Onko vesirokko vaarallinen raskaana olevalle
jos sen on jo sairastanut lapsena? itse sairastin alle kouluikäisenä ja se oli todella raju olin kauttaaltaan vesikelloissa ja korkeassa kuumeessa.
Kommentit (9)
Kysyin sitä varta vasten, kun olen raskaana, enkä muista olenko sitä itse sairastanut.
Kun olen itse sen jo sairastanut, sikiö saa vasta-aineet minulta, eikä rokko ole vaarallinen vaikka se tulisi meille kotiin.
Vauvalle on silloin, kun on syntynyt.
jos äiti sairastaa vesirokon raskauden aikana.
Vesirokko EI ole vaarallinen odottajalle, paitsi kuin loppuraskaudessa. Näin kertoi minulle viime raskauden aikana Tays:n synnytysosaston ylilääkäri. Ja jos äiti on kerran taudin sairastanut, ei mitään hätää ole!
Tämä pitäisi jokaisen terveydenhoitajan tietää. Jos olet itse sairastanut sen, sinulla on todennäköisesti vasta-aineet ja olet " turvassa" mutta 100% varmaa se ei ole. Vasta-aineet on helppo selvittää verikokeella jos vähänkin epäilyttää tai vesirokkoa on lähipiirissä ja olet raskaana.
Vesirokko on vaarallinen myös alkuraskaudessa. Saattaa aiheuttaa keskenmenon tai sikiölle vakavia kehityshäiriöitä.
Vesirokon vaaroista puhutaan ihan liian vähän, itsekin halusin esikoisen syntymän jälkeen tutkituttaa vasta-aineet koska en ole sitä tiettävästi koskaan sairastanut. Neuvolalääkäri ei meinannut millään ymmärtää miksi tutkimusta halusin, vaikka perustelin hänelle että saisin vesirokon suurella todennäköisyydellä sitten kun esikoinen sen sairastaa, ja saattaisin olla silloin jälleen raskaana. Vasta-aineet onneksi löytyivät, olen sairastanut sen hyvin lievänä joskus. Nyt odotan kolmatta, ja th kertoi että heti tulee lähete sairaalahoitoon (TAYSiin), jos odottajalla vesirokkoa epäillään, viikoista huolimatta. Esikoisen kerhoryhmässä onkin ollut nyt paljon vesirokkoa, ja voin vain kuvitella paniikkini jos en tietäisi sen sairastaneeni.
Minusta nykyään pitäisi esim. ysiluokan lopulla kysyä/mahdollisesti tutkituttaa ainakin kaikilta tytöiltä vesirokon sairastaminen, juuri siksi että se on vaarallinen raskausaikana. Vesirokko on aikuisilla useimmiten todella raju ja aiheuttaa vakavia jälkitauteja, joten pojillekin olisi hyväksi ottaa rokotus jos sitä ei ole aiemmin sairastanut.
Miksi pitäisi ottaa turhia riskejä?
Vaikka itse oletkin sen sairastanut, niin vatsassasi oleva lapsi ei ole sitä sairastanut vielä...