Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Join eilen 1L punaviiniä ja 2 kpl 0,5L olutta. Mitä mieltä olet määrästä, juonko liikaa?

Vierailija
30.08.2025 |

Tänään en juo. Olen sinkku ja mietin millaisia määriä alkoholia naiset sietää.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli just työterkkarin kanssa möötte ja hänen mukaansa 6 annosta samana päivänä ja 40 kuukaudessa on lukemat, joita pitää välttää.

Möötte :( miksi käytät tuollaista kieltä...

Vierailija
42/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole kuin jotain 10 annosta? Minulla mene eilen 24 olutta ja puoli litraa vodkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rai rai 😎👴🏻🥃

Vierailija
44/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi litra viiniä? Mulla menee yleensä joka perjantai 3 litraa viiniä ja pari six packia olutta.

Vierailija
45/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolta menee tuo määrä aamupalaksi.

Vierailija
46/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain yksi litra viiniä? Mulla menee yleensä joka perjantai 3 litraa viiniä ja pari six packia olutta.

Miten sun vaimo suhtautuu tähän?

Vierailija
47/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta seuraavalla kerralla 0,75 pullo. Ja juo yksi kalja. Vähän vähenee.

Vierailija
48/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai juot tuon määrän joka pe tai la yksin kotona? 

En seurustele, joten yksinhän se tulee juotua. Viikonloppuna on kiva nauttia jotain juomia ja hyvää ruokaa. Ei tule juuri baareissa käytyä.

Yksin dokailu on säälittävää.

Minkä minä sille voin etten ole naista löytänyt. Pitäisikö minun pönöttää yksin kotona ilman tippaakaan alkoholia vain siksi etten ole parisuhteessa?

Onko nämä ne vaihtoehdot? Nainen tai alkoholi?

Mietis vielä.

Onhan nuo viikonloput yksinäistä aikaa, alkoholi helpottaa tuskaa.

Totta. Sama tilanne minulla. Kun vielä pidän alkoholista ja sen tuomasta mielihyvästä, miksi en joisi, yksin. Jostain se hyvä olo täytyy saada, elämä on niin painostavaa. 

Vierailija
49/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on yhdellä kerralla juotuna enemmän kuin kaikki se mitä yhteenlaskettuna vuodessa juon. 

N40

Tuo kommentti oli ihan turhaa.

Vierailija
50/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se minusta liikaa, minulle ainakin tulisi tuosta kamala krapula seuraavana päivänä.

N58

Vierailija
51/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten olisin vastannut ronskisti höhötellen, että et sitten varsinaisesti juonut edes. Että harjoitella pitää vielä. Nyt vastaan, että minusta määrä on tosi suuri, ja kannattaa niitä kulutustottumuksiaan ainakin pohtia. Ja siis kiva että pohditkin. Itse en siis juo enää lainkaan.

Vierailija
52/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo nyt todella iso määrä. 0,75 litraa on jo pullo viiniä. Naisten suurkulutuksen raja on yli 5 annosta alkoholia. Yhdessä pullossa on 6 annosta. Sait viinistä jo 8 annosta ja sitten oluista vielä kolme (3 x 33 cl) eli yhteensä 11 annosta illassa. 

Vierailija
53/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta ollut liikaa. Minä juon joka viikonloppu perjantaina ja lauantaina molempina päivinä 4 siideriä tai olutta, joskus viiniä. Eilen join 2 siideriä ja 2 täyttä 3dl lasillista punaviiniä tonkasta. Tänään juon viiniä ja olutta.

Oletko mies vai nainen?

Nainen

Vierailija
54/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on yhdellä kerralla juotuna enemmän kuin kaikki se mitä yhteenlaskettuna vuodessa juon. 

N40

Tuo kommentti oli ihan turhaa.

Ei, koskaan ei ole turhaa tulla pätemään ja vähän kohottamaan itseään jonkun toisen kustannuksella.

