Oletko rapakuntoinen? Tällä juoksuohjelmalla juokset viiden viikon päästä 5km
Tämän tyyppisiä mainoksia näkee somessa paljon.
Juoksu vaatii lihaskuntoa. Jos kunto on mallia rapa, lihaksisto tuskin on kovin hyvässä kunnossa.
Juoksu itsessään ei samassa suhteessa kasvata lihaskuntoa mitä esim. nivelet tarvitsisivat.
Lihakset (hyväkuntoiset) tavallaan suojaavat niveliä ja ehkäisevät tyypillisiä aloittelevan juoksijan vammoja. Pehmytkudosvammoja, nivelongelmia sekä lihasjumeja.
Jotenkin hirvittää, että miten nollakuntoiset telovat paikkojaan tällaisilla pikaohjelmilla
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Ihmekös ihmiset on lihavia, kun pelkäävät juoksemistakin näin saakelisti. Se on ihmisen luonnollinen tapa liikkua, ihminen on täydellinen kone siihen.
Sama kuin olisi auto pihassa mutta sillä ei uskalla ajaa, kun se kuluu ja voi mennä rikki. Hajoaa se siitä pihalla seisomisestakin.
Samaa selittelyä kuulee salitreenaamisestakin. Kun hommat tekee oikein ja aloittaa maltilla, niin ongelmia ei tule.
Minkä takia tavoite pitää olla juoksua? Reipas kävely kasvattaa yleistä hyvinvointia sekä kuntoa kun tekee sitä edes 2 kertaa viikossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmekös ihmiset on lihavia, kun pelkäävät juoksemistakin näin saakelisti. Se on ihmisen luonnollinen tapa liikkua, ihminen on täydellinen kone siihen.
Sama kuin olisi auto pihassa mutta sillä ei uskalla ajaa, kun se kuluu ja voi mennä rikki. Hajoaa se siitä pihalla seisomisestakin.
Samaa selittelyä kuulee salitreenaamisestakin. Kun hommat tekee oikein ja aloittaa maltilla, niin ongelmia ei tule.
Juu näitä on nähty. Ei kannata liikkua kun saattaa jotain hajota. Lopputulos on se, ettei vessanpöntöltä meinaa päästä ylös ilman kipeää selkää tai nyrjähtänyttä polvea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle juoksun ainoa ongelma oli rakkojen muodostuminen, ja taistelen sen kanssa yhä. Vinkit tervetulleita.
Geelityyny?
Oikeanlainen kenkä?
Käy siinä xxl:n jalka-analyysissä
Ei apua, useita kenkiä kokeiltu ja pehmisteita, jotka jopa pahentavat ongelmaa. Äärimmäisen ohut sukka ja apteekin rakkorasva ovat auttaneet eniten, mutta silti tulee rakkoja kun juoksee yli 5km. Haluaisin pidentää matkantekoa, mutta rakot tai pelko rakkojen muodostumisesta on isoin este. Iso rakko saattaa lopettaa juoksut multa vajaaksi viikoksi.
Jokuhan siinä kengässä on pielessä. Kenkän pieni liike ihoa vastaan aiheuttaa rakon. Pitäisi saada kenkä joka ei tee hankaavaa liikettä.
Oletko käynyt minkäänlaisessa jalka-analyysissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle juoksun ainoa ongelma oli rakkojen muodostuminen, ja taistelen sen kanssa yhä. Vinkit tervetulleita.
Geelityyny?
Oikeanlainen kenkä?
Ei apua, useita kenkiä kokeiltu ja pehmisteita, jotka jopa pahentavat ongelmaa. Äärimmäisen ohut sukka ja apteekin rakkorasva ovat auttaneet eniten, mutta silti tulee rakkoja kun juoksee yli 5km. Haluaisin pidentää matkantekoa, mutta rakot tai pelko rakkojen muodostumisesta on isoin este. Iso rakko saattaa lopettaa juoksut multa vajaaksi viikoksi.
Kahdet ohuet sukat päällekkäin tai ohuet alimmaisena ja paksummat päällä. Tämä on auttanut minua patikkareissuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geelityyny?
Oikeanlainen kenkä?
Jokuhan siinä kengässä on pielessä. Kenkän pieni liike ihoa vastaan aiheuttaa rakon. Pitäisi saada kenkä joka ei tee hankaavaa liikettä.
Oletko käynyt minkäänlaisessa
Tai sitten ihossa on jotain pielessä. Ihmisillä on erilaisia ihotyyppejä, ja toiset saavat rakkoja todella helposti. Tuohon ei välttämättä ole mitään erityisiä keinoja estää rakon syntymistä pitkillä vaelluksilla tai juoksulenkeillä. Kosteus on yksi tekijä, joka altistaa rakkojen muodostukselle vaikka olisi miten tahansa viimeisen päälle omaan jalkaan sopiva kenkä. Hikeä siirtävä sukkamateriaali tulee mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Juokseminen ei ole koskaan ollut minulle luontevaa, ei edes lapsena, käveleminen sen sijaan on.
