Pieneltä paikkakunnalta muuttaneita paikalla? Miksi muutit isompaan kaupunkiin?
Kommentit (29)
Entä jos on muuttanut isosta pieneen ja takaisin isoon. Ja haluaa taas rauhallisempaan.
Töiden perässä. Yt:t vei työpaikat, pakko lähteä.
Muutin miehen perässä Akaasta Kangasalle.
En ole vielä löytänyt kaupunkia, jossa en kohtaisi menneisyyteni käärmeit ja pahoja puheita. Enkä tykkää pikkukaupungeista, joissa kaikki oma persoonallisuus on, kuin syntiä.
Täytyy vissiin muuttaa ulkomaille vielä joskus. Suomi on paha maa, jos on oikeasti mukamas liian erilainen.
Muutin, jotta olisin lähempänä perhettäni.
Haluan, että pääsen kauppaan helposti kävellen. Muutenkin tykkään siitä, että palvelut ovat lähellä tai helposti saavutettavissa. Plussaa myös siitä, että äitini asuu kaukana miehensä kanssa.
Pikkukaupungista olen lähtöisin:
Kavereitten kanssa sitä mietittiin: yo:laita, ei täällä ole muuta kuin "lähärikoulu", amiska ja kopis. Kopis ois "händlätty", sisäänotto jotain 10-20 - mihin kaikki pääsee töihin? - Pankit ottivat silloin. Muutama vuosi töitä ja sitten pois; niin kävi monelle tutulle/koulukaverille. (Sama oli amiskan puhelinasentajan linjan kanssa.)
Se kaveriporukka hajaantui sitten ympäri maata. Oma valinta oli maakuntakeskus, ja (nyk.) IT-alaa opiskelemaan. Opiskelijabileitä baarissa sitten: siellä mk-keskuksessa näki niitä entisiä tuttuja - osa sanoi palaavansa kotikaupunkiin, osa taas ei. Jäin sinne opiskelukaupunkiin, aikansa olin siellä töissä, sitten vaan koulutus meni vanhaksi (ja kaikkea muutakin sattui, yhtäaikaa).
Kyllähän se pelotti lähteä sinne ... suurempaan ympäristöön. Päätin, että joko jään tänne (missä minusta ei tule koskaan mitään, hanttihommia korkeintaan, missä en ole hyvä). Voitin sen pelon ja läksin.
....
Kannattaa miettiä tuota - jäätkö sinne tuppukylään vai voitatko sen pelon, että uskallat lähteä ... suurempiin kuvioihin.
Kouluun muutin. Onneksi koulun jälkeen töitä löyty pienemmältä paikkakunnalta niin ei tarttenut hellsinkiin jäädä.
Opiskelemaan ja töihin. Kotikaupungissani oli laiha tarjonta koulutusohjelmissa. Samoin siellä on heikosti tarjolla töitä. Ehkä muutan sinne taas eläkkeellä.
Paremman elämänlaadun perässä. Yli puolet elämästäni olen jo asunut Helsingissä tai Helsinkiä isommissa kaupungeissa. En mistään hinnasta muuttaisi enää pikkupaikkakunnalle, jossa en voisi harrastaa oikeastaan mitään mistä pidän sosiaalisista ympyröistä puhumattakaan.
vähemmän maahan muuttaneita saalistajia
Yliopistolle lähdin. Olen asunut nyt 35 vuotta onnellisesti Helsingissä.
Koska pikkukunnasta puuttui yliopisto.
Pikkupaikoista kaikki, joillaa on lukupäätä, muuttavat suurempiin kaupunkeihinb, koska opinahjot ovat pääosin niissä, ainkin nuo parhaimmat. Myös koulutettujen työpaikat ovat suurten kaupunkien lähistöllä.
Keitä siis jää pikkupaikkankunnille parittelemaan keskenään?
Koulu ja työ. Ahtaat piirit ja ummehtunut ilmapiiri.
Pikkupaikasta kaupunkiin opiskelun takia. Ei ikinä takasin sinne tuppukylään.
Mua inhottaa pienet kaupungit. Niissä on pystyynkuollut tunnelma.
Kouluun. Pienillä paikkakunnilla asuvat, jotka haluavat opiskella, muttavat yleensä pois, koska pienillä paikkakunnilla ei ole juurikaan opiskeluvaihtoehtoja.