle luovuttanut.
Eli se on laitonta, jos varastaa sen kortin. Kukaan ei saa ottaa toisen korttia ja käyttää sitä ilman kortin omistajan lupaa.
Sekään ei ole pankin vastuulla.
Mutta jos antaa sen korttinsa toisen käytettäväksi, se on sitten heidän kahden välinen asia. Pankki kätevästi pesee kätensä, jos tämä toinen ihminen sitten käyttääkin korttia väärin. Omistaja on sen hänelle - vastoin pankin ohjeita - antanut. Joten tämän kortin luovuttajan on luotettava, että korttia ei väärinkäytetä.
Eli yleensä
ne kaikki, jotka käyttävät omaisensa korttia, käyttävät sitä omaisensa luvalla. Näin minäkin tein kun äitini vielä eli. Ikinä siitä ei mitään kenellekään koitunut. Kuka siihen olisi puuttunut? Jos joku olisi katsonut asiakseen urputtaa siitä, olisin kehottanut mennä kysymään asiasta äidiltäni.
Maksan omalla pankkikortilla ja siirrän isän tililtä rahat itselleni kuitin perusteella. Minulla on käyttöoikeus isän tiliin (hoidan muutenkin hänen kaikki paperiasiat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään ole ihan laillisesti haettua rinnakkaiskorttia vanhempansa tiliin?
Ei ole siinä kunnossa, että pystyisi tämän sopimaan.
Missä kunnossa pitäisi muka olla?
Just käytiin äidin kanssa sopimassa luvat valmiiksi että sitten kun tarve tulee niin riittää kun tilaa sen rinnakkaiskortin.
Vaatiiko ihan käynnin ja ajanvarauksen pankkiin?
Aiemmin tein muutaman kerran vuodessa valmiiksi tilisiirtolomakkeen, jonka äitini allekirjoitti ja minä pistin postiin. Sitten hommattiin minulle äidin tiliin käyttöoikeus, joten siirrän aina kauppareissun jälkeen summan omalle tililleni.
Sehän on itse asiassa ihan sama asia, kuin että antaa toiselle rahaa, että tämä käy ostamassa hänelle jotain.
Ihan sama asia. Ei siihenkään kukaan voi puuttua.
Jos kaupan kassa pystyisi takavarikoimaan pankkikortin sillä perusteella, että se ei ole ostajan oma, niin miksi nostoautomaatti ei pysty siihen? Mistään ei tule ilmi, kuka nostaa rahaa, omistaja vai joku muu. Vain sitten, jos asia halutaan selvittää, valvontakamerasta voidaan nähdä rahan nostaja, mutta hänen henkilöllisyyttään ei välttämättä pysty selvittämään siitäkään.
Mistä se sen huomaa?