On tuki- ja liikuntaelinsairauksia. En voi juosta.
Voin kävellä ja harrastaa muuta liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia tavoite pitää olla juoksua? Reipas kävely kasvattaa yleistä hyvinvointia sekä kuntoa kun tekee sitä edes 2 kertaa viikossa
Koska juoksu tai edes hölkkä on huomattavasti tehokkaampaa. Ihmisen pitäisi kävellä todella pitkiä matkoja tai jyrkkää ylämäkeä jotta kunto oikeasti kohoaisi. Kävely ei ole hikiliikuntaa, jossa syke nousee ja hapenottokyky kehittyy.
Kyllä ne lihakset juostessa kehittyy aivan riittäviksi, joskin vaihtelu treenauksessa tekee itse kullekin hyvää. Pyöräily ja esim. hiinto tuovat erilaista kuormitusta jaloille.
Mulle tuli sitkeästi jalassa yhteen paikkaan rakko, joten laitan siihen päkiän alle aina urheiluteippiä ja sukan teipin päälle. Mulla on aina kotona rulla teippiä sitä varten että voin ennen juoksutreeniä teipata päkiän. Ei ole tullut rakkoja sen jälkeen. Puoliso teippaa varpaansa kun saa helposti rakkoja sinne.
Samaa sontaa kuin kaikki äkkirikastumista lupailevat koijarit. 30 minuutin videossa selittetään monta kertaa miten tällä yhdellä keinolla tulet rikastumaan ILMAN RAHALLISTA PANOSTUSTA. 30 minuutin messuamisen jälkeen jossa ei kerrota yhtään mitään, tarvitsee sinun vain aukaista tili ja maksaa PIENI RAHALLINEN PANOSTUS (se mitä ei vaadita?).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lihakset juostessa kehittyy aivan riittäviksi, joskin vaihtelu treenauksessa tekee itse kullekin hyvää. Pyöräily ja esim. hiinto tuovat erilaista kuormitusta jaloille.
Kyllä ne kehittyvät, mutta lihaskuntotreeni juoksun lisäksi kehittää itse juoksua yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juokseminen ei ole koskaan ollut minulle luontevaa, ei edes lapsena, käveleminen sen sijaan on.
Sohvalla oleilu ja pullan syönti ovat varmaan myös sulle tosi luontevia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sohvalla oleilu ja pullan syönti ovat varmaan myös sulle tosi luontevia juttuja.
Miksi sinulla menee tunteisiin se, että ihmiset ovat erilaisia? Jostain syystä aina löytyy näitä tyyppejä, joille vain yksi laji on se oikea ja kaikkien pitäisi sitä harrastaa.
Lääkäri kielsi kyllä juoksemisen, mutta kokeillaan nyt kuitenkin kun on niin kannustavia kommentteja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kielsi kyllä juoksemisen, mutta kokeillaan nyt kuitenkin kun on niin kannustavia kommentteja täällä.
Tottakai jonkun erityislumihiutaleen täytyy uhriutua. Ei varmastikaan puhuta sinusta, jos lääkäri on kieltänyt juoksemisen. Ei puhuta sinustakaan, joka olet pyörätuolissa eikä sinusta, jolla ei ole jalkoja.
Yhtä järkevää touhua on se, kun reseptien alle tulee ihmiset kommentoimaan, että muuten hyvä mutta ovat tomaatille allergisia ja eikö allergisia ole mietitty. No ei ole, tee jotain muuta tai vaihda pois se tomaatti.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin juoksun kuntoporrastreenin jälkeen. Kävin myös salilla, mutta koin että kuntoportaat ja porraskone auttoivat sekä aerobisen kunnon kohotuksessa sekä lihasten vahvistamisessa. Ei mitään ongelmia juosta nykyään.
Sama, kävin ensin reilun kuukauden useamman kerran viikossa kuntoportaissa + pyöräilemässä. Noin 30-40 min portaita ja yleensä noin 25km pyörälenkki päälle. Juoksu tuntuu kevyemmältä kuin reipas porraskävely.
Näin juoksua harrastaneena (mm. kolme puolimaratonia juosseena) minun on vaikea uskoa, että normaalin terveen 15-60-vuotiaan lihaskunto olisi niin huonossa jamassa, että se ei kestäisi tällaista ohjelmaa, jossa vuorotellaan kävelyä ja hidasta juoksua ja vähitellen kasvatetaan juoksupätkien pituutta. Kyllä ne juoksussa tarvittavat lihakset siinä vahvistuvat vähitellen.
Toki jos on niin huonossa kunnossa, että ei jaksa kävellä tuntia yhteen menoon, kannattaa aloittaa puhtailla kävelylenkeillä.
Suosittelen kyllä lihaskuntoharjoittelua kaikille, mutta ei liikunnasta pidä tehdä liian monimutkaista.