Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stasi -Suomi?

Vierailija
01.09.2025 |

Yle selvitti: Näin viranomaiset keräävät työttömistä nimettömiä ilmiantoja professori: Pidän vastenmielisenä

https://yle.fi/a/74-20176185

Kolveja ja vasikoita. Perättömiä ilmiantoja ja Lasuja. Nimettömänä. Ja viranomainen tutkii. 

Hieno maa tämä. 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totalitaristinen Suomi 2020-2025. Orwell 1984.

Gestapo valvoo.

Ei se noin mene. Totalitarismiin liittyy se, että valtiolla on täysi valta siihen mitä kansalaiset tekee. Eihän tässä siitä ole kyse. Suomi on vapaa maa. Mutta ei siihen vapauteen liity se, että saa huijata rahaa vapaasti.

On päätetty rakentaa systeemi joka vaatii valvontaa. Valvonta ja ilmiantoyhteiskunta on siis ollut taka-ajatuksena jo siinä vaiheessa kun on mietitty tukia ja niiden perusteita. Minä taas olen sitä mieltä että tällainen toiminta ei kuulu valtiolle. 

Mitäpä jos annettaisiin tonni kuussa kaikille aikuisille ja alaikäisille 500e? saisi itse päättää miten sen käyttää? Se sisältäisi käyttörahat, asumisen yms. Työtulosta toki normisti verot. Tukimäärää voisi tällä systeemillä jopa tiputtaa.

Tämä systeemi tekisi tukiviidakosta ja sen valvonnasta tarpeetonta sekä kansalaisille ennakoitavaa sekä läpinäkyvää.

Käsittelykulut olisivat pienemmät, pienempi tuki riittäisi, tuki olisi helpommin ennakoitavissa, saisi maaseudun asutuksi jne 

Vierailija
22/27 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gestapo valvoo.

Ei se noin mene. Totalitarismiin liittyy se, että valtiolla on täysi valta siihen mitä kansalaiset tekee. Eihän tässä siitä ole kyse. Suomi on vapaa maa. Mutta ei siihen vapauteen liity se, että saa huijata rahaa vapaasti.

On päätetty rakentaa systeemi joka vaatii valvontaa. Valvonta ja ilmiantoyhteiskunta on siis ollut taka-ajatuksena jo siinä vaiheessa kun on mietitty tukia ja niiden perusteita. Minä taas olen sitä mieltä että tällainen toiminta ei kuulu valtiolle. 

Joo. Olisihan kansalaispalkka tähänkin ratkaisu. Ei olisi tukia joiden väärinkäytöksiä pitäisi ylipäätänsä valvoa. Kansalaispalkan saisi kaikki, kävisi töissä tai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gestapo valvoo.

Joo. Olisihan kansalaispalkka tähänkin ratkaisu. Ei olisi tukia joiden väärinkäytöksiä pitäisi ylipäätänsä valvoa. Kansalaispalkan saisi kaikki, kävisi töissä tai ei. 

Oman ammatin valitsen itse eikä kukaan muu. En elä kenenkään muun elämää. Vain yksi elämä enkä aio elää kenenkään muun elämää vaan itseni elämää.

Vierailija
24/27 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gestapo valvoo.

Valtava säästö kun tuo valvontakoneisto voitaisiin purkaa.

Vierailija
25/27 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun kyse on yhteisverovaroihin liittyvistä väärinkäytöksistä, niin mielestäni ihan oikein. Eli kun tukirahoja huijataan ja teetetään tai tehdään pimeänä töitä, niin kyllähän tuollainen pitää saada kuriin. Joku tienaa pimeänä rahaa ja nostaa tuet päälle. Yhteiskunta menettää sekä verot, että päälle maksaa vielä rahaa huijarille.

Tottakai tällaisen ilmiantojärjestelmä olemassaolo pitää olla näkyvä. Eli kuuluisi ihan mainostaa tätä. Verottajalla on vihjepalvelu ja mielestäni Kelalla on myös ohjeet ihan web-sivuilla.

Harmaan talouden torjunnasta sen sijaan leikataan? Mitäpä niistä miljoonista. Täytyyhän nyt Orpon hallitus tukea kavereitaan kun ovat niin kovia touhuamaan. 

"Verotulojen menetyksen lisäksi harmaa talous aiheuttaa merkittäviä vahinkoja laillisesti toimiville yrittäjille, koska se heikentää heidän kilpailuedellytyksiään. Se tarjoaa myös kotimaiselle ja ulkomaiselle järjestäytyneelle rikollisuudelle väylän levittäytyä talouselämään ja yhteiskunnan muihin rakenteisiin."

Vierailija
26/27 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyymi ilmoittelu ilman seuraamuksia aiheettomista ilmoituksista on kuin kutsu kaikille hulluille tehtailemaan perättömiä ilmoituksia ihan kiusallaan. 

Ja hullujahan meillä riittää. 

Voisihan tällaista käyttää hyväkseen myös vieras valtio kuormittaakseen viranomaisia. 

Vierailija
27/27 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gestapo valvoo.

Sehän riippuu ihan tuloluokasta että kuinka vapaasti rahaa saa huijata. Sadan tonnin jumppakepit kaverin firmalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi