Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiantuntijatehtävistä työttömäksi jääneet

Vierailija
30.08.2025 |

Mitkä ovat selviytymiskeinonne?

Kuinka nopeasti löysitte uuden työpaikan?

Jouduitteko paljonkon joustamaan palkassa, tehtävissä?

Pahoin pelkään jääväni työttömäksi ensi keväänä, kun projekti loppuu ja kauhistuttaa kovasti. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin asiantuntijoilla tulee ongelmia, palkat ovat sen verran hyviä heillä. 

Vierailija
22/39 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap joutuu varmaan myymään pois osakkeensa, mökkinsä, autonsa ja lapsensa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä asiantuntijatöitä hakemassa on myös paljon yritystoiminnan lopettavia tai lopettaneita. Johtuen pitkään jatkuneesta heikosta suhdanteesta, jota ihan rehellisesti lamaksi vielä 90-luvulla kutsuttiin. Sen vuoksi työnhakijoiden määrä on nyt noussut nopeasti samaan aikaan kun avoimet työpaikat ovat vähentyneet.

Niin mitähän nämä "asiantuntijatyöt" joihin viittaat ovat?

It-alan, markkinoinnin, rakennustekniikan, muiden muassa.

Vierailija
24/39 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä asiantuntijatöitä hakemassa on myös paljon yritystoiminnan lopettavia tai lopettaneita. Johtuen pitkään jatkuneesta heikosta suhdanteesta, jota ihan rehellisesti lamaksi vielä 90-luvulla kutsuttiin. Sen vuoksi työnhakijoiden määrä on nyt noussut nopeasti samaan aikaan kun avoimet työpaikat ovat vähentyneet.

Niin mitähän nämä "asiantuntijatyöt" joihin viittaat ovat?

It-alan, markkinoinnin, rakennustekniikan, muiden muassa.

Noiden sisällä on aika paljon eri tehtäviä.

IT-alalla ei ole ylitarjontaa kuin kokemattomista koodareista. Markkinointi... en pidä niitä oikeina asiantuntijoina.

Rakennustekniikka.... taas kerran, jos on kokemusta niin hommia löytyy vaikkapa suunnittellupuolelta ja projareina.

Selitäs tarkemmin mitä tehtäviä tarkoitat

Vierailija
25/39 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kuulin, että edellinen työpaikkani lakkautetaan, aloin välittömästi etsimään uutta. Työstä kun on helpompi siirtyä toiseen kuin työttömyyden kautta. 

Niinpä hain kuutta paikkaa ja sain niistä kolme. Valitsin nykyisen, jossa olen ollut jo vuosikymmenen. Palkkakin melkein tuplautui, kun vaihdoin valtiolta yksityiselle. 

Eli et tiedä mitään tämän hetken työnhausta, koska olet jo 10 vuotta lojunut nykyisessä työssäsi. 

Vierailija
26/39 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole löytänyt uutta työpaikkaa enkä rehellisyyden nimissä edes tosissani etsinyt. Toki haen tiettyä määrää työpaikkoja kuussa kuten te-palvelut edellyttää.

Minulle sopii aivan loistavasti olla työttömänä, enkä tunne siitä minkäänlaista pistoa sydämessäni. Ansiosidonnaisesta on leikattu niin reippaasti, että minua on turha yrittää sillä elämisestä syyllistää. En aio joustaa palkassa enkä tehtävissä pätkääkään. Ja en tarvitse erityisiä selviytymiskeinoja, sillä lähdin tähän työttömyyteen sillä asenteella, että osallistun tärkeään yhteiskunnalliseen prosessiin olemalla työtön. 

Just sun kaltaisten takia tukia joudutaan leikkaamaan. Onko tämä se sun projekti, johon haluat myötävaikuttaa nyt sitten tällä tavalla?

Joudutaan leikkaamaan? On jo leikattu.

Ansiosidonnaiset on pisara meressä. Suomen ongelma on kestävyysvaje. Jos tiedät, mitä se tarkoittaa.

Vierailija
27/39 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Aiemmin tuet oli oikeasti hädänalaisille ja varattomillle, nyt kansalaispalkka jonka turvin downshiftaillaan. 

Miten joku voi olla näin pihalla ja tiedon tavoittamattomissa vieläkin?

Vierailija
28/39 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lähiössäni kiljun valmistuksen asiantuntija ja kunnioitettu sellainen, kunnes jäin asiantuntijatehtävästäni työttömäksi, kun piti mennä oikeisiin töihin.

Vierailija
29/39 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti kerätä iso taloudellinen bufferi, kun vielä oli isot tulot ja pienet menot.

Vierailija
30/39 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotta töissä 200 000 € säästöjä, 10 V töissä 400 000 € säästöjä. noinhan ne hoidetaan. Normaalilla asiantuntijalla on helposti mijloona säästöissä tai sitten on tuhlaillut rahat johonkin typeryyksiin. 

Vierailija
31/39 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennätin olla 7kk työttömänä. Löytyi ihan mielekäs työ, onneksi. Mutta jouduin joustamaan palkassa ja eduissa. Kuukausipalkka on nyt n1000€ pienempi kuin aikaisemmin, titteli ja vaikuttamismahdollisuudet on huonommat. Mutta silti, olen kiitollinen. Tämä hyvä näin, mutta kyllä tuo palkassa alaspäin joustaminen harmittaa.

Vierailija
32/39 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole löytänyt uutta työpaikkaa enkä rehellisyyden nimissä edes tosissani etsinyt. Toki haen tiettyä määrää työpaikkoja kuussa kuten te-palvelut edellyttää.

Minulle sopii aivan loistavasti olla työttömänä, enkä tunne siitä minkäänlaista pistoa sydämessäni. Ansiosidonnaisesta on leikattu niin reippaasti, että minua on turha yrittää sillä elämisestä syyllistää. En aio joustaa palkassa enkä tehtävissä pätkääkään. Ja en tarvitse erityisiä selviytymiskeinoja, sillä lähdin tähän työttömyyteen sillä asenteella, että osallistun tärkeään yhteiskunnalliseen prosessiin olemalla työtön. 

Tämä on loistava asenne!

Vierailija
33/39 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla minkälainen elämäntilanne muuten? Itselläni vielä toistaiseksi töitä, mutta kun on lapsia ja lainaa niin tuet ei työttömyyden osuessa kohdalle tule riittämään mihinkään. 

Vierailija
34/39 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma jälkipolvemme työskentelee ulkomailla erityisasiantuntijana suuressa kansainvälisessä firmassa. Vuoden alusta hän on (etä) työskennellyt vain puoli päivää (vanhempainvapaalla); pian taas kuitenkin täyspäiväisesti. Hän ei ole koskaan ollut työttömänä. Palkkakin on kuulemma ihan o.k.

Vierailija
35/39 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan työt joka tapauksessa ensi vuonna, viralliseen eläkeikään on aikaa vielä 3 ja puoli vuotta. Jos saan kenkää ensi talvena, niin oikeastaan paremmin ei voisi edes mennä. Nettoveronmaksajat ovat maksaneet käytännössä omat työttömyyskorvauksensa moneen kertaan, kun tyypillisesti työttömänä ollaan asiantuntijatöissä ehkä 0-3 vuotta koko työurasta.

Vierailija
36/39 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5-vuotta töissä 200 000 € säästöjä, 10 V töissä 400 000 € säästöjä. noinhan ne hoidetaan. Normaalilla asiantuntijalla on helposti mijloona säästöissä tai sitten on tuhlaillut rahat johonkin typeryyksiin. 

Ihan höpöjä nuo luvut Suomen nettopalkoilla, vaikka laskisit korkoa korollekin. Teltassa ja metsässä eläminen ei yleisesti ottaen mahdolliista asiantuntijatöitä.

Vierailija
37/39 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennätin olla 7kk työttömänä. Löytyi ihan mielekäs työ, onneksi. Mutta jouduin joustamaan palkassa ja eduissa. Kuukausipalkka on nyt n1000€ pienempi kuin aikaisemmin, titteli ja vaikuttamismahdollisuudet on huonommat. Mutta silti, olen kiitollinen. Tämä hyvä näin, mutta kyllä tuo palkassa alaspäin joustaminen harmittaa.

Nyt voit alkaa sitten hakea toista parempi palkkaista työtä. Voi olla helpomaa löytää töitä, kun on jo töissä.

Vierailija
38/39 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on loistava asenne!

Loistava asenne varsinkin siinä vaiheessa kun saa pelkkää työmarkkinatukea. Kannatan!

Vierailija
39/39 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kuulin, että edellinen työpaikkani lakkautetaan, aloin välittömästi etsimään uutta. Työstä kun on helpompi siirtyä toiseen kuin työttömyyden kautta. 

Niinpä hain kuutta paikkaa ja sain niistä kolme. Valitsin nykyisen, jossa olen ollut jo vuosikymmenen. Palkkakin melkein tuplautui, kun vaihdoin valtiolta yksityiselle. 

Eli et tiedä mitään tämän hetken työnhausta, koska olet jo 10 vuotta lojunut nykyisessä työssäsi. 

Ai. Pitäisikö irtisanoutua ja jäädä työttömäksi pois lojumasta jotta saisin tietoa tämän päivän työnhausta? Eikö tuo tyhmyysesi jo kivistä päätäsi sairauseläkkeen persusteeksi?