Vierailija
55/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo nyt todella iso määrä. 0,75 litraa on jo pullo viiniä. Naisten suurkulutuksen raja on yli 5 annosta alkoholia. Yhdessä pullossa on 6 annosta. Sait viinistä jo 8 annosta ja sitten oluista vielä kolme (3 x 33 cl) eli yhteensä 11 annosta illassa. 

Kukaan ei ole minkään kerta-annoksen perusteella suurkuluttaja. Oleellista on se, miten usein niitä annoksia juodaan. Luulen, että aika monella jäi korona-ajan eristyksestä yksinään tissuttelu ja kännääminenkin vähän päälle, kun se olikin yhtäkkiä ihan sosiaalisesti hyväksyttävää puuhaa. Ainakin itselleni kävi näin, ja havahduin asiaan kunnolla vasta vuosi sitten.

Vierailija
56/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä joku alapeukuttaa tätä? 

https://www.alko.fi/vastuullisesti/alkoholi-ja-terveys/alkoholin-riskir…

Alkoholin käytön korkean riskin rajaksi on arvioitu miehillä 67 annosta päivässä tai 2324 annosta viikossa. Naisilla vastaava määrä on 56 annosta päivässä tai 1216 annosta viikossa. Nämä luvut katsotaan jo hälytysrajaksi, jolloin alkoholinkäyttöön on viimeistään syytä puuttua.

Kohtalaisen riskin tasoksi määritellään miehillä 14 ja naisilla 7 annosta viikossa.

Ikäihmisten riskiraja on huomattavasti työikäisten ja terveiden aikuisten rajoja alhaisempi. Yli 65-vuotiaille asetettu riskikulutuksen raja on 2 annosta kerralla tai 7 annosta viikossa.

Yksi alkoholiannos sisältää noin 12 grammaa absoluuttista alkoholia. Yksi alkoholiannos on esimerkiksi:

1 pullo (0,33 litraa) keskiolutta tai siideriä

1 lasillinen (12 cl) viiniä

1 lasillinen (8 cl) väkevää viiniä

1 paukku (4 cl) väkevää alkoholia

Vierailija
57/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin käytön korkean riskin rajaksi on arvioitu miehillä 67 annosta päivässä tai 2324 annosta viikossa. Naisilla vastaava määrä on 56 annosta päivässä tai 1216 annosta viikossa. Nämä luvut katsotaan jo hälytysrajaksi, jolloin alkoholinkäyttöön on viimeistään syytä puuttua.

Kohtalaisen riskin tasoksi määritellään miehillä 14 ja naisilla 7 annosta viikossa.

Ikäihmisten riskiraja on huomattavasti työikäisten ja terveiden aikuisten raj

Tuosta katosi nuo viivat, siis 6-7, 23-24 ja 5-6 ja 12-16.

Taitaa alapeukuttajilla iskeä päin näköä, että rajat ylittyvät reippaasti? 

Vierailija
58/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäihmisten riskiraja on huomattavasti työikäisten ja terveiden aikuisten raj

Noi on ihan keksittyjä rajoja, kukaan suomalainen ei juo noin vähän.

Vierailija
59/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika paljon. Me juodaan yleensä pullo skumppaa puoliksi miehen kanssa eli kolme lasillista tulee molemmille. Siitäkin tulen pikkuisen huppeliin. Jos joisin yksin litran viiniä sekä litran olutta olisin aivan naamat. Eli jos kestää naisena noin paljon alkoholia niin veikkaisin kulutuksen olevan kokonaisuudessaan runsasta.

Vierailija
60/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.duodecimlehti.fi/duo98003 

Yksinkertaisimmillaan suurkulutus on määritelty sen perusteella, kuinka paljon henkilö käyttää alkoholia. Suomessa suurkulutuksen rajan katsotaan ylittyvän, jos mies juo vähintään 24 alkoholiannosta viikossa tai 7 annosta kerralla (Sillanaukee ym. 1992). Vastaavat luvut naisille ovat 16 ja 5 annosta. Yksi annos on 33 cl keskiolutta, 12 cl mietoa viiniä tai 4 cl väkeviä juomